Siirry suoraan sisältöön

Johdatus kasvatustieteisiinLaajuus (5 op)

Tunnus: KKAS1110V24

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee kasvatustieteen historian ja pääsuuntaukset sekä ymmärtää sen yhteiskunnallisen merkityksen, peruskysymykset ja -käsitteet
- tuntee aikuiskasvatuksen käsitteitä, historiaa sekä koulutuksen ja työelämän yhteyksiä
- tuntee mediakasvatuksen teoriaa, käsitteitä ja historiallista kehitystä sekä mediakasvatuksen tehtäväalueita ja tutkimuskohteita
- osaa määritellä kestävyyskasvatuksen ja sen merkityksen kestävyysmurroksen edistämisessä
- osaa reflektoida omaa suhdettaan kasvatustieteisiin pääainevalinnan näkökulmasta

Sisältö

- kasvatustieteen historia ja pääsuuntaukset sekä yhteiskunnallinen merkitys, peruskysymykset ja -käsitteet
- aikuiskasvatuksen yhteiskunnalliset, käsitteelliset ja aikuisten oppimista koskevat näkökulmat
- mediakasvatuksen teoreettiset lähtökohdat, peruskäsitteet ja ilmenemismuodot
- kestävyyskasvatuksen keskeiset teoriat ja sen sovellukset

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 Opiskelija ei ymmärrä kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen, mediakasvatuksen ja kestävyyskasvatuksen peruskäsitteitä eikä tunnista tieteenalan ominaispiirteitä. Ymmärrys kasvatustoiminnan eettisestä luonteesta on haparoiva ja kasvatustieteen laaja-alainen merkitys jää tunnistamatta. Oman suhteen reflektointi kasvatustieteisiin pääainevalinnan näkökulmasta puuttuu tai on yksiulotteista.

1 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen, mediakasvatuksen ja kestävyyskasvatuksen peruskäsitteet ja teorianmuodostuksen ja tunnistaa kasvatustieteen osana ihmis- ja yhteiskuntatieteitä. Hän tunnistaa kasvatustoiminnan eettisiä kysymyksiä ja kasvatustieteen historiallis-yhteiskunnallisia kysymyksiä. Suoritus on kuitenkin toteava ja luetteloiva ja tyyliltään kuvaileva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä. Oman suhteen reflektointi kasvatustieteisiin pääainevalinnan näkökulmasta on yksiulotteista.

2 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä soveltaa kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen, mediakasvatuksen ja kestävyyskasvatuksen peruskäsitteitä ja teorioita. Opiskelija ymmärtää kasvatustieteiden ominaispiirteet, sen merkityksen osana ihmis- ja yhteiskuntatieteitä sekä yhteydet kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksiin. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä kasvatustoiminnan eettisen luonteen. Suoritus on soveltava ja päättelevä. Opiskelija reflektoi jossain määrin omaa suhdettaan kasvatustieteisiin pääainevalinnan näkökulmasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa kasvatustieteellisen, aikuiskasvatustieteen, mediakasvatuksen ja kestävyyskasvatuksen käsitteistöä ja teorioita. Opiskelija jäsentää argumentoiden kasvatustieteiden merkityksen ja ominaispiirteet osana ihmis- ja yhteiskuntatieteitä ja yhteiskunnallista keskustelua. Opiskelija tarkastelee kasvatuksen eettisiä kysymyksiä. Hän osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, vertailee ja asettaa vastakkain. Opiskelija reflektoi omaa suhdettaan kasvatustieteisiin pääainevalinnan näkökulmasta melko moniulotteisesti.

4 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen, mediakasvatuksen ja kestävyyskasvatuksen käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksityisestä yleiseen ja tarkastelemaan kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallisia ja eettisiä ilmiöitä kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia. Opiskelija reflektoi omaa suhdettaan kasvatustieteisiin pääainevalinnan näkökulmasta moniulotteisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä arviointien tekemiseen perusteltujen argumenttien pohjalta. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan kasvatustieteellisen, aikuiskasvatustieteellisen, mediakasvatuksen ja kestävyyskasvatuksen käsitteenmuodostuksen keskeisiä piirteitä ja tarkastelemaan kasvatustieteen asemaa ihmis- ja yhteiskuntatieteissä ja kasvatuksen eettisiä kysymyksiä yhteiskunnallisessa keskustelussa argumentoivalla otteella. Opiskelija reflektoi omaa suhdettaan kasvatustieteisiin pääainevalinnan näkökulmasta erittäin moniulotteisesti.