Positiivisen psykologian näkökulmia ihmisen toimijuuteenLaajuus (5 op)
Tunnus: KAPS0114V24
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija
- tietää ja tunnistaa inhimillisiä voimavaroja ja hyvinvoinnin lähtökohtia erilaisissa elämäntilanteissa ja -vaiheissa
- ymmärtää positiiviseen psykologian keskeisimmät kysymyksenasettelut ja ihmisen kehityksessä ilmenevät myönteiset mahdollisuudet ja vahvuudet yksilöllisinä ja yhteisöllisinä prosesseina
- osaa soveltaa positiivisen psykologian tutkimustietoa kasvatuksen ja kehityksen tukemisessa
Sisältö
Opintojaksossa tarkastellaan positiivisen psykologian esille nostamia inhimillisiä voimavaroja ja tärkeimpiä käsitteitä, kuten onnellisuus, hyvinvointi ja optimismi. Opintojaksossa painopiste on ihmisen hyvinvoinnin kasvatuspsykologinen tarkastelu. Opintojaksossa tarkastellaan teoria- ja tutkimusesimerkein, millaiset vahvuudet ja valinnat auttavat ihmisiä sopeutumaan nopeasti muuttuvaan maailmaan unohtamatta kielteisten kokemusten merkitystä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asteikko:
0 Opiskelija ei ymmärrä positiivisen psykologian peruskäsitteitä tai tutkimuksen ominaispiirteitä. Ymmärrys kasvatuspsykologisesta näkökulmasta positiiviseen psykologiaan ja tiedon soveltamiseen kasvatuksen ja kehityksen tukemisessa on hatara. Kirjallinen tehtävä on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Tyydyttävä (1-2)
1 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän positiivisen psykologian peruskäsitteet sekä tutkimukseen liittyvän teorianmuodostuksen ja tunnistaa kasvatuspsykologisen näkökulman inhimillisiin voimavaroihin ja hyvinvoinnin lähtökohtiin erilaisissa elämäntilanteissa ja -vaiheissa. Kirjallinen tehtävä on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kirjallisessa tehtävässä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään ilmiöitä yksipuolisesti, eikä kirjallinen tehtävä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä soveltaa positiivisen psykologian peruskäsitteitä sekä kykyä soveltaa kasvatuksen ja kehityksen tutkimukseen liittyvän teorianmuodostuksen ominaispiirteitä. Opiskelija ymmärtää kasvatuspsykologisen näkökulman inhimillisiin voimavaroihin ja hyvinvoinnin lähtökohtiin erilaisissa elämäntilanteissa ja -vaiheissa. Kirjallinen tehtävä on soveltava ja päättelevä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
3 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa positiivisen psykologian, inhimillisten voimavarojen ja hyvinvoinnin käsitteistön sekä niihin liittyvän kasvatuspsykologisen teorianmuodostuksen rakenteita ja malleja. Opiskelija jäsentää argumentoiden positiivisen psykologian tutkimusta ja ominaispiirteitä osana kasvatuspsykologista ja kasvatustieteellistä keskustelua. Hän tunnistaa syy-seuraussuhteita, osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, vertailee ja asettaa vastakkain. Kirjallinen tehtävä vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella.
4 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä ideoiden ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksityisestä yleiseen ja tarkastelemaan kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallisia ja eettisiä ilmiöitä kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
5 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä arviointien tekemiseen perusteltujen argumenttien pohjalta. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan kasvatuspsykologisen käsitteenmuodostuksen keskeisiä piirteitä positiivisen psykologian, inhimillisten voimavarojen ja hyvinvoinnin tutkimukseen nojaten. Kirjallisessa tehtävässä hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Kirjallinen tehtävä osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Kirjallinen tehtävä on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Kirjallinen tehtävä on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Oppimateriaalit
Lisälukemistona artikkelipankki teemoista:
- Kasvun, kehityksen ja tuen näkökulma
- Rakkaus ja ihmissuhteet
- Positiivinen pedagogiikka ja oppiminen
- Hyvinvointi ja työssä menestyminen
- Arktisuudesta ammentaen
- Kestävä kehitys kasvatuspsykologiassa
Lisätiedot
Kurssin voi suorittaa myös kesäopintoina.
Ilmoittautumisaika
04.12.2024 - 07.01.2025
Ajoitus
14.01.2025 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
0 - 500
Opettaja
- Satu Uusiautti
- Sanna Hyvärinen
Opiskelijaryhmät
-
ONLINE-KasvatustiedeOnline kasvatustiede
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija
- tietää ja tunnistaa inhimillisiä voimavaroja ja hyvinvoinnin lähtökohtia erilaisissa elämäntilanteissa ja -vaiheissa
- ymmärtää positiiviseen psykologian keskeisimmät kysymyksenasettelut ja ihmisen kehityksessä ilmenevät myönteiset mahdollisuudet ja vahvuudet yksilöllisinä ja yhteisöllisinä prosesseina
- osaa soveltaa positiivisen psykologian tutkimustietoa kasvatuksen ja kehityksen tukemisessa
Sisältö
Opintojaksossa tarkastellaan positiivisen psykologian esille nostamia inhimillisiä voimavaroja ja tärkeimpiä käsitteitä, kuten onnellisuus, hyvinvointi ja optimismi. Opintojaksossa painopiste on ihmisen hyvinvoinnin kasvatuspsykologinen tarkastelu. Opintojaksossa tarkastellaan teoria- ja tutkimusesimerkein, millaiset vahvuudet ja valinnat auttavat ihmisiä sopeutumaan nopeasti muuttuvaan maailmaan unohtamatta kielteisten kokemusten merkitystä.
Oppimateriaalit
Lisälukemistona artikkelipankki teemoista:
- Kasvun, kehityksen ja tuen näkökulma
- Rakkaus ja ihmissuhteet
- Positiivinen pedagogiikka ja oppiminen
- Hyvinvointi ja työssä menestyminen
- Arktisuudesta ammentaen
- Kestävä kehitys kasvatuspsykologiassa
Lisätietoja opiskelijoille
Lapin ammattikorkeakoulun läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin yliopiston tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin yliopiston Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-lay.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/. Valitse vasemmasta valikosta ensin ”Opintotarjonta” ja sen jälkeen sen alta ”LUC opinnot YO”, jolloin näet koko tarjonnan. Valitse kyseinen opintojakso ja ilmoittaudu.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asteikko:
0 Opiskelija ei ymmärrä positiivisen psykologian peruskäsitteitä tai tutkimuksen ominaispiirteitä. Ymmärrys kasvatuspsykologisesta näkökulmasta positiiviseen psykologiaan ja tiedon soveltamiseen kasvatuksen ja kehityksen tukemisessa on hatara. Kirjallinen tehtävä on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Tyydyttävä (1-2)
1 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän positiivisen psykologian peruskäsitteet sekä tutkimukseen liittyvän teorianmuodostuksen ja tunnistaa kasvatuspsykologisen näkökulman inhimillisiin voimavaroihin ja hyvinvoinnin lähtökohtiin erilaisissa elämäntilanteissa ja -vaiheissa. Kirjallinen tehtävä on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kirjallisessa tehtävässä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään ilmiöitä yksipuolisesti, eikä kirjallinen tehtävä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä soveltaa positiivisen psykologian peruskäsitteitä sekä kykyä soveltaa kasvatuksen ja kehityksen tutkimukseen liittyvän teorianmuodostuksen ominaispiirteitä. Opiskelija ymmärtää kasvatuspsykologisen näkökulman inhimillisiin voimavaroihin ja hyvinvoinnin lähtökohtiin erilaisissa elämäntilanteissa ja -vaiheissa. Kirjallinen tehtävä on soveltava ja päättelevä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
3 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa positiivisen psykologian, inhimillisten voimavarojen ja hyvinvoinnin käsitteistön sekä niihin liittyvän kasvatuspsykologisen teorianmuodostuksen rakenteita ja malleja. Opiskelija jäsentää argumentoiden positiivisen psykologian tutkimusta ja ominaispiirteitä osana kasvatuspsykologista ja kasvatustieteellistä keskustelua. Hän tunnistaa syy-seuraussuhteita, osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, vertailee ja asettaa vastakkain. Kirjallinen tehtävä vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella.
4 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä ideoiden ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksityisestä yleiseen ja tarkastelemaan kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallisia ja eettisiä ilmiöitä kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
5 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä arviointien tekemiseen perusteltujen argumenttien pohjalta. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan kasvatuspsykologisen käsitteenmuodostuksen keskeisiä piirteitä positiivisen psykologian, inhimillisten voimavarojen ja hyvinvoinnin tutkimukseen nojaten. Kirjallisessa tehtävässä hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Kirjallinen tehtävä osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Kirjallinen tehtävä on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Kirjallinen tehtävä on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Lisätiedot
Kurssin voi suorittaa myös kesäopintoina.