Saamelaisen kulttuuriperinnön ontologinen politiikkaLaajuus (5 op)
Tunnus: SAAM0112V24
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata, mitä on kulttuuriperintö teoreettisena käsitteenä ja mitä ovat erilaiset kulttuuriperintökäytännöt
- tunnistaa saamelaisen kulttuuriperinnön ja kulttuuriperintömääritelmien peruspiirteet sekä keskeiset toimijat saamelaiseen kulttuuriperintöön liittyvissä määrittelyissä ja käytännöissä
- kuvata ja analysoida saamelaisen kulttuuriperinnön eri ulottuvuuksia ja merkityksiä yhteiskunnassa
- tunnistaa alkuperäiskansojen ja tarkemmin saamelaisten kulttuuriperinteeseen liittyviä keskeisiä keskusteluja
- hahmottaa ontologisen politiikan teoreettisena lähestymistapana kulttuuriperinnön tutkimukseen.
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan kulttuuriperinnön käsitteeseen ja kulttuuriperintöön empiirisenä ja teoreettisena ilmiönä. Lisäksi tarkastellaan kulttuuriperinnön eri osa-alueita, rajanvetoja sekä eri kulttuuriperintökäytäntöjä osana kansallisia, kansainvälisiä ja alkuperäiskansojen omia tieteellisiä keskusteluja. Erityisesti perehdytään saamelaisen kulttuuriperinnön eri muotoihin, kulttuuriperinnön määrittelyyn sekä siihen liittyviin käsityksiin, oikeuksiin ja käytäntöihin. Opintojaksoon sisältyy myös saamelainen perinteinen tieto osana kulttuuriperintöä sekä kulttuuriperinnön merkitys saamelaisessa yhteiskunnassa. Lisäksi luodaan teoreettista ymmärrystä kulttuuriperinnöstä ja sen rakentumisesta kiinnittäen erityisesti huomiota ontologisen politiikan näkökulmiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Opiskelija ei ymmärrä tutkimusalan keskeisiä näkökulmia, lähestymistapoja tai käsitteitä. Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä (1) Opiskelija tunnistaa tutkimusalan keskeisiä näkökulmia, lähestymistapoja ja käsitteitä. Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa jäsentää tutkimusalan keskeisiä näkökulmia, lähestymistapoja ja käsitteitä. Kirjallinen suoritus sisältää oleellisimmat asiat, mutta lähdekirjallisuuden käyttö on niukkaa tai tyyliltään referoivaa. Opiskelijan oma tulkinta ja asian kriittinen tarkastelu jäävät suorituksessa hatariksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3) Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa tutkimusalan keskeisiä näkökulmia, lähestymistapoja ja käsitteitä. Suoritus vastaa tehtävänantoa sekä osoittaa taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Kiitettävä (4): Opiskelija osaa jäsentää, tulkita ja selittää saamelaisen yhteiskunnan ilmiöitä saamen- ja alkuperäiskansatutkimusparadigman kautta. Suoritus osoittaa tutkimusalan keskeisten käsitteiden, teorioiden ja lähestymistapojen hallintaa. Opiskelija kykenee arvioimaan lukemaansa ja argumentoimaan omia tulkintojaan sen pohjalta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Opiskelija osaa jäsentää, tulkita ja selittää saamelaisen yhteiskunnan ilmiöitä saamen- ja alkuperäiskansatutkimusparadigman kautta. Suoritus osoittaa tutkimusalan keskeisten käsitteiden, teorioiden ja lähestymistapojen hallintaa. Opiskelija kykenee arvioimaan lukemaansa sekä argumentoimaan sen pohjalta puolesta ja vastaan. Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Ilmoittautumisaika
13.08.2024 - 22.10.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 500
Opettaja
- Áile Aikio
Vastuuhenkilö
Áile Aikio
Opiskelijaryhmät
-
SAAMperusSaamen- ja alkuperäiskansatutkimus perusopinnot
-
ONLINE-YTKOnline YTK
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata, mitä on kulttuuriperintö teoreettisena käsitteenä ja mitä ovat erilaiset kulttuuriperintökäytännöt
- tunnistaa saamelaisen kulttuuriperinnön ja kulttuuriperintömääritelmien peruspiirteet sekä keskeiset toimijat saamelaiseen kulttuuriperintöön liittyvissä määrittelyissä ja käytännöissä
- kuvata ja analysoida saamelaisen kulttuuriperinnön eri ulottuvuuksia ja merkityksiä yhteiskunnassa
- tunnistaa alkuperäiskansojen ja tarkemmin saamelaisten kulttuuriperinteeseen liittyviä keskeisiä keskusteluja
- hahmottaa ontologisen politiikan teoreettisena lähestymistapana kulttuuriperinnön tutkimukseen.
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan kulttuuriperinnön käsitteeseen ja kulttuuriperintöön empiirisenä ja teoreettisena ilmiönä. Lisäksi tarkastellaan kulttuuriperinnön eri osa-alueita, rajanvetoja sekä eri kulttuuriperintökäytäntöjä osana kansallisia, kansainvälisiä ja alkuperäiskansojen omia tieteellisiä keskusteluja. Erityisesti perehdytään saamelaisen kulttuuriperinnön eri muotoihin, kulttuuriperinnön määrittelyyn sekä siihen liittyviin käsityksiin, oikeuksiin ja käytäntöihin. Opintojaksoon sisältyy myös saamelainen perinteinen tieto osana kulttuuriperintöä sekä kulttuuriperinnön merkitys saamelaisessa yhteiskunnassa. Lisäksi luodaan teoreettista ymmärrystä kulttuuriperinnöstä ja sen rakentumisesta kiinnittäen erityisesti huomiota ontologisen politiikan näkökulmiin.
Lisätietoja opiskelijoille
Lapin ammattikorkeakoulun läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin yliopiston tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin yliopiston Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-lay.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/. Valitse vasemmasta valikosta ensin ”Opintotarjonta” ja sen jälkeen sen alta ”LUC opinnot YO”, jolloin näet koko tarjonnan. Valitse kyseinen opintojakso ja ilmoittaudu.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Opiskelija ei ymmärrä tutkimusalan keskeisiä näkökulmia, lähestymistapoja tai käsitteitä. Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä (1) Opiskelija tunnistaa tutkimusalan keskeisiä näkökulmia, lähestymistapoja ja käsitteitä. Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa jäsentää tutkimusalan keskeisiä näkökulmia, lähestymistapoja ja käsitteitä. Kirjallinen suoritus sisältää oleellisimmat asiat, mutta lähdekirjallisuuden käyttö on niukkaa tai tyyliltään referoivaa. Opiskelijan oma tulkinta ja asian kriittinen tarkastelu jäävät suorituksessa hatariksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3) Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa tutkimusalan keskeisiä näkökulmia, lähestymistapoja ja käsitteitä. Suoritus vastaa tehtävänantoa sekä osoittaa taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Kiitettävä (4): Opiskelija osaa jäsentää, tulkita ja selittää saamelaisen yhteiskunnan ilmiöitä saamen- ja alkuperäiskansatutkimusparadigman kautta. Suoritus osoittaa tutkimusalan keskeisten käsitteiden, teorioiden ja lähestymistapojen hallintaa. Opiskelija kykenee arvioimaan lukemaansa ja argumentoimaan omia tulkintojaan sen pohjalta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Opiskelija osaa jäsentää, tulkita ja selittää saamelaisen yhteiskunnan ilmiöitä saamen- ja alkuperäiskansatutkimusparadigman kautta. Suoritus osoittaa tutkimusalan keskeisten käsitteiden, teorioiden ja lähestymistapojen hallintaa. Opiskelija kykenee arvioimaan lukemaansa sekä argumentoimaan sen pohjalta puolesta ja vastaan. Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.