Kestävyys- ja luontokasvatusta soveltava projektiLaajuus (6 op)
Tunnus: LAER2405V24
Laajuus
6 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- suunnitella kestävyyskasvatusta soveltavan projektin koulun ulkopuolisiin oppimisympäristöihin tai muuhun organisaatioon hyödyntämällä oppijoiden yhteisöjä, kuten koulujen opettajia, kansalaisjärjestöjä, tiede- ja taidekeskuksia, museoita tai hankeorganisaatioita
- soveltaa perusopetuksen opetussuunnitelmallisia tavoitteita (yhteisöllisyys, monialaiset oppimiskokonaisuudet, laaja-alainen osaaminen) tai muun organisaation toiminnan tavoitteita projektissa
- ottaa huomioon projektityöskentelyssään kestävän tulevaisuuden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja arktisuuden
- tehdä yhteistyössä alustavan projektisuunnitelman/rahoitushakemuksen
- dokumentoida projektin prosessin
- arvioida omaa ja vertaisten oppimista ja toimintaa
- käyttää ja soveltaa kasvatustieteellistä ja oppimisen teoreettista tietämystään käytännön työskentelyssään sekä kehittää tutkivan opettajan asiantuntijuutta
- soveltaa vastuullista tutkimusta ja tuotekehitystä projektityössään
Sisältö
- Projektityöskentelyn teoreettiset mallit ja työtavat
- Projektityöskentelyn erilaiset oppijoiden yhteisöt sekä rahoitusmallit
- Projektityöskentelyn raportointi ja arviointi
- Kestävyyskasvatuksen projektien luonne; kestävyyskasvatuksen yhteiskunnallinen, kulttuurinen ja ekologinen vaikuttavuus, kestävyyskasvatus pohjoisissa ympäristöissä, kestävyyskasvatuksen hyvinvointivaikutus, kestävyyskasvatus vapaassa sivistystyössä, ja kolmannella sektorilla
Esitietovaatimukset
Edeltävinä opintoina LAER2401V24 Johdatus kestävyys- ja luontokasvatuksen pedagogiikkaan
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty 0
Arvosanan 1 kriteerit eivät täyty ja opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita.
Välttävä 1
Tehtävien suoritus ei vastaa tehtävänantoa kaikilta osin. Projekti on suunniteltu huonosti kestävyys- ja luontokasvatukseen soveltuvaan oppimisympäristöön. Yhtymäkohdat valittuun kestävyys- ja luontokasvatuksen malliin pääosin puuttuvat. Päätelmät puuttuvat. Sisältö on kirjallisuuden suoraa kopiointia. Kirjallisuuden ymmärtämisessä ja käytössä on puutteita. Käsitteiden käyttö on horjuvaa: käytössä on vain yksittäisiä näkökulmaan sopivia käsitteitä. Teksti on heikosti jäsennelty.
Tyydyttävä 2
Tehtävien suoritus vastaa tehtävänantoa heikosti. Projekti on suunniteltu kohtalaisesti kestävyys- ja luontokasvatukseen soveltuvaan oppimisympäristöön. Yhtymäkohdat valittuun kestävyys- ja luontokasvatuksen malliin ovat sattumanvaraisia. Valitut tehtävät eivät täysin sovellu käytettäväksi kestävyys- ja luontokasvatukseen esimerkiksi sisältöjen, toimintatapojen tai ajankäytön suhteen. Päätelmät ovat yksioikoisia tai perustelemattomia. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä on poimittu yksittäisiä ja pinnallisia käsitteitä. Teksti on pääosin selkeää, mutta kirjoitusvirheitä on jonkin verran.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Tehtävien suoritus vastaa tehtävänantoa. Projekti on suunniteltu hyvin kestävyys- ja luontokasvatukseen soveltuvaan oppimisympäristöön. Yhtymäkohdat valittuun kestävyys- ja luontokasvatuksen malliin on perusteltu kohtalaisesti. Valitut tehtävät ovat melko yksipuolisia tai kokonaisvaltaisesta kestävyys- ja luontokasvatuksesta osin irrallisia. Perustelut ovat ylimalkaisia. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä poimittuja käsitteitä ja omia ajatuksia on yhdistelty toisiinsa. Teksti on viimeistelty ja sujuva. Kirjoitusvirheitä ei juurikaan ole.
Kiitettävä 4
Tehtävien suoritus vastaa tehtävänantoa kattavasti. Projekti on suunniteltu hyvin kestävyys- ja luontokasvatukseen soveltuvaan oppimisympäristöön ja se tuo oppimisympäristöön kestävää kehitystä edistävän näkökulman. Keskeiset yhtymäkohdat valittuun kestävyys- ja luontokasvatuksen malliin on perusteltu hyvin. Valitut tehtävät soveltuvat kestävyys- ja luontokasvatukseen hyvin, mutta ne eivät avaa innovatiivisella tavalla ympäristön ja ihmisen välistä vuorovaikutusta.Päätelmiä on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden avulla. Toimintatapojen yhtymäkohdat kirjallisuuteen sekä kurssin sisältöihin on osoitettu. Käsitteet on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden avulla. Teksti on viimeistelty, sujuva, johdonmukainen ja virheetön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Tehtävien suoritus vastaa tehtävänantoa kattavasti. Projekti on suunniteltu hyvin kestävyys- ja luontokasvatukseen soveltuvaan oppimisympäristöön ja se kehittää oppimisympäristöä kestävyys- ja luontokasvatuksen näkökulmasta ja tuo siihen uuden pedagogisesti mielekkään kokonaisuuden. Keskeiset yhtymäkohdat valittuun kestävyys- ja luontokasvatuksen malliin on perusteltu erinomaisesti. Valitut tehtävät ovat uniikkeja ja ne soveltuvat kestävyys- ja luontokasvatukseen osuvasti ja avaavat innovatiivisella tavalla ympäristön ja ihmisen välistä vuorovaikutusta. Esitetyt oivaltavat toimintatavat on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden ja kurssilla käsiteltyjen teemaa koskevien sisältöjen avulla. Käsitteet on valittu asiantuntevasti ja niitä on käytetty asianmukaisesti pohdintaan ja tulkintaan. Teksti on viimeistelty, erittäin sujuva, johdonmukainen, virheetön ja ehyt kokonaisuus.
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla jaettu materiaali
Ilmoittautumisaika
04.12.2024 - 28.03.2025
Ajoitus
31.03.2025 - 31.07.2025
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Tutkinto-ohjelma
- Kestävyyskasvatuksen kandidaatti- ja maisteriohjelma
- Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
Opettaja
- Ulla Kemi
Opiskelijaryhmät
-
KEKA2Kestävyyskasvatuksen ko. 2. vuosikurssi
-
LO2-R5Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- suunnitella kestävyyskasvatusta soveltavan projektin koulun ulkopuolisiin oppimisympäristöihin tai muuhun organisaatioon hyödyntämällä oppijoiden yhteisöjä, kuten koulujen opettajia, kansalaisjärjestöjä, tiede- ja taidekeskuksia, museoita tai hankeorganisaatioita
- soveltaa perusopetuksen opetussuunnitelmallisia tavoitteita (yhteisöllisyys, monialaiset oppimiskokonaisuudet, laaja-alainen osaaminen) tai muun organisaation toiminnan tavoitteita projektissa
- ottaa huomioon projektityöskentelyssään kestävän tulevaisuuden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja arktisuuden
- tehdä yhteistyössä alustavan projektisuunnitelman/rahoitushakemuksen
- dokumentoida projektin prosessin
- arvioida omaa ja vertaisten oppimista ja toimintaa
- käyttää ja soveltaa kasvatustieteellistä ja oppimisen teoreettista tietämystään käytännön työskentelyssään sekä kehittää tutkivan opettajan asiantuntijuutta
- soveltaa vastuullista tutkimusta ja tuotekehitystä projektityössään
Sisältö
- Projektityöskentelyn teoreettiset mallit ja työtavat
- Projektityöskentelyn erilaiset oppijoiden yhteisöt sekä rahoitusmallit
- Projektityöskentelyn raportointi ja arviointi
- Kestävyyskasvatuksen projektien luonne; kestävyyskasvatuksen yhteiskunnallinen, kulttuurinen ja ekologinen vaikuttavuus, kestävyyskasvatus pohjoisissa ympäristöissä, kestävyyskasvatuksen hyvinvointivaikutus, kestävyyskasvatus vapaassa sivistystyössä, ja kolmannella sektorilla
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla jaettu materiaali
Lisätietoja opiskelijoille
Lapin ammattikorkeakoulun läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin yliopiston tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin yliopiston Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-lay.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/. Valitse vasemmasta valikosta ensin ”Opintotarjonta” ja sen jälkeen sen alta ”LUC opinnot YO”, jolloin näet koko tarjonnan. Valitse kyseinen opintokokonaisuus ja ilmoittaudu.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty 0
Arvosanan 1 kriteerit eivät täyty ja opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita.
Välttävä 1
Tehtävien suoritus ei vastaa tehtävänantoa kaikilta osin. Projekti on suunniteltu huonosti kestävyys- ja luontokasvatukseen soveltuvaan oppimisympäristöön. Yhtymäkohdat valittuun kestävyys- ja luontokasvatuksen malliin pääosin puuttuvat. Päätelmät puuttuvat. Sisältö on kirjallisuuden suoraa kopiointia. Kirjallisuuden ymmärtämisessä ja käytössä on puutteita. Käsitteiden käyttö on horjuvaa: käytössä on vain yksittäisiä näkökulmaan sopivia käsitteitä. Teksti on heikosti jäsennelty.
Tyydyttävä 2
Tehtävien suoritus vastaa tehtävänantoa heikosti. Projekti on suunniteltu kohtalaisesti kestävyys- ja luontokasvatukseen soveltuvaan oppimisympäristöön. Yhtymäkohdat valittuun kestävyys- ja luontokasvatuksen malliin ovat sattumanvaraisia. Valitut tehtävät eivät täysin sovellu käytettäväksi kestävyys- ja luontokasvatukseen esimerkiksi sisältöjen, toimintatapojen tai ajankäytön suhteen. Päätelmät ovat yksioikoisia tai perustelemattomia. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä on poimittu yksittäisiä ja pinnallisia käsitteitä. Teksti on pääosin selkeää, mutta kirjoitusvirheitä on jonkin verran.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Tehtävien suoritus vastaa tehtävänantoa. Projekti on suunniteltu hyvin kestävyys- ja luontokasvatukseen soveltuvaan oppimisympäristöön. Yhtymäkohdat valittuun kestävyys- ja luontokasvatuksen malliin on perusteltu kohtalaisesti. Valitut tehtävät ovat melko yksipuolisia tai kokonaisvaltaisesta kestävyys- ja luontokasvatuksesta osin irrallisia. Perustelut ovat ylimalkaisia. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä poimittuja käsitteitä ja omia ajatuksia on yhdistelty toisiinsa. Teksti on viimeistelty ja sujuva. Kirjoitusvirheitä ei juurikaan ole.
Kiitettävä 4
Tehtävien suoritus vastaa tehtävänantoa kattavasti. Projekti on suunniteltu hyvin kestävyys- ja luontokasvatukseen soveltuvaan oppimisympäristöön ja se tuo oppimisympäristöön kestävää kehitystä edistävän näkökulman. Keskeiset yhtymäkohdat valittuun kestävyys- ja luontokasvatuksen malliin on perusteltu hyvin. Valitut tehtävät soveltuvat kestävyys- ja luontokasvatukseen hyvin, mutta ne eivät avaa innovatiivisella tavalla ympäristön ja ihmisen välistä vuorovaikutusta.Päätelmiä on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden avulla. Toimintatapojen yhtymäkohdat kirjallisuuteen sekä kurssin sisältöihin on osoitettu. Käsitteet on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden avulla. Teksti on viimeistelty, sujuva, johdonmukainen ja virheetön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Tehtävien suoritus vastaa tehtävänantoa kattavasti. Projekti on suunniteltu hyvin kestävyys- ja luontokasvatukseen soveltuvaan oppimisympäristöön ja se kehittää oppimisympäristöä kestävyys- ja luontokasvatuksen näkökulmasta ja tuo siihen uuden pedagogisesti mielekkään kokonaisuuden. Keskeiset yhtymäkohdat valittuun kestävyys- ja luontokasvatuksen malliin on perusteltu erinomaisesti. Valitut tehtävät ovat uniikkeja ja ne soveltuvat kestävyys- ja luontokasvatukseen osuvasti ja avaavat innovatiivisella tavalla ympäristön ja ihmisen välistä vuorovaikutusta. Esitetyt oivaltavat toimintatavat on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden ja kurssilla käsiteltyjen teemaa koskevien sisältöjen avulla. Käsitteet on valittu asiantuntevasti ja niitä on käytetty asianmukaisesti pohdintaan ja tulkintaan. Teksti on viimeistelty, erittäin sujuva, johdonmukainen, virheetön ja ehyt kokonaisuus.
Esitietovaatimukset
Edeltävinä opintoina LAER2401V24 Johdatus kestävyys- ja luontokasvatuksen pedagogiikkaan