Oppimisen moninaisuusLaajuus (5 op)
Tunnus: KERI0213V24
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa määrittää oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä yksilön elämänkulussa ja erilaisissa oppimisympäristöissä
- tunnistaa erilaisia oppimiseen liittyviä vaikeuksia ja lahjakkuuden ilmenemismuotoja
- osaa kuvailla oppimisen ja koulunkäynnin tuen (yleinen, tehostettu, erityinen) järjestämisen periaatteita
- osaa kuvata pedagogisen tuen eri muotoja ja pedagogisten asiakirjojen merkitystä tuen eri vaiheissa
- ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksellisyyttä oppimisen edistämisessä.
Sisältö
- oppimisen ja hyvinvoinnin rakentuminen pedagogisissa prosesseissa
- oppimisen ja oppijoiden moninaisuus
- oppimisvalmiuksien ja oppimisvaikeuksien lähestymistapoja ja taustoja
- oppimisen haasteiden tunnistaminen ja tukeminen
- oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja pedagogiset asiakirjat
- monitoimijuus ja moniammatillinen yhteistyö oppimisen ja koulunkäynnin tuenprosessissa
Esitietovaatimukset
KERI0210 Johdatus erityispedagogiikkaan 5 op
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0 Opiskelija ei tunnista opintojakson keskeisiä käsitteitä eikä tunne ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä. Hän ei tunnista yksilöllisiä oppimisvalmiuksia, oppimiseen liittyviä vaikeuksia tai lahjakkuuden ilmenemismuotoja. Opiskelija ei hahmota oppimisen ja koulunkäynnin tuen prosessia tai hahmotus perustuu vain omiin kokemuksiin. Hän ei tunnista moniammatillisen yhteistyön merkitystä oppimisessa. Opiskelijan kirjallisessa tuotoksessa on selkeitä virheitä ja/tai se ilmentää leimaavia, negatiivisia asenteita.
Tyydyttävä (1-2)
1 Opiskelija tunnistaa ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja niiden yhteyksiä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön. Hän nimeää joitain oppimiseen liittyviä valmiuksia ja vaikeuksia sekä lahjakkuuden ilmenemismuotoja. Opiskelija määrittelee oppimisen ja koulunkäynnin tuen prosessin. Monialaisen yhteistyön merkityksen hahmottaminen oppimisen edistämisessä on vähäistä. Opiskelijan kirjallinen tuotos on hyvin kapea-alainen ja tyyliltään pääsääntöisesti kirjallisuutta toistava ja kuvaileva. Sisällössä voi esiintyä virheitä.
2 Opiskelija selittää ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja niiden yhteyksiä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön. Hän kuvaa oppimisvalmiuksia ja oppimisvaikeuksia sekä lahjakkuuden ilmenemismuotoja. Opiskelija kuvaa oppimisen ja koulunkäynnin prosessin yhteyden käytäntöön. Käsitteellinen jäsentäminen on pinnallista. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on jossain määrin tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on kapea-alainen, pitäytyy kuvailevalla tasolla ja/tai voi sisältää epätarkkuuksia tai pieniä virheellisyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
3 Opiskelija havainnollistaa ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja niiden yhteyksiä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön. Hän havainnollistaa oppimisvalmiuksia ja -vaikeuksia sekä lahjakkuuden ilmenemismuotoja. Opiskelija löytää yhteyksiä oppimisen ja koulunkäynnin prosessien ja käytännön välillä. Opiskelija havainnollistaa oppimisen ja koulunkäynnin tuen etenemisprosessia sekä sitä, kuinka ohjata ja tukea oppimista ja koulunkäyntiä monenlaisissa oppimistilanteissa. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on johdonmukainen ja kohtuullisen monipuolinen.
4 Opiskelija analysoi ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja niiden yhteyksiä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön. Hän erittelee oppimisvalmiuksia, oppimisvaikeuksia ja lahjakkuuden ilmenemismuotoja sekä niiden yhteyksiä oppimiseen. Opiskelija analysoi ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja tekee johtopäätöksiä niiden yhteyksistä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on tutkimusperustaista Opiskelijan kirjallinen tuotos eheä ja hyvin argumentoitu, erittäin hyvätasoinen kokonaisuus.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
5 Opiskelija vertailee ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja niiden yhteyksiä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön osoittaen ristiriitoja ja yhtäläisyyksiä. Hän arvioi oppimisvalmiuksia, oppimisvaikeuksia ja lahjakkuuden ilmenemismuotoja sekä niiden yhteyksiä oppimiseen oivaltavasti. Oman työn kehittämisen viitekehys on selkeästi argumentoitu ja opiskelija käyttää sitä luovasti oman toimintansa ja ajattelunsa kriittiseen reflektioon. Kirjallinen tuotos on akateemisesti korkeatasoinen, mallikkaasti jäsennetty ja monipuolinen kokonaisuus.
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali.
Lisätiedot
- Erityisopettajaopiskelijat opiskelevat opintojakson ilmoitettuna ajankohtana lähiopetuksessa.
- Sivuaineopiskelijoille ja avoimen yliopiston opiskelijoille opintojakso on opiskeltavissa itsenäisesti lukuvuoden loppuun saakka. Myös sivuaine- ja avoimen yliopiston opiskelijat ovat tervetulleita lähiopetukseen.
Ilmoittautumisaika
13.08.2024 - 31.07.2025
Ajoitus
01.11.2024 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 500
Opettaja
- Tanja Äärelä
- Anneli-Maarit Hermanoff
Opiskelijaryhmät
-
LO3-R5Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R5
-
LO4Luokanopettajan ko 4. vuosikurssi
-
LO3-R4Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R4
-
LO5Luokanopettajan ko. 5 vuosikurssi
-
LO3-R3Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R3
-
LO3-R2Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R2
-
LO3-R1Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R1
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa määrittää oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä yksilön elämänkulussa ja erilaisissa oppimisympäristöissä
- tunnistaa erilaisia oppimiseen liittyviä vaikeuksia ja lahjakkuuden ilmenemismuotoja
- osaa kuvailla oppimisen ja koulunkäynnin tuen (yleinen, tehostettu, erityinen) järjestämisen periaatteita
- osaa kuvata pedagogisen tuen eri muotoja ja pedagogisten asiakirjojen merkitystä tuen eri vaiheissa
- ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksellisyyttä oppimisen edistämisessä.
Sisältö
- oppimisen ja hyvinvoinnin rakentuminen pedagogisissa prosesseissa
- oppimisen ja oppijoiden moninaisuus
- oppimisvalmiuksien ja oppimisvaikeuksien lähestymistapoja ja taustoja
- oppimisen haasteiden tunnistaminen ja tukeminen
- oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja pedagogiset asiakirjat
- monitoimijuus ja moniammatillinen yhteistyö oppimisen ja koulunkäynnin tuenprosessissa
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali.
Opetusmenetelmät
Sivuaine- ja avoimen yliopiston opiskelijat) opiskelevat opintojakson itsenäisenä kirjallisuussuorituksena teoskohtaisilla kirjallisuustehtävillä tai Exam-tenttinä.
VAITOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
opintokonaisuuteen on lisätty vaihtoehtoinen suoritustapa. Opetusprofiili ETÄ2, sisältö seuraava
Luentotallenteet 14 h ja luentoihin liittyvät oppimistehtävät (12h)
Luentoihin liittyvä tentti 4 h
Kirjallisuus ( 4 teosta)105 h
Luentotallenteet valmistuvat 51 ja 52 viikolla
Lisätietoja opiskelijoille
Lapin ammattikorkeakoulun läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin yliopiston tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin yliopiston Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-lay.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/. Valitse vasemmasta valikosta ensin ”Opintotarjonta” ja sen jälkeen sen alta ”LUC opinnot YO”, jolloin näet koko tarjonnan. Valitse kyseinen opintojakso ja ilmoittaudu.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0 Opiskelija ei tunnista opintojakson keskeisiä käsitteitä eikä tunne ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä. Hän ei tunnista yksilöllisiä oppimisvalmiuksia, oppimiseen liittyviä vaikeuksia tai lahjakkuuden ilmenemismuotoja. Opiskelija ei hahmota oppimisen ja koulunkäynnin tuen prosessia tai hahmotus perustuu vain omiin kokemuksiin. Hän ei tunnista moniammatillisen yhteistyön merkitystä oppimisessa. Opiskelijan kirjallisessa tuotoksessa on selkeitä virheitä ja/tai se ilmentää leimaavia, negatiivisia asenteita.
Tyydyttävä (1-2)
1 Opiskelija tunnistaa ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja niiden yhteyksiä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön. Hän nimeää joitain oppimiseen liittyviä valmiuksia ja vaikeuksia sekä lahjakkuuden ilmenemismuotoja. Opiskelija määrittelee oppimisen ja koulunkäynnin tuen prosessin. Monialaisen yhteistyön merkityksen hahmottaminen oppimisen edistämisessä on vähäistä. Opiskelijan kirjallinen tuotos on hyvin kapea-alainen ja tyyliltään pääsääntöisesti kirjallisuutta toistava ja kuvaileva. Sisällössä voi esiintyä virheitä.
2 Opiskelija selittää ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja niiden yhteyksiä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön. Hän kuvaa oppimisvalmiuksia ja oppimisvaikeuksia sekä lahjakkuuden ilmenemismuotoja. Opiskelija kuvaa oppimisen ja koulunkäynnin prosessin yhteyden käytäntöön. Käsitteellinen jäsentäminen on pinnallista. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on jossain määrin tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on kapea-alainen, pitäytyy kuvailevalla tasolla ja/tai voi sisältää epätarkkuuksia tai pieniä virheellisyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
3 Opiskelija havainnollistaa ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja niiden yhteyksiä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön. Hän havainnollistaa oppimisvalmiuksia ja -vaikeuksia sekä lahjakkuuden ilmenemismuotoja. Opiskelija löytää yhteyksiä oppimisen ja koulunkäynnin prosessien ja käytännön välillä. Opiskelija havainnollistaa oppimisen ja koulunkäynnin tuen etenemisprosessia sekä sitä, kuinka ohjata ja tukea oppimista ja koulunkäyntiä monenlaisissa oppimistilanteissa. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on johdonmukainen ja kohtuullisen monipuolinen.
4 Opiskelija analysoi ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja niiden yhteyksiä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön. Hän erittelee oppimisvalmiuksia, oppimisvaikeuksia ja lahjakkuuden ilmenemismuotoja sekä niiden yhteyksiä oppimiseen. Opiskelija analysoi ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja tekee johtopäätöksiä niiden yhteyksistä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on tutkimusperustaista Opiskelijan kirjallinen tuotos eheä ja hyvin argumentoitu, erittäin hyvätasoinen kokonaisuus.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
5 Opiskelija vertailee ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja niiden yhteyksiä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön osoittaen ristiriitoja ja yhtäläisyyksiä. Hän arvioi oppimisvalmiuksia, oppimisvaikeuksia ja lahjakkuuden ilmenemismuotoja sekä niiden yhteyksiä oppimiseen oivaltavasti. Oman työn kehittämisen viitekehys on selkeästi argumentoitu ja opiskelija käyttää sitä luovasti oman toimintansa ja ajattelunsa kriittiseen reflektioon. Kirjallinen tuotos on akateemisesti korkeatasoinen, mallikkaasti jäsennetty ja monipuolinen kokonaisuus.
Esitietovaatimukset
KERI0210 Johdatus erityispedagogiikkaan 5 op
Lisätiedot
- Erityisopettajaopiskelijat opiskelevat opintojakson ilmoitettuna ajankohtana lähiopetuksessa.
- Sivuaineopiskelijoille ja avoimen yliopiston opiskelijoille opintojakso on opiskeltavissa itsenäisesti lukuvuoden loppuun saakka. Myös sivuaine- ja avoimen yliopiston opiskelijat ovat tervetulleita lähiopetukseen.