Siirry suoraan sisältöön

Johdatus kestävyys- ja luontokasvatuksen pedagogiikkaanLaajuus (4 op)

Tunnus: LAER2401V24

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• määritellä kestävyys- ja luontokasvatuksen, sekä siihen liittyvät keskeiset teoreettiset käsitteet
• määritellä kestävyys- ja luontokasvatuksen moninaisen merkityksen oppimisen, ja hyvinvoinnin kannalta
• hyödyntää kestävyys- ja luontokasvatusta osana koulun ulkopuolisia laajennettuja oppimisympäristöjä
• kokeilla uutta, ajatella kriittisesti ja hyödyntää opetuksessa omia vahvuuksiaan
• soveltaa erilaisia toimintamalleja käytäntöön laatimalla oppimisaktiviteetteja
• dokumentoida ja arvioida omaa ja ryhmän oppimisprosessia

Sisältö

• kestävyys- ja luontokasvatuksen sosiokulttuurinen perusta
• kestävyys- ja luontokasvatuksessa käytettävät teoriat ja mallit
• vuorovaikutteinen ja tutkiva oppiminen ja opettaminen kestävyys- ja luontokasvatuksessa
• pedagoginen sisältötieto monitieteisessä ja luokan ulkopuolisessa kestävyys- ja luontokasvatuksessa
• monitieteisen ja luokan ulkopuolisen kestävyys- ja luontokasvatuksen oppimisen arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1: Valittua oppimistapahtumaa ei ole toteutettu tehtävänannon mukaisesti kuin joiltakin osin. Päätelmät puuttuvat. Sisältö on kirjallisuuden suoraa kopiointia. Käsitteiden käyttö on horjuvaa: käytössä on vain yksittäisiä tarkasteltavaan näkökulmaan sopivia käsitteitä. Kokonaisuus on heikosti jäsennelty eikä oppimisaktiviteetit ovat soveltuvia valitun oppimisteorian tai -mallin kannalta. Luokan ulkopuolinen oppimisympäristö on ymmärretty suppeasti. Kirjallisuuden ymmärtämisessä ja käytössä on puutteita.

Tyydyttävä 2: Valittua oppimistapahtumaa koskevat oppimisaktiviteetit ovat sattumanvaraisia eivätkä ne täysin sovellu käytettäväksi kestävyys- ja luontokasvatukseen esimerkiksi sisältöjen, toimintatapojen tai ajankäytön suhteen. Oppimismalli on perusteltu heikosti teorian avulla. Ulkopuolisen oppimisympäristön hyödyntäminen ei kaikilta osin edistä oppimisaktiviteetin tavoitteiden saavuttamista. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä on poimittu yksittäisiä ja pinnallisia käsitteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3: Valittua oppimistapahtumaa koskevia näkökulmia on perusteltu kohtalaisesti ja valittua oppimismallia voidaan hyödyntää käytännössä, mutta se on melko yksipuolinen eikä temaattisesti liity kestävyys- ja luontokasvatuksen ydinkohtiin asetun oppimistavoitteen kannalta. Oppimismalli on teoreettisesti ylimalkaisesti perusteltu. Ulkopuolinen oppimisympäristö edistää hyvin oppimistavoitteen saavuttamista. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä poimittuja käsitteitä ja omia ajatuksia on yhdistelty toisiinsa.

Kiitettävä 4: Oppimistapahtumassa on nostettu esille keskeisiä ja ajankohtaisia kestävyys- ja luontokasvatuksen sisältöjä valitusta näkökulmasta. Oppimismalli on avattu kiitettävästi teorian avulla ja opetus toteutettavissa sellaisenaan. Se ei kuitenkaan innovatiivisella tavalla avaa koulun ulkopuolisessa oppimisympäristössä tapahtuvaa oppimista ja opetusta, vaan toistaa jo olemassa käsittelytapoja. Oppimismallissa yhtymäkohdat kurssin sisältöihin on osoitettu. Käsitteet on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden avulla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5: Tarkasteltavaksi valittu kestävyys- ja luontokasvatuksen oppimistapahtuma ja sitä koskevat harjoitteet ja perustelut ovat uniikkeja sekä osuvia. Toteutus on sovellettavissa sellaisenaan. Mallissa esitetyt oivaltavat toimintatavat on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden ja kurssilla käsiteltyjen teemaa koskevien sisältöjen avulla. Koulun ulkopuolisessa oppimisympäristössä toteutettavat aktiviteetit osoittavat syvää perehtyneisyyttä oppimista edistäviin periaatteisiin. Käsitteet on valittu asiantuntevasti ja niitä on käytetty asianmukaisesti pohdintaan ja tulkintaan.

Oppimateriaalit


  1. Kaasinen, A. & Myllyniemi, U. (2023). Ulkona opettamisen käsikirja. PS-kustannus.

  2. Cantell, H. Aarnio-Linnanvuori, E. & Tani. S. (2020). Ympäristökasvatus – Kestävän tulevaisuuden käsikirja 978-952-370-034-5 267

  3. Hyry-Beihammer, E. K.; Hiltunen, M.; Estola, E. (toim.). (2014). Paikka ja kasvatus. Lapin yliopistokustannus. 

  4. Pihkala. P. 2017. Päin Helvettiä? Ympäristöahdistus ja toivo. Kirjapaja.

Ilmoittautumisaika

13.08.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kasvatustieteiden tiedekunta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Tutkinto-ohjelma
  • Kestävyys- ja luontokasvatuksen maisteriohjelma
  • Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
Opettaja
  • Ilkka Ratinen
Opiskelijaryhmät
  • KEKA2
    Kestävyyskasvatuksen ko. 2. vuosikurssi
  • LO2-R5
    Luokanopettajan ko 2. vuosikurssi R5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• määritellä kestävyys- ja luontokasvatuksen, sekä siihen liittyvät keskeiset teoreettiset käsitteet
• määritellä kestävyys- ja luontokasvatuksen moninaisen merkityksen oppimisen, ja hyvinvoinnin kannalta
• hyödyntää kestävyys- ja luontokasvatusta osana koulun ulkopuolisia laajennettuja oppimisympäristöjä
• kokeilla uutta, ajatella kriittisesti ja hyödyntää opetuksessa omia vahvuuksiaan
• soveltaa erilaisia toimintamalleja käytäntöön laatimalla oppimisaktiviteetteja
• dokumentoida ja arvioida omaa ja ryhmän oppimisprosessia

Sisältö

• kestävyys- ja luontokasvatuksen sosiokulttuurinen perusta
• kestävyys- ja luontokasvatuksessa käytettävät teoriat ja mallit
• vuorovaikutteinen ja tutkiva oppiminen ja opettaminen kestävyys- ja luontokasvatuksessa
• pedagoginen sisältötieto monitieteisessä ja luokan ulkopuolisessa kestävyys- ja luontokasvatuksessa
• monitieteisen ja luokan ulkopuolisen kestävyys- ja luontokasvatuksen oppimisen arviointi

Oppimateriaalit


  1. Kaasinen, A. & Myllyniemi, U. (2023). Ulkona opettamisen käsikirja. PS-kustannus.

  2. Cantell, H. Aarnio-Linnanvuori, E. & Tani. S. (2020). Ympäristökasvatus – Kestävän tulevaisuuden käsikirja 978-952-370-034-5 267

  3. Hyry-Beihammer, E. K.; Hiltunen, M.; Estola, E. (toim.). (2014). Paikka ja kasvatus. Lapin yliopistokustannus. 

  4. Pihkala. P. 2017. Päin Helvettiä? Ympäristöahdistus ja toivo. Kirjapaja.

Lisätietoja opiskelijoille

Lapin ammattikorkeakoulun läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin yliopiston tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin yliopiston Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-lay.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/. Valitse vasemmasta valikosta ensin ”Opintotarjonta” ja sen jälkeen sen alta ”LUC opinnot YO”, jolloin näet koko tarjonnan. Valitse kyseinen opintokokonaisuus ja ilmoittaudu.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1: Valittua oppimistapahtumaa ei ole toteutettu tehtävänannon mukaisesti kuin joiltakin osin. Päätelmät puuttuvat. Sisältö on kirjallisuuden suoraa kopiointia. Käsitteiden käyttö on horjuvaa: käytössä on vain yksittäisiä tarkasteltavaan näkökulmaan sopivia käsitteitä. Kokonaisuus on heikosti jäsennelty eikä oppimisaktiviteetit ovat soveltuvia valitun oppimisteorian tai -mallin kannalta. Luokan ulkopuolinen oppimisympäristö on ymmärretty suppeasti. Kirjallisuuden ymmärtämisessä ja käytössä on puutteita.

Tyydyttävä 2: Valittua oppimistapahtumaa koskevat oppimisaktiviteetit ovat sattumanvaraisia eivätkä ne täysin sovellu käytettäväksi kestävyys- ja luontokasvatukseen esimerkiksi sisältöjen, toimintatapojen tai ajankäytön suhteen. Oppimismalli on perusteltu heikosti teorian avulla. Ulkopuolisen oppimisympäristön hyödyntäminen ei kaikilta osin edistä oppimisaktiviteetin tavoitteiden saavuttamista. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä on poimittu yksittäisiä ja pinnallisia käsitteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3: Valittua oppimistapahtumaa koskevia näkökulmia on perusteltu kohtalaisesti ja valittua oppimismallia voidaan hyödyntää käytännössä, mutta se on melko yksipuolinen eikä temaattisesti liity kestävyys- ja luontokasvatuksen ydinkohtiin asetun oppimistavoitteen kannalta. Oppimismalli on teoreettisesti ylimalkaisesti perusteltu. Ulkopuolinen oppimisympäristö edistää hyvin oppimistavoitteen saavuttamista. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä poimittuja käsitteitä ja omia ajatuksia on yhdistelty toisiinsa.

Kiitettävä 4: Oppimistapahtumassa on nostettu esille keskeisiä ja ajankohtaisia kestävyys- ja luontokasvatuksen sisältöjä valitusta näkökulmasta. Oppimismalli on avattu kiitettävästi teorian avulla ja opetus toteutettavissa sellaisenaan. Se ei kuitenkaan innovatiivisella tavalla avaa koulun ulkopuolisessa oppimisympäristössä tapahtuvaa oppimista ja opetusta, vaan toistaa jo olemassa käsittelytapoja. Oppimismallissa yhtymäkohdat kurssin sisältöihin on osoitettu. Käsitteet on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden avulla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5: Tarkasteltavaksi valittu kestävyys- ja luontokasvatuksen oppimistapahtuma ja sitä koskevat harjoitteet ja perustelut ovat uniikkeja sekä osuvia. Toteutus on sovellettavissa sellaisenaan. Mallissa esitetyt oivaltavat toimintatavat on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden ja kurssilla käsiteltyjen teemaa koskevien sisältöjen avulla. Koulun ulkopuolisessa oppimisympäristössä toteutettavat aktiviteetit osoittavat syvää perehtyneisyyttä oppimista edistäviin periaatteisiin. Käsitteet on valittu asiantuntevasti ja niitä on käytetty asianmukaisesti pohdintaan ja tulkintaan.