Saamen kielen perusteet ja kielitietoisuusLaajuus (5 op)
Tunnus: LAER1239V24
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• pohjoissaamen kielen alkeet
• saamen kielen kieliopillisen järjestelmän perusteet
• tunnistaa saamen kielen ja saamelaisuuden merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta
• ymmärtää monikielisyyden arvon ja kuinka tukea oppilaita monikielisessä ympäristössä, jossa saamelaisuus ja saamen kielet ovat läsnä
• soveltaa tietämystään oppilaiden identiteetin tukemiseen, kielellisen tietoisuuden edistämiseen ja kielen rakenteen tietoiseen tarkasteluun
• sisältää saamelaissisältöjä opetukseen
Sisältö
• saamen kielen perusteet
• saamen kielen didaktiikka uhanalaisten kielten kontekstissa
• saamenkielinen lasten ja nuorten kirjallisuus
• suullinen kertomaperinne
• kielitietoisuus ja kielitietoinen opetus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
(1)
Opiskelija hallitsee vain vähäisesti saamen kielen alkeita. Hän ei osoita kiinnostusta kielenopiskeluun. Opiskelija hahmoittaa vain vähäisesti saamen kielen ja saamelaisuuden merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija osaa vain avustetusti sisällyttää saamelaissisältöjä opetukseen.
(2)
Opiskelija hallitsee vain jossain määrin saamen kielen alkeita. Hän osoittaa vain vähän kiinnostusta kielenopiskeluun. Opiskelija hahmoittaa joltain osin saamen kielen ja saamelaisuuden merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija osaa vain avustetusti sisällyttää saamelaissisältöjä opetukseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
(3)
Opiskelija hallitsee saamen kielen alkeet, kuten keskeisiä verbien ja substantiivien taivutuksia ja hallitsee jossain määrin arkipäivän yksinkertaisen keskustelun. Opiskelija osoittaa positiivista asennetta kielenopiskeluun. Opiskelija hahmottaa saamen kielen ja saamelaisuuden merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija osaa itsenäisesti sisällyttää saamelaissisältöjä opetukseen.
(4)
Opiskelija hallitsee sujuvasti saamen kielen alkeet, kuten keskeisiä verbien ja substantiivien taivutuksia ja hallitsee sujuvasti arkipäivän yksinkertaisen keskustelun. Opiskelija osoittaa positiivista asennetta kielenopiskeluun. Opiskelija hahmottaa syvällisellä tasolla saamen kielen ja saamelaisuuden merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija osaa itsenäisesti sisällyttää saamelaissisältöjä opetukseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
(5)
Opiskelija hallitsee hyvin saamen kielen alkeet, kuten keskeisiä verbien ja substantiivien taivutuksia ja hallitsee sujuvasti arkipäivän yksinkertaisen keskustelun. Opiskelija osoittaa erittäin positiivista asennetta kielenopiskeluun. Opiskelija hahmottaa laajasti saamen kielen ja saamelaisuuden merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija osaa luovalla ja oivaltavalla tavalla sisällyttää saamelaissisältöjä opetukseen.
Oppimateriaalit
Mustaparta, A-K. (toim.) (2015). Kieli koulun ytimessä. Helsinki: Opetushallitus. http://www.oph.fi/download/176255_kieli_koulun_ytimessa_nakokulmia_kielikasvatukseen.pdf
Rahko-Ravantti, Rauna. 2016. Saamelaisopetus Suomessa : tutkimus saamelaisopettajien opetustyöstä suomalaiskouluissa. https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/62576/Rahko-Ravantti_ActaE_200_pdfA.pdf?sequence=2
Burns, Eila 2013. Saamelaiskulttuurin huomioiminen opetuksessa. https://erityisopettaja.fi/saamelaiskulttuurin-huomioiminen-opetuksessa
Kotimaisten kielten keskus. Saame. https://www.kotus.fi/kielitieto/kielet/saame
Dufva, Hannele & Pietikäinen Sari 2009. Moni-ilmeinen monikielisyys. Puhe ja kieli, 29:1, 1–14.
Lisätiedot
ETÄ1