Siirry suoraan sisältöön

Oppiminen, ohjaus ja opettaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: KKAS1123V24

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tarkastella ihmisen oppimista jatkuvana ja elinikäisenä tapahtumana
• tunnistaa ja ymmärtää keskeisiä oppimiseen, ohjaukseen ja opetukseen liittyviä käsitteitä ja teorianäkökulmia
• kuvailla oppimisen arviointiprosessia ja erilaisia arviointimenetelmiä
• kuvailla opetussuunnitelman eri tasoja sekä opetussuunnitelman merkityksellisyyttä opetusprosessissa
• hahmottaa oppimisen ohjaajan osaamiseen kuuluvia tekijöitä monenlaisen oppijan oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisessa
• reflektoida analyyttisesti omaa toimintaansa oppijana sekä omaa pedagogista ajatteluaan ja omia pedagogisia lähtökohtiaan ja ratkaisujaan

Sisältö

• Ihminen oppijana: oppimisen psykologian peruskäsitteet (oppiminen, motivaatio, kognitiivinen kehitys, muisti, metakognitio)
• Pedagogiikan, andragogiikan ja geragogiikan perusteet: oppimisen perusprosessit ja oppimisteoriat, opetuksen suunnittelu ja toteutus, opetusmenetelmät/-strategiat, oppimisen arviointi
• Opetussuunnitelmat opetuksen sisältöjen ja käytäntöjen ohjaajana
• Oppimisen ohjaajan kompetenssi ja monenlaisten oppijoiden tarpeiden huomiointi inklusiivisessa opetuksessa (UDL)
• Minä oppijana ja opettajana: pedagoginen ajattelu ja toiminta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 hylätty
Suoritukset (tehtävät ja tentti) ovat erittäin puutteellisia, virheellisiä tai sisältävät huomattavia väärinkäsityksiä. Niiden perusteella ei voi päätellä, että osaamistavoitteet olisi saavutettu. Tuotettu sisältö on hajanaista eikä liity olennaisesti opintojakson aihepiiriin ja sisältöihin.
1
Suoritukset (tehtävät ja tentti) ovat suppeita, pintapuolisia tai vastaavat heikosti tehtävänantoa tai tenttikysymyksiä. Suoritukset osoittavat opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita vain hieman, ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti ja ne voivat sisältää epäselvyyksiä tai virheitä. Opintojakson sisältöjä on käsitelty hyvin pintapuolisesti ja hajanaisesti. Osaamistavoitteet on saavuttu välttävästi.
2
Suoritukset (tehtävät ja tentti) ovat suppeita, pintapuolisia tai vastaavat heikosti tehtävänantoa tai tenttikysymyksiä. Suoritukset osoittavat opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita, mutta ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Opintojakson sisältöjä on käsitelty jokseenkin pintapuolisesti, asioiden väliset yhteydet jäävät jossain määrin epäselviksi ja itsenäinen pohdinta jossain määrin puutteellista. Osaamistavoitteet on saavuttu tyydyttävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3
Suoritukset (tehtävät ja tentti) vastaavat tehtävänantoa tai tenttikysymyksiä, osoittavat ymmärtämistä sekä taitoa perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, mutta niissä saattaa olla hieman puutteita. Opintojakson sisällöt hallitaan hyvin ja niiden käsittely on pohtivaa sekä asioita toisiinsa suhteuttavaa. Osaamistavoitteet on saavutettu hyvin.
4
Suoritukset (tehtävät ja tentti) vastaavat tehtävänantoa tai tenttikysymyksiä, osoittavat ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan ja osaa tiivistää olennaisen. Tuotokset sisältävät pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Opintojakson sisältöjen käsittely on jokseenkin analyyttistä ja systemaattisesti hallittua sisältäen hyvin perusteltua itsenäistä ajattelua ja osoittaen myös yleisten akateemisten taitojen hallintaa. Osaamistavoitteet on saavutettu ilmeisen kiitettävästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Suorituksissa (tehtävät ja tentti) hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritukset osoittavat itsenäistä otetta ja oivallusta, ne muodostavat ehjän kokonaisuuden, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä sekä kriittistä pohdintaa. Opintojakson sisältöjen käsittely on monipuolista ja erittäin analyyttistä, valinnat on argumentoitu erinomaisesti ja tuotokset sisältävät hyvin perusteltua itsenäistä ajattelua. Sekä yleiset akateemiset osaamistavoitteet että opintojakson osaamistavoitteet on saavutettu erinomaisesti. Suoritukset ovat kaiken kaikkiaan monipuolisia, ja muodostaat opintojakson sisällöistä soveltaen ammentavan, monipuolisen, jäsennellyn ja huolellisesti laaditun kokonaisuuden.

Oppimateriaalit

Opintojakson aikana Moodlen työtilan kautta jakoon tuleva materiaali.



Kurssikirjallisuudessa on vaihtoehtoisina seuraavat kirjat eli valitse yksi näistä:



Jyrhämä, R., Hellström, M., Uusikylä, K. & Kansanen, P. (2016). Opettajan didaktiikka. PS-kustannus. ISBN 978-952-451-697-6 TAI



Lemmetty, S. & Collin, M. (2022). Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä. Jyväskylän yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9443-3 TAI



Tam, M. (2014) A distinctive theory of teaching and learning for older learners: why and why not?, International Journal of Lifelong Education, 33:6, 811-820, DOI: 10.1080/02601370.2014.972998

Ilmoittautumisaika

03.09.2024 - 28.10.2024

Ajoitus

28.10.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin yliopisto

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 210

Opettaja
  • Päivi Salmela
  • Helena Aho
  • Outi Kyrö-Ämmälä

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tarkastella ihmisen oppimista jatkuvana ja elinikäisenä tapahtumana
• tunnistaa ja ymmärtää keskeisiä oppimiseen, ohjaukseen ja opetukseen liittyviä käsitteitä ja teorianäkökulmia
• kuvailla oppimisen arviointiprosessia ja erilaisia arviointimenetelmiä
• kuvailla opetussuunnitelman eri tasoja sekä opetussuunnitelman merkityksellisyyttä opetusprosessissa
• hahmottaa oppimisen ohjaajan osaamiseen kuuluvia tekijöitä monenlaisen oppijan oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisessa
• reflektoida analyyttisesti omaa toimintaansa oppijana sekä omaa pedagogista ajatteluaan ja omia pedagogisia lähtökohtiaan ja ratkaisujaan

Sisältö

• Ihminen oppijana: oppimisen psykologian peruskäsitteet (oppiminen, motivaatio, kognitiivinen kehitys, muisti, metakognitio)
• Pedagogiikan, andragogiikan ja geragogiikan perusteet: oppimisen perusprosessit ja oppimisteoriat, opetuksen suunnittelu ja toteutus, opetusmenetelmät/-strategiat, oppimisen arviointi
• Opetussuunnitelmat opetuksen sisältöjen ja käytäntöjen ohjaajana
• Oppimisen ohjaajan kompetenssi ja monenlaisten oppijoiden tarpeiden huomiointi inklusiivisessa opetuksessa (UDL)
• Minä oppijana ja opettajana: pedagoginen ajattelu ja toiminta

Aika ja paikka

Opetukseen sisältyy luentotallenteet, jotka tulevat opiskeltaviksi Moodlen oppimisympäristöön 28.10.2024 alkaen, ja siten, että kaikki tallenteet ovat Moodlessa 4.11.2024 mennessä. Luentotallenteet tehtävineen vastaavat 12 luentotuntia.

Oppimateriaalit

Opintojakson aikana Moodlen työtilan kautta jakoon tuleva materiaali.



Kurssikirjallisuus:




  • Halinen, I., Hotulainen, R., Kauppinen, E., Nilivaara, P., Raami, A., & Vainikainen, M-P. (2016). Ajattelun taidot ja oppiminen. PS-Kustannus. (SOVELTUVIN OSIN) 978-952-451-722-5

  • Motivaatio ja oppiminen. (2018). Toim. Salmela-Aro K. PS-kustannus. (SOVELTUVIN OSIN) 978-952-451-928-1 Luostarinen, A., & Nieminen, J. H. (2019). Arvioinnin käsikirja. PS-kustannus. (SOVELTUVIN OSIN) 978-952-451-811-6

  • Mahdoton inkluusio – Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. Toim. Takala, M., Äikäs, A., & Lakkala, S. (2020). PS-kustannus. (SOVELTUVIN OSIN) 978-952-451-961-8



Lisäksi vaihtoehtoisina seuraavat kirjat eli valitse yksi näistä:




  • Jyrhämä, R., Hellström, M., Uusikylä, K. & Kansanen, P. (2016). Opettajan didaktiikka. PS-kustannus. ISBN 978-952-451-697-6 TAI

  • Lemmetty, S. & Collin, M. (2022). Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä. Jyväskylän yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9443-3 TAI

  • Tam, M. (2014) A distinctive theory of teaching and learning for older learners: why and why not?, International Journal of Lifelong Education, 33:6, 811-820, DOI: 10.1080/02601370.2014.972998

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijat voivat osallistua myös tutkinto-opiskelijoille suunnattuun lähiopetukseen, jolloin luennot ovat
- ma 21.10. klo 12-15
- pe 25.10. klo 9-12
- ti 29.10. klo 12-15
- pe 1.11. klo 9-12
Lisätietoja toteutuksesta: KKAS1123V24-3001 Oppiminen, ohjaus ja opettaminen / TUTKINTO-OPISKELIJOILLE

Lisätietoja opiskelijoille

Lapin ammattikorkeakoulun läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin yliopiston tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin yliopiston Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-lay.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/. Valitse vasemmasta valikosta ensin ”Opintotarjonta” ja sen jälkeen sen alta ”LUC opinnot YO”, jolloin näet koko tarjonnan. Valitse kyseinen opintokokonaisuus ja ilmoittaudu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 hylätty
Suoritukset (tehtävät ja tentti) ovat erittäin puutteellisia, virheellisiä tai sisältävät huomattavia väärinkäsityksiä. Niiden perusteella ei voi päätellä, että osaamistavoitteet olisi saavutettu. Tuotettu sisältö on hajanaista eikä liity olennaisesti opintojakson aihepiiriin ja sisältöihin.
1
Suoritukset (tehtävät ja tentti) ovat suppeita, pintapuolisia tai vastaavat heikosti tehtävänantoa tai tenttikysymyksiä. Suoritukset osoittavat opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita vain hieman, ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti ja ne voivat sisältää epäselvyyksiä tai virheitä. Opintojakson sisältöjä on käsitelty hyvin pintapuolisesti ja hajanaisesti. Osaamistavoitteet on saavuttu välttävästi.
2
Suoritukset (tehtävät ja tentti) ovat suppeita, pintapuolisia tai vastaavat heikosti tehtävänantoa tai tenttikysymyksiä. Suoritukset osoittavat opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita, mutta ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Opintojakson sisältöjä on käsitelty jokseenkin pintapuolisesti, asioiden väliset yhteydet jäävät jossain määrin epäselviksi ja itsenäinen pohdinta jossain määrin puutteellista. Osaamistavoitteet on saavuttu tyydyttävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3
Suoritukset (tehtävät ja tentti) vastaavat tehtävänantoa tai tenttikysymyksiä, osoittavat ymmärtämistä sekä taitoa perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, mutta niissä saattaa olla hieman puutteita. Opintojakson sisällöt hallitaan hyvin ja niiden käsittely on pohtivaa sekä asioita toisiinsa suhteuttavaa. Osaamistavoitteet on saavutettu hyvin.
4
Suoritukset (tehtävät ja tentti) vastaavat tehtävänantoa tai tenttikysymyksiä, osoittavat ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan ja osaa tiivistää olennaisen. Tuotokset sisältävät pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Opintojakson sisältöjen käsittely on jokseenkin analyyttistä ja systemaattisesti hallittua sisältäen hyvin perusteltua itsenäistä ajattelua ja osoittaen myös yleisten akateemisten taitojen hallintaa. Osaamistavoitteet on saavutettu ilmeisen kiitettävästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Suorituksissa (tehtävät ja tentti) hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritukset osoittavat itsenäistä otetta ja oivallusta, ne muodostavat ehjän kokonaisuuden, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä sekä kriittistä pohdintaa. Opintojakson sisältöjen käsittely on monipuolista ja erittäin analyyttistä, valinnat on argumentoitu erinomaisesti ja tuotokset sisältävät hyvin perusteltua itsenäistä ajattelua. Sekä yleiset akateemiset osaamistavoitteet että opintojakson osaamistavoitteet on saavutettu erinomaisesti. Suoritukset ovat kaiken kaikkiaan monipuolisia, ja muodostaat opintojakson sisällöistä soveltaen ammentavan, monipuolisen, jäsennellyn ja huolellisesti laaditun kokonaisuuden.