SaamenpedagogiikkaLaajuus (5 op)
Tunnus: LAER1238V24
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
tunnistaa saamelaisopetuksen historian keskeisiä piirteitä ja sen vaikutuksia nykypäivänä
hahmottaa saamen kielen uhanalaisen aseman ja kielenelvytyksen sekä kielenelvyttämiseen tähtäävien toimien merkityksen
laajentaa pedagogista osaamistaan kyvyksi soveltaa, ottaa käytäntöön ja kehittää saamelaispedagogiikkaa alkuperäiskansakulttuurin erityispiirteisiin nojautuen
Sisältö
• saamelaisopetuksen historia ja saamenpedagogiikka.
• kielenelvyttämisen käytännöt ja pedagogiikka
• tiedostava opettajuus ja saamelaisopetuksen käytännöt
• saamelaispedagogiikan toteuttaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
(1)
Opiskelija osaa vain tuetusti soveltaa saamenpedagogiikkaa osaksi opetusta. Opiskelija tunnistaa vain vähäisesti saamen kielen merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija tuntee vain vähäisesti erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita ja osaa analysoida niitä puutteellisesti. Opiskelija ei osoita osaamistaan digitaalisaation yhdistämisessä opetukseensa.
(2)
Opiskelija osaa joiltain osin soveltaa saamenpedagogiikkaa osaksi opetusta. Opiskelija tunnistaa joiltain osin saamen kielen merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija tuntee joitain erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita ja osaa analysoida niitä joiltain osin. Opiskelija osaa joiltain osin yhdistää digitaalisaatiota opetukseensa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
(3)
Opiskelija osaa itsenäisesti soveltaa saamenpedagogiikkaa osaksi opetuskäytäntöä. Opiskelija tunnistaa saamen kielen merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija tietää erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita ja osaa analysoida niitä. Opiskelija osoittaa osaamistaan digitaalisaation yhdistämisessä opetukseensa.
(4)
Opiskelija osaa itsenäisesti ja kehittävällä otteella soveltaa saamenpedagogiikkaa osaksi opetuskäytäntöä. Opiskelija tunnistaa monipuolisesti saamen kielen merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija tuntee erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita ja osaa analysoida niitä syvällisesti. Opiskelija osoittaa hyvää osaamista digitaalisaation yhdistämisessä opetukseensa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti käyttää saamen kieltä monipuolisesti hyödyntäen saamenpedagogiikka luontevalla tavalla. Opiskelija osaa valita saamen kielen opetuksen sisällöt siten, että että ne tukevat oppilaiden kielenkehitystä ja identiteettiä. Opiskelija osaa analysoida erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tapoja opettaa saamenkielistä kirjallisuutta ja suullista kertomaperinnettä luokilla 1 – 6. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta kehittää saamen kielen opetusta digitaalisissa oppimisympäristöissä.
Oppimateriaalit
Lisätiedot
ETÄ1
Ilmoittautumisaika
04.12.2024 - 10.01.2025
Ajoitus
16.01.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Opettaja
- Erika Sarivaara
- Pigga Keskitalo
Tavoitteet
tunnistaa saamelaisopetuksen historian keskeisiä piirteitä ja sen vaikutuksia nykypäivänä
hahmottaa saamen kielen uhanalaisen aseman ja kielenelvytyksen sekä kielenelvyttämiseen tähtäävien toimien merkityksen
laajentaa pedagogista osaamistaan kyvyksi soveltaa, ottaa käytäntöön ja kehittää saamelaispedagogiikkaa alkuperäiskansakulttuurin erityispiirteisiin nojautuen
Sisältö
• saamelaisopetuksen historia ja saamenpedagogiikka.
• kielenelvyttämisen käytännöt ja pedagogiikka
• tiedostava opettajuus ja saamelaisopetuksen käytännöt
• saamelaispedagogiikan toteuttaminen
Aika ja paikka
Toteutuu keväällä 2025 seuraavalla tavalla:
1. Aloitus 16.1.25 klo 18-20.15 Kokoontuminen, aloitus ja johdatus saamelaispedagogiikkaan. Professori Pigga Keskitalo.
2. Saamelaisopetuksen moninainen arki ja opettajan työ käytännössä - samelaispedagogiikan kehittämisnäkökulmia. KT, apulaisprofessori Rauna Rahko-Ravantti 13.2.25 klo 16-18.15
3. Luonto- ja ympäristökysymykset saamelaisessa kasvatus- ja koulutuskontekstissa. KT, tutkijatohtori Rauni Äärelä-Vihriälä. 27.2.25 klo 16-19
4. Saamelaiskasvatus - esimerkkinä kehittämisprojekti saamelaisessa varhaiskasvatuksessa Norjassa. KT, apulaisprofessori Marikaisa Laiti. 20.3. klo 16-18.15.
5. Pelit ja saamelainen kasvatus, KT Outi Laiti. 10.4.25 klo 16-18.15
6. Digitalisation and cultural heritage. Doctoral student Line Reichelt Føreland. 8.5.25 klo 16-19.
7. Loppuseminaari. Käydään läpi kehittämistehtävät. 15.5.25 klo 16-17.30.
Oppimateriaalit
Opetusmenetelmät
Teams-linkin ja opintopisteet saadaksesi, ota yhteyttä professori Pigga Keskitalo: pigga.keskitalo@ulapland.fi kiitos.
Lisätietoja opiskelijoille
Lapin ammattikorkeakoulun läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin yliopiston tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin yliopiston Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-lay.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/. Valitse vasemmasta valikosta ensin ”Opintotarjonta” ja sen jälkeen sen alta ”LUC opinnot YO”, jolloin näet koko tarjonnan. Valitse kyseinen opintojakso ja ilmoittaudu.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
(1)
Opiskelija osaa vain tuetusti soveltaa saamenpedagogiikkaa osaksi opetusta. Opiskelija tunnistaa vain vähäisesti saamen kielen merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija tuntee vain vähäisesti erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita ja osaa analysoida niitä puutteellisesti. Opiskelija ei osoita osaamistaan digitaalisaation yhdistämisessä opetukseensa.
(2)
Opiskelija osaa joiltain osin soveltaa saamenpedagogiikkaa osaksi opetusta. Opiskelija tunnistaa joiltain osin saamen kielen merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija tuntee joitain erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita ja osaa analysoida niitä joiltain osin. Opiskelija osaa joiltain osin yhdistää digitaalisaatiota opetukseensa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
(3)
Opiskelija osaa itsenäisesti soveltaa saamenpedagogiikkaa osaksi opetuskäytäntöä. Opiskelija tunnistaa saamen kielen merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija tietää erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita ja osaa analysoida niitä. Opiskelija osoittaa osaamistaan digitaalisaation yhdistämisessä opetukseensa.
(4)
Opiskelija osaa itsenäisesti ja kehittävällä otteella soveltaa saamenpedagogiikkaa osaksi opetuskäytäntöä. Opiskelija tunnistaa monipuolisesti saamen kielen merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta. Opiskelija tuntee erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita ja osaa analysoida niitä syvällisesti. Opiskelija osoittaa hyvää osaamista digitaalisaation yhdistämisessä opetukseensa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti käyttää saamen kieltä monipuolisesti hyödyntäen saamenpedagogiikka luontevalla tavalla. Opiskelija osaa valita saamen kielen opetuksen sisällöt siten, että että ne tukevat oppilaiden kielenkehitystä ja identiteettiä. Opiskelija osaa analysoida erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tapoja opettaa saamenkielistä kirjallisuutta ja suullista kertomaperinnettä luokilla 1 – 6. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta kehittää saamen kielen opetusta digitaalisissa oppimisympäristöissä.
Lisätiedot
ETÄ1