Kielen ja kommunikaation haasteetLaajuus (5 op)
Tunnus: KERI0211V24
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä erilaisia kielen ja kommunikaation vaikeuksia
- jäsentää kielenkehityksen perusteita ja kommunikaation haasteita eri ikäkausina
- vertailla erilaisia arviointikeinoja ja niiden käyttötapoja
- eritellä puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä ja niiden käyttötapoja
- suunnitella ja tehdä pienimuotoisia interventioita
- huomioida monialaisen yhteistyön merkityksen kielen ja kommunikaation tukemisessa.
Sisältö
- kielen ja kommunikaation kehittyminen ja siihen vaikuttavat asiat
- kielen ja kommunikaatiovaikeuksien ilmeneminen ja tunnistaminen
- viivästynyt ja poikkeava puheen ja kielen kehitys, kehityksellinen kielihäiriö
- kommunikoinnin tukeminen, tutustuminen puhetta tukeviin ja korvaaviin kommunikaatiomenetelmiin (AAC) ja niiden käyttötapoihin
- osaavamman kumppanin rooli epäsymmetrisessä vuorovaikutuksessa
- monialainen yhteistyö kielen ja kommunikaation tukemisessa kommunikaation tukemisessa
Esitietovaatimukset
KERI0210 Johdatus erityispedagogiikkaan 5 op
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
0 Opiskelija ei tunnista kielen ja kommunikaation kehityksen ja vaikeuksien keskeisiä käsitteitä. Hän ei näe yhteyttä yleisen kielenkehityksen ja sen haasteiden ja tukimenetelmien välillä. Opiskelija ei hahmota monialaisen yhteistyön tarpeita tai merkitystä kielen ja kommunikaation tukemisessa tai ne perustuvat vain omiin kokemuksiin. Opiskelijan kirjallisessa tuotoksessa on selkeitä virheitä ja/tai se ilmentää leimaavia, negatiivisia asenteita.
Tyydyttävä (1-2)
1 Opiskelija tunnistaa joitain opintojakson keskeisiä kielen ja kommunikaation vaikeuksien käsitteitä. Hän hahmottaa kielen ja kommunikaation vaikeuksien yhteyttä yleiseen kielen ja kommunikaation kehitykseen. Opiskelija tunnistaa joitakin kielen ja kommunikaation arviointimenetelmiä ja niiden käyttötapoja sekä puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä. Eri menetelmien soveltaminen jää omia kokemuksia reflektoivaksi ja käsitteellinen jäsentäminen vähäiseksi. Monialaisen yhteistyön merkityksen hahmottaminen kielen ja kommunikaation tukemisessa on vähäistä. Opiskelijan kirjallinen tuotos on hyvin kapea-alainen ja tyyliltään pääsääntöisesti kirjallisuutta toistava ja kuvaileva. Sisällössä voi esiintyä virheitä.
2 Opiskelija tunnistaa kielen ja kommunikaation vaikeuksia ja niiden yhteyden eri ikäkausiin. Hän tuntee erilaisia arviointimenetelmiä ja niiden käyttötapoja sekä puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä. Eri menetelmien soveltaminen ja käsitteellinen jäsentäminen on pinnallista ja/tai satunnaista. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on jossain määrin tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on kapea-alainen, pitäytyy kuvailevalla tasolla ja/tai voi sisältää epätarkkuuksia tai pieniä virheellisyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
3 Opiskelija tuntee monipuolisesti kielen ja kommunikaation arviointimenetelmiä ja niiden käyttötapoja. Hän havainnollistaa kielen ja kommunikaation haasteita eri ikäkausina. Opiskelija on perehtynyt tutkimusperustaisiin puhetta tukeviin ja korvaaviin kommunikaatiomenetelmiin ja soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on johdonmukainen ja kohtuullisen monipuolinen.
4 Opiskelija vertailee kielen ja kommunikaation arviointimenetelmiä ja niiden käyttötapoja ymmärtäen niiden yhteyden kielen ja kommunikaation kehitykseen. Opiskelija erittelee puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä ja soveltaa niitä perustellen käyttöä yksilöllisesti ja tutkimustietoon perustuen. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos eheä ja hyvin argumentoitu, erittäin hyvätasoinen kokonaisuus.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
5 Opiskelija määrittelee erilaisia kielen ja kommunikaatioin vaikeuksia. Opiskelija arvioi kielenkehityksen ja kommunikaation haasteiden yhteyttä eri ikäkausina. Tarkastelu on oivaltavaa, moniulotteista ja kriittistä. Opiskelija vertailee arviointikeinoja ja tekee johtopäätöksiä niiden käyttötavoista. Hän vertailee puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä suunnitellen sen perusteella pienimuotoisia interventioita. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on oivaltavaa ja tutkimusperustaista. Kirjallinen tuotos on akateemisesti korkeatasoinen, mallikkaasti jäsennetty ja monipuolinen kokonaisuus.
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali.
Lisätiedot
- Erityisopettajaopiskelijat opiskelevat opintojakson ilmoitettuna ajankohtana lähiopetuksessa.
- Sivuaineopiskelijoille ja avoimen yliopiston opiskelijoille opintojakso on opiskeltavissa itsenäisesti lukuvuoden loppuun saakka. Myös sivuaine- ja avoimen yliopiston opiskelijat ovat tervetulleita lähiopetukseen.
Ilmoittautumisaika
04.12.2024 - 31.05.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 500
Opettaja
- Tanja Äärelä
- Katja Anttila
Opiskelijaryhmät
-
LO3-R5Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R5
-
LO4Luokanopettajan ko 4. vuosikurssi
-
LO3-R4Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R4
-
LO5Luokanopettajan ko. 5 vuosikurssi
-
LO3-R3Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R3
-
LO3-R2Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R2
-
LO3-R1Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R1
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä erilaisia kielen ja kommunikaation vaikeuksia
- jäsentää kielenkehityksen perusteita ja kommunikaation haasteita eri ikäkausina
- vertailla erilaisia arviointikeinoja ja niiden käyttötapoja
- eritellä puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä ja niiden käyttötapoja
- suunnitella ja tehdä pienimuotoisia interventioita
- huomioida monialaisen yhteistyön merkityksen kielen ja kommunikaation tukemisessa.
Sisältö
- kielen ja kommunikaation kehittyminen ja siihen vaikuttavat asiat
- kielen ja kommunikaatiovaikeuksien ilmeneminen ja tunnistaminen
- viivästynyt ja poikkeava puheen ja kielen kehitys, kehityksellinen kielihäiriö
- kommunikoinnin tukeminen, tutustuminen puhetta tukeviin ja korvaaviin kommunikaatiomenetelmiin (AAC) ja niiden käyttötapoihin
- osaavamman kumppanin rooli epäsymmetrisessä vuorovaikutuksessa
- monialainen yhteistyö kielen ja kommunikaation tukemisessa kommunikaation tukemisessa
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali.
Opetusmenetelmät
Sivuaine- ja avoimen yliopiston opiskelijat opiskelevat opintojakson itsenäisenä
kirjallisuussuorituksena teos-/artikkelikohtaisilla kirjallisuustehtävillä tai Exam-tenttinä.
Lisätietoja opiskelijoille
Lapin ammattikorkeakoulun läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin yliopiston tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin yliopiston Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-lay.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/. Valitse vasemmasta valikosta ensin ”Opintotarjonta” ja sen jälkeen sen alta ”LUC opinnot YO”, jolloin näet koko tarjonnan. Valitse kyseinen opintojakso ja ilmoittaudu.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
0 Opiskelija ei tunnista kielen ja kommunikaation kehityksen ja vaikeuksien keskeisiä käsitteitä. Hän ei näe yhteyttä yleisen kielenkehityksen ja sen haasteiden ja tukimenetelmien välillä. Opiskelija ei hahmota monialaisen yhteistyön tarpeita tai merkitystä kielen ja kommunikaation tukemisessa tai ne perustuvat vain omiin kokemuksiin. Opiskelijan kirjallisessa tuotoksessa on selkeitä virheitä ja/tai se ilmentää leimaavia, negatiivisia asenteita.
Tyydyttävä (1-2)
1 Opiskelija tunnistaa joitain opintojakson keskeisiä kielen ja kommunikaation vaikeuksien käsitteitä. Hän hahmottaa kielen ja kommunikaation vaikeuksien yhteyttä yleiseen kielen ja kommunikaation kehitykseen. Opiskelija tunnistaa joitakin kielen ja kommunikaation arviointimenetelmiä ja niiden käyttötapoja sekä puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä. Eri menetelmien soveltaminen jää omia kokemuksia reflektoivaksi ja käsitteellinen jäsentäminen vähäiseksi. Monialaisen yhteistyön merkityksen hahmottaminen kielen ja kommunikaation tukemisessa on vähäistä. Opiskelijan kirjallinen tuotos on hyvin kapea-alainen ja tyyliltään pääsääntöisesti kirjallisuutta toistava ja kuvaileva. Sisällössä voi esiintyä virheitä.
2 Opiskelija tunnistaa kielen ja kommunikaation vaikeuksia ja niiden yhteyden eri ikäkausiin. Hän tuntee erilaisia arviointimenetelmiä ja niiden käyttötapoja sekä puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä. Eri menetelmien soveltaminen ja käsitteellinen jäsentäminen on pinnallista ja/tai satunnaista. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on jossain määrin tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on kapea-alainen, pitäytyy kuvailevalla tasolla ja/tai voi sisältää epätarkkuuksia tai pieniä virheellisyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
3 Opiskelija tuntee monipuolisesti kielen ja kommunikaation arviointimenetelmiä ja niiden käyttötapoja. Hän havainnollistaa kielen ja kommunikaation haasteita eri ikäkausina. Opiskelija on perehtynyt tutkimusperustaisiin puhetta tukeviin ja korvaaviin kommunikaatiomenetelmiin ja soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on johdonmukainen ja kohtuullisen monipuolinen.
4 Opiskelija vertailee kielen ja kommunikaation arviointimenetelmiä ja niiden käyttötapoja ymmärtäen niiden yhteyden kielen ja kommunikaation kehitykseen. Opiskelija erittelee puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä ja soveltaa niitä perustellen käyttöä yksilöllisesti ja tutkimustietoon perustuen. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos eheä ja hyvin argumentoitu, erittäin hyvätasoinen kokonaisuus.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
5 Opiskelija määrittelee erilaisia kielen ja kommunikaatioin vaikeuksia. Opiskelija arvioi kielenkehityksen ja kommunikaation haasteiden yhteyttä eri ikäkausina. Tarkastelu on oivaltavaa, moniulotteista ja kriittistä. Opiskelija vertailee arviointikeinoja ja tekee johtopäätöksiä niiden käyttötavoista. Hän vertailee puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä suunnitellen sen perusteella pienimuotoisia interventioita. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on oivaltavaa ja tutkimusperustaista. Kirjallinen tuotos on akateemisesti korkeatasoinen, mallikkaasti jäsennetty ja monipuolinen kokonaisuus.
Esitietovaatimukset
KERI0210 Johdatus erityispedagogiikkaan 5 op
Lisätiedot
- Erityisopettajaopiskelijat opiskelevat opintojakson ilmoitettuna ajankohtana lähiopetuksessa.
- Sivuaineopiskelijoille ja avoimen yliopiston opiskelijoille opintojakso on opiskeltavissa itsenäisesti lukuvuoden loppuun saakka. Myös sivuaine- ja avoimen yliopiston opiskelijat ovat tervetulleita lähiopetukseen.