Ihmissuhteet ja sosiaalinen kehitysLaajuus (5 op)
Tunnus: KAPS0115V24
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija
- tietää ja tunnistaa ihmisen sosiaalisen toiminnan ja vuorovaikutuksen lainalaisuuksia
- ymmärtää rakkaus- ja kiintymysilmiön moniulotteisuuden kasvatuspsykologisena ilmiönä
- osaa soveltaa kasvatuspsykologista tietoa tunne- ja ihmissuhdetaitojen kehittymiseen -
Sisältö
Opintojakso jakautuu kahteen sisältöön.
1) Luennoilla käsitellään rakkaus- ja kiintymysilmiöitä kasvatuspsykologisesta näkökulmasta, kiintymystä ja sen kehittymisen vaiheita, siihen sisältyviä kriisejä sekä niiden syitä ja ehkäisemismahdollisuuksia.
2) Kirjallisuusosuus antaa perustiedot ihmisen toiminnan sosiaalisesta säätelystä, yksilön ja ryhmän käyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä sekä keskeisimmistä sosiaalipsykologisista ilmiöistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asteikko:
0 Opiskelija ei ymmärrä ihmisen sosiaalisen toiminnan ja vuorovaikutuksen peruskäsitteitä tai tutkimuksen ominaispiirteitä. Ymmärrys kasvatuspsykologisesta näkökulmasta ihmisen sosiaaliseen kehitykseen ja tiedon soveltamiseen on hatara. Kirjallinen tehtävä on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Tyydyttävä (1-2)
1 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän ihmisen sosiaalisen toiminnan ja vuorovaikutuksen peruskäsitteet sekä rakkaus- ja kiintymysilmiöiden tutkimukseen liittyvän teorianmuodostuksen ja tunnistaa kasvatuspsykologisen näkökulman ihmisen sosiaalisen kehityksen tarkastelussa. Kirjallinen tehtävä on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kirjallisessa tehtävässä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään ilmiöitä yksipuolisesti, eikä kirjallinen tehtävä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä soveltaa ihmisen sosiaalisen toiminnan ja vuorovaikutuksen peruskäsitteitä sekä kykyä soveltaa rakkaus- ja kiintymysilmiöiden tutkimukseen liittyvän teorianmuodostuksen ominaispiirteitä. Opiskelija ymmärtää kasvatuspsykologisen näkökulman ihmisen sosiaalisen kehityksen tarkastelussa. Kirjallinen tehtävä on soveltava ja päättelevä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
3 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa ihmisen sosiaalisen toiminnan ja vuorovaikutuksen käsitteistön ja niihin liittyvän kasvatuspsykologisen teorianmuodostuksen rakenteita ja malleja. Opiskelija jäsentää argumentoiden rakkaus- ja kiintymysilmiöiden tutkimusta ja ominaispiirteitä osana kasvatuspsykologista ja kasvatustieteellistä keskustelua. Hän tunnistaa syy-seuraussuhteita, osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, vertailee ja asettaa vastakkain. Kirjallinen tehtävä vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella.
4 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä ideoiden ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksityisestä yleiseen ja tarkastelemaan kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallisia ja eettisiä ilmiöitä kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
5 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä arviointien tekemiseen perusteltujen argumenttien pohjalta. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan kasvatuspsykologisen käsitteenmuodostuksen keskeisiä piirteitä ihmisen sosiaalisen toiminnan ja vuorovaikutuksen sekä rakkaus- ja kiintymysilmiöiden tutkimukseen nojaten. Kirjallisessa tehtävävässä hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Kirjallinen tehtävä osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Kirjallinen tehtävä on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Kirjallinen tehtävä on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Oppimateriaalit
Lisälukemistona artikkelipankki teemoista:
- Kasvun, kehityksen ja tuen näkökulma
- Rakkaus ja ihmissuhteet
- Positiivinen pedagogiikka ja oppiminen
- Hyvinvointi ja työssä menestyminen
- Arktisuudesta ammentaen
- Kestävä kehitys kasvatuspsykologiassa
Lisätiedot
Kurssin voi suorittaa myös kesäopintoina.
Ilmoittautumisaika
04.12.2024 - 28.01.2025
Ajoitus
04.02.2025 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
0 - 500
Opettaja
- Satu Uusiautti
- Sanna Hyvärinen
Opiskelijaryhmät
-
ONLINE-KasvatustiedeOnline kasvatustiede
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija
- tietää ja tunnistaa ihmisen sosiaalisen toiminnan ja vuorovaikutuksen lainalaisuuksia
- ymmärtää rakkaus- ja kiintymysilmiön moniulotteisuuden kasvatuspsykologisena ilmiönä
- osaa soveltaa kasvatuspsykologista tietoa tunne- ja ihmissuhdetaitojen kehittymiseen -
Sisältö
Opintojakso jakautuu kahteen sisältöön.
1) Luennoilla käsitellään rakkaus- ja kiintymysilmiöitä kasvatuspsykologisesta näkökulmasta, kiintymystä ja sen kehittymisen vaiheita, siihen sisältyviä kriisejä sekä niiden syitä ja ehkäisemismahdollisuuksia.
2) Kirjallisuusosuus antaa perustiedot ihmisen toiminnan sosiaalisesta säätelystä, yksilön ja ryhmän käyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä sekä keskeisimmistä sosiaalipsykologisista ilmiöistä.
Oppimateriaalit
Lisälukemistona artikkelipankki teemoista:
- Kasvun, kehityksen ja tuen näkökulma
- Rakkaus ja ihmissuhteet
- Positiivinen pedagogiikka ja oppiminen
- Hyvinvointi ja työssä menestyminen
- Arktisuudesta ammentaen
- Kestävä kehitys kasvatuspsykologiassa
Lisätietoja opiskelijoille
Lapin ammattikorkeakoulun läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin yliopiston tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin yliopiston Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-lay.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/. Valitse vasemmasta valikosta ensin ”Opintotarjonta” ja sen jälkeen sen alta ”LUC opinnot YO”, jolloin näet koko tarjonnan. Valitse kyseinen opintojakso ja ilmoittaudu.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asteikko:
0 Opiskelija ei ymmärrä ihmisen sosiaalisen toiminnan ja vuorovaikutuksen peruskäsitteitä tai tutkimuksen ominaispiirteitä. Ymmärrys kasvatuspsykologisesta näkökulmasta ihmisen sosiaaliseen kehitykseen ja tiedon soveltamiseen on hatara. Kirjallinen tehtävä on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Tyydyttävä (1-2)
1 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän ihmisen sosiaalisen toiminnan ja vuorovaikutuksen peruskäsitteet sekä rakkaus- ja kiintymysilmiöiden tutkimukseen liittyvän teorianmuodostuksen ja tunnistaa kasvatuspsykologisen näkökulman ihmisen sosiaalisen kehityksen tarkastelussa. Kirjallinen tehtävä on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kirjallisessa tehtävässä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään ilmiöitä yksipuolisesti, eikä kirjallinen tehtävä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä soveltaa ihmisen sosiaalisen toiminnan ja vuorovaikutuksen peruskäsitteitä sekä kykyä soveltaa rakkaus- ja kiintymysilmiöiden tutkimukseen liittyvän teorianmuodostuksen ominaispiirteitä. Opiskelija ymmärtää kasvatuspsykologisen näkökulman ihmisen sosiaalisen kehityksen tarkastelussa. Kirjallinen tehtävä on soveltava ja päättelevä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
3 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa ihmisen sosiaalisen toiminnan ja vuorovaikutuksen käsitteistön ja niihin liittyvän kasvatuspsykologisen teorianmuodostuksen rakenteita ja malleja. Opiskelija jäsentää argumentoiden rakkaus- ja kiintymysilmiöiden tutkimusta ja ominaispiirteitä osana kasvatuspsykologista ja kasvatustieteellistä keskustelua. Hän tunnistaa syy-seuraussuhteita, osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, vertailee ja asettaa vastakkain. Kirjallinen tehtävä vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella.
4 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä ideoiden ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksityisestä yleiseen ja tarkastelemaan kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallisia ja eettisiä ilmiöitä kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
5 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä arviointien tekemiseen perusteltujen argumenttien pohjalta. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan kasvatuspsykologisen käsitteenmuodostuksen keskeisiä piirteitä ihmisen sosiaalisen toiminnan ja vuorovaikutuksen sekä rakkaus- ja kiintymysilmiöiden tutkimukseen nojaten. Kirjallisessa tehtävävässä hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Kirjallinen tehtävä osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Kirjallinen tehtävä on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Kirjallinen tehtävä on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Lisätiedot
Kurssin voi suorittaa myös kesäopintoina.