Siirry suoraan sisältöön

Saamen kielen perusteet ja kielitietoisuusLaajuus (5 op)

Tunnus: LAER1239V24

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• pohjoissaamen kielen alkeet
• saamen kielen kieliopillisen järjestelmän perusteet
• tunnistaa saamen kielen ja saamelaisuuden merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta
• ymmärtää monikielisyyden arvon ja kuinka tukea oppilaita monikielisessä ympäristössä, jossa saamelaisuus ja saamen kielet ovat läsnä
• soveltaa tietämystään oppilaiden identiteetin tukemiseen, kielellisen tietoisuuden edistämiseen ja kielen rakenteen tietoiseen tarkasteluun
• sisältää saamelaissisältöjä opetukseen

Sisältö

• saamen kielen perusteet
• saamen kielen didaktiikka uhanalaisten kielten kontekstissa
• saamenkielinen lasten ja nuorten kirjallisuus
• suullinen kertomaperinne
• kielitietoisuus ja kielitietoinen opetus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

(1)
Opiskelija hallitsee vain vähäisesti saamen kielen alkeita. Hän ei osoita kiinnostusta kielenopiskeluun. Opiskelija hahmoittaa vain vähäisesti saamen kielen ja saamelaisuuden merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija osaa vain avustetusti sisällyttää saamelaissisältöjä opetukseen.

(2)
Opiskelija hallitsee vain jossain määrin saamen kielen alkeita. Hän osoittaa vain vähän kiinnostusta kielenopiskeluun. Opiskelija hahmoittaa joltain osin saamen kielen ja saamelaisuuden merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija osaa vain avustetusti sisällyttää saamelaissisältöjä opetukseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

(3)
Opiskelija hallitsee saamen kielen alkeet, kuten keskeisiä verbien ja substantiivien taivutuksia ja hallitsee jossain määrin arkipäivän yksinkertaisen keskustelun. Opiskelija osoittaa positiivista asennetta kielenopiskeluun. Opiskelija hahmottaa saamen kielen ja saamelaisuuden merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija osaa itsenäisesti sisällyttää saamelaissisältöjä opetukseen.


(4)
Opiskelija hallitsee sujuvasti saamen kielen alkeet, kuten keskeisiä verbien ja substantiivien taivutuksia ja hallitsee sujuvasti arkipäivän yksinkertaisen keskustelun. Opiskelija osoittaa positiivista asennetta kielenopiskeluun. Opiskelija hahmottaa syvällisellä tasolla saamen kielen ja saamelaisuuden merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija osaa itsenäisesti sisällyttää saamelaissisältöjä opetukseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

(5)
Opiskelija hallitsee hyvin saamen kielen alkeet, kuten keskeisiä verbien ja substantiivien taivutuksia ja hallitsee sujuvasti arkipäivän yksinkertaisen keskustelun. Opiskelija osoittaa erittäin positiivista asennetta kielenopiskeluun. Opiskelija hahmottaa laajasti saamen kielen ja saamelaisuuden merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija osaa luovalla ja oivaltavalla tavalla sisällyttää saamelaissisältöjä opetukseen.

Oppimateriaalit

Mustaparta, A-K. (toim.) (2015). Kieli koulun ytimessä. Helsinki: Opetushallitus. http://www.oph.fi/download/176255_kieli_koulun_ytimessa_nakokulmia_kielikasvatukseen.pdf



Rahko-Ravantti, Rauna. 2016. Saamelaisopetus Suomessa : tutkimus saamelaisopettajien opetustyöstä suomalaiskouluissa. https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/62576/Rahko-Ravantti_ActaE_200_pdfA.pdf?sequence=2



Burns, Eila 2013. Saamelaiskulttuurin huomioiminen opetuksessa. https://erityisopettaja.fi/saamelaiskulttuurin-huomioiminen-opetuksessa



Kotimaisten kielten keskus. Saame. https://www.kotus.fi/kielitieto/kielet/saame



Dufva, Hannele & Pietikäinen Sari 2009. Moni-ilmeinen monikielisyys. Puhe ja kieli, 29:1, 1–14.



 



 

Lisätiedot

ETÄ1

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.07.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Kasvatustieteiden tiedekunta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Opettaja
  • Erika Sarivaara

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• pohjoissaamen kielen alkeet
• saamen kielen kieliopillisen järjestelmän perusteet
• tunnistaa saamen kielen ja saamelaisuuden merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta
• ymmärtää monikielisyyden arvon ja kuinka tukea oppilaita monikielisessä ympäristössä, jossa saamelaisuus ja saamen kielet ovat läsnä
• soveltaa tietämystään oppilaiden identiteetin tukemiseen, kielellisen tietoisuuden edistämiseen ja kielen rakenteen tietoiseen tarkasteluun
• sisältää saamelaissisältöjä opetukseen

Sisältö

• saamen kielen perusteet
• saamen kielen didaktiikka uhanalaisten kielten kontekstissa
• saamenkielinen lasten ja nuorten kirjallisuus
• suullinen kertomaperinne
• kielitietoisuus ja kielitietoinen opetus

Oppimateriaalit

Mustaparta, A-K. (toim.) (2015). Kieli koulun ytimessä. Helsinki: Opetushallitus. http://www.oph.fi/download/176255_kieli_koulun_ytimessa_nakokulmia_kielikasvatukseen.pdf



Rahko-Ravantti, Rauna. 2016. Saamelaisopetus Suomessa : tutkimus saamelaisopettajien opetustyöstä suomalaiskouluissa. https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/62576/Rahko-Ravantti_ActaE_200_pdfA.pdf?sequence=2



Burns, Eila 2013. Saamelaiskulttuurin huomioiminen opetuksessa. https://erityisopettaja.fi/saamelaiskulttuurin-huomioiminen-opetuksessa



Kotimaisten kielten keskus. Saame. https://www.kotus.fi/kielitieto/kielet/saame



Dufva, Hannele & Pietikäinen Sari 2009. Moni-ilmeinen monikielisyys. Puhe ja kieli, 29:1, 1–14.



 



 

Lisätietoja opiskelijoille

Lapin ammattikorkeakoulun läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin yliopiston tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin yliopiston Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-lay.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/. Valitse vasemmasta valikosta ensin ”Opintotarjonta” ja sen jälkeen sen alta ”LUC opinnot YO”, jolloin näet koko tarjonnan. Valitse kyseinen opintojakso ja ilmoittaudu.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

(1)
Opiskelija hallitsee vain vähäisesti saamen kielen alkeita. Hän ei osoita kiinnostusta kielenopiskeluun. Opiskelija hahmoittaa vain vähäisesti saamen kielen ja saamelaisuuden merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija osaa vain avustetusti sisällyttää saamelaissisältöjä opetukseen.

(2)
Opiskelija hallitsee vain jossain määrin saamen kielen alkeita. Hän osoittaa vain vähän kiinnostusta kielenopiskeluun. Opiskelija hahmoittaa joltain osin saamen kielen ja saamelaisuuden merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija osaa vain avustetusti sisällyttää saamelaissisältöjä opetukseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

(3)
Opiskelija hallitsee saamen kielen alkeet, kuten keskeisiä verbien ja substantiivien taivutuksia ja hallitsee jossain määrin arkipäivän yksinkertaisen keskustelun. Opiskelija osoittaa positiivista asennetta kielenopiskeluun. Opiskelija hahmottaa saamen kielen ja saamelaisuuden merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija osaa itsenäisesti sisällyttää saamelaissisältöjä opetukseen.


(4)
Opiskelija hallitsee sujuvasti saamen kielen alkeet, kuten keskeisiä verbien ja substantiivien taivutuksia ja hallitsee sujuvasti arkipäivän yksinkertaisen keskustelun. Opiskelija osoittaa positiivista asennetta kielenopiskeluun. Opiskelija hahmottaa syvällisellä tasolla saamen kielen ja saamelaisuuden merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija osaa itsenäisesti sisällyttää saamelaissisältöjä opetukseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

(5)
Opiskelija hallitsee hyvin saamen kielen alkeet, kuten keskeisiä verbien ja substantiivien taivutuksia ja hallitsee sujuvasti arkipäivän yksinkertaisen keskustelun. Opiskelija osoittaa erittäin positiivista asennetta kielenopiskeluun. Opiskelija hahmottaa laajasti saamen kielen ja saamelaisuuden merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija osaa luovalla ja oivaltavalla tavalla sisällyttää saamelaissisältöjä opetukseen.

Lisätiedot

ETÄ1