Siirry suoraan sisältöön

Myönteinen kehitys elämänkulussaLaajuus (5 op)

Tunnus: KAPS0102V24

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija
- tietää ja tunnistaa ihmisen kehityksen perustapahtumat elämänkaaressa kokonaisuudessa
- ymmärtää elämänkulussa tapahtuvan kehityksen kontekstuaalisuuden (mukaan lukien mediassa tapahtuva toiminta)
- osaa soveltaa kehitysteorioita ja tutkimusta erilaisten kasvatuspsykologisten ilmiöiden tarkastelussa -

Sisältö

-Perehdytään ihmisen elämänkaareen kokonaisuutena ja elämänkaaren eri vaiheita jäsentäviin kehitysteorioihin.
-Hankitaan perustietämys ihmisen kehityksestä, sen yleisistä piirteistä ja yksilöllisistä vaihteluista keskeisimpien kehitysteorioiden ja tutkimusten valossa elämän eri osa-alueilla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Asteikko:

0 Opiskelija ei ymmärrä ihmisen kehityksen peruskäsitteitä elämänkaaressa tai tutkimuksen ominaispiirteitä. Ymmärrys kasvatuspsykologisesta näkökulmasta elämäkulussa tapahtuvaan kehityksen kontekstuaalisuuteen ja tiedon soveltamiseen on hatara. Kirjallinen tehtävä on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Tyydyttävä (1-2)
1 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän kehityksen peruskäsitteet elämänkaaressa sekä kehitysteorioihin liittyvän teorianmuodostuksen ja tunnistaa kasvatuspsykologisen näkökulman elämänkulussa tapahtuvaan kehityksen kontekstuaalisuuteen. Kirjallinen tehtävä on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kirjallisessa tehtävässä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään ilmiöitä yksipuolisesti, eikä kirjallinen tehtävä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.

2 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä soveltaa ihmisen kehityksen peruskäsitteitä elämänkaaressa sekä kykyä soveltaa kehitysteorioihin liittyvän teorianmuodostuksen ominaispiirteitä. Opiskelija ymmärtää kasvatuspsykologisen näkökulman elämänkulussa tapahtuvaan kehityksen kontekstuaalisuuteen. Kirjallinen tehtävä on soveltava ja päättelevä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
3 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa kehityksen käsitteistön elämänkaaressa ja niihin liittyvän kasvatuspsykologisen teorianmuodostuksen rakenteita ja malleja. Opiskelija jäsentää argumentoiden elämänkulussa tapahtuvaan kehityksen kontekstuaalisuuteen ja kehitysteorioihin liittyvää tutkimusta ja ominaispiirteitä osana kasvatuspsykologista ja kasvatustieteellistä keskustelua. Hän tunnistaa syy-seuraussuhteita, osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, vertailee ja asettaa vastakkain. Kirjallinen tehtävä vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella.

4 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä ideoiden ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksityisestä yleiseen ja tarkastelemaan kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallisia ja eettisiä ilmiöitä kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
5 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä arviointien tekemiseen perusteltujen argumenttien pohjalta. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan kasvatuspsykologisen käsitteenmuodostuksen keskeisiä piirteitä ihmisen elämänkaaressa kehityksen sekä eri kehitysteorioiden tutkimukseen nojaten. Kirjallisessa tehtävässä hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Kirjallinen tehtävä osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Kirjallinen tehtävä on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Kirjallinen tehtävä on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Oppimateriaalit

Lisälukemistona artikkelipankki teemoista:



- Kasvun, kehityksen ja tuen näkökulma



- Rakkaus ja ihmissuhteet



- Positiivinen pedagogiikka ja oppiminen



- Hyvinvointi ja työssä menestyminen



- Arktisuudesta ammentaen



- Kestävä kehitys kasvatuspsykologiassa

Lisätiedot

Kurssin voi suorittaa myös kesäopintoina.

Ilmoittautumisaika

13.08.2024 - 29.10.2024

Ajoitus

05.11.2024 - 31.07.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kasvatustieteiden tiedekunta

Opetuskielet
  • Englanti
  • Suomi
Paikat

0 - 500

Opettaja
  • Salla Karima
  • Satu Uusiautti
Opiskelijaryhmät
  • ONLINE-Kasvatustiede
    Online kasvatustiede

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija
- tietää ja tunnistaa ihmisen kehityksen perustapahtumat elämänkaaressa kokonaisuudessa
- ymmärtää elämänkulussa tapahtuvan kehityksen kontekstuaalisuuden (mukaan lukien mediassa tapahtuva toiminta)
- osaa soveltaa kehitysteorioita ja tutkimusta erilaisten kasvatuspsykologisten ilmiöiden tarkastelussa -

Sisältö

-Perehdytään ihmisen elämänkaareen kokonaisuutena ja elämänkaaren eri vaiheita jäsentäviin kehitysteorioihin.
-Hankitaan perustietämys ihmisen kehityksestä, sen yleisistä piirteistä ja yksilöllisistä vaihteluista keskeisimpien kehitysteorioiden ja tutkimusten valossa elämän eri osa-alueilla.

Oppimateriaalit

Lisälukemistona artikkelipankki teemoista:



- Kasvun, kehityksen ja tuen näkökulma



- Rakkaus ja ihmissuhteet



- Positiivinen pedagogiikka ja oppiminen



- Hyvinvointi ja työssä menestyminen



- Arktisuudesta ammentaen



- Kestävä kehitys kasvatuspsykologiassa

Lisätietoja opiskelijoille

Lapin ammattikorkeakoulun läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin yliopiston tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin yliopiston Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-lay.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/. Valitse vasemmasta valikosta ensin ”Opintotarjonta” ja sen jälkeen sen alta ”LUC opinnot YO”, jolloin näet koko tarjonnan. Valitse kyseinen opintojakso ja ilmoittaudu.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Asteikko:

0 Opiskelija ei ymmärrä ihmisen kehityksen peruskäsitteitä elämänkaaressa tai tutkimuksen ominaispiirteitä. Ymmärrys kasvatuspsykologisesta näkökulmasta elämäkulussa tapahtuvaan kehityksen kontekstuaalisuuteen ja tiedon soveltamiseen on hatara. Kirjallinen tehtävä on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Tyydyttävä (1-2)
1 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän kehityksen peruskäsitteet elämänkaaressa sekä kehitysteorioihin liittyvän teorianmuodostuksen ja tunnistaa kasvatuspsykologisen näkökulman elämänkulussa tapahtuvaan kehityksen kontekstuaalisuuteen. Kirjallinen tehtävä on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kirjallisessa tehtävässä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään ilmiöitä yksipuolisesti, eikä kirjallinen tehtävä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.

2 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä soveltaa ihmisen kehityksen peruskäsitteitä elämänkaaressa sekä kykyä soveltaa kehitysteorioihin liittyvän teorianmuodostuksen ominaispiirteitä. Opiskelija ymmärtää kasvatuspsykologisen näkökulman elämänkulussa tapahtuvaan kehityksen kontekstuaalisuuteen. Kirjallinen tehtävä on soveltava ja päättelevä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
3 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa kehityksen käsitteistön elämänkaaressa ja niihin liittyvän kasvatuspsykologisen teorianmuodostuksen rakenteita ja malleja. Opiskelija jäsentää argumentoiden elämänkulussa tapahtuvaan kehityksen kontekstuaalisuuteen ja kehitysteorioihin liittyvää tutkimusta ja ominaispiirteitä osana kasvatuspsykologista ja kasvatustieteellistä keskustelua. Hän tunnistaa syy-seuraussuhteita, osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, vertailee ja asettaa vastakkain. Kirjallinen tehtävä vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella.

4 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä ideoiden ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksityisestä yleiseen ja tarkastelemaan kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallisia ja eettisiä ilmiöitä kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
5 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä arviointien tekemiseen perusteltujen argumenttien pohjalta. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan kasvatuspsykologisen käsitteenmuodostuksen keskeisiä piirteitä ihmisen elämänkaaressa kehityksen sekä eri kehitysteorioiden tutkimukseen nojaten. Kirjallisessa tehtävässä hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Kirjallinen tehtävä osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Kirjallinen tehtävä on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Kirjallinen tehtävä on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Lisätiedot

Kurssin voi suorittaa myös kesäopintoina.