Uusimman ajan historiaLaajuus (5 op)
Tunnus: UKUL0115V24
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa historiankirjoituksessa ja -tutkimuksessa sovellettua tapaa tarkastella menneisyyttä periodeina, aikakausina ja epookkeina
- analysoida ja arvioida kriittisesti periodisointiin liittyviä haasteita ja erityiskysymyksiä
- tunnistaa antiikkiin / keskiaikaan / uuteen aikaan / uusimpaan aikaan / lähihistoriaan liittyviä keskeisiä ilmiöitä ja kysymyksiä.
Sisältö
Opiskelija perehtyy kulttuurihistorian periodeihin erilaisista näkökulmista, jotka valottavat kunkin aikakauden epookkiluonnetta, mentaliteetteja, yksittäisiä tapahtumia ja/tai erityisiä elämänalueita. Opintojakso tutustuttaa periodisoinnin ajatukseen sekä tietyn periodin historiaan ja sen tutkimukseen.
Kokonaisuus on laajuudeltaan 15 op. Viiden vaihtoehtoisen 5 op:n laajuisen opintojakson kokonaisuudesta opiskelija valitsee kolme itseään eniten kiinnostavaa opintojaksoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Kieliasu on heikko ja työn rakenteessa on puutteita.
Välttävä (1): Osoittaa jonkin osa-alueen hallintaa, mutta tekstin tarkoitus, tavoitteet ja käsitteistö saattavat puuttua tai jäädä epäselviksi. Kieliasu on heikko ja työn rakenteessa on puutteita.
Tyydyttävä (2): Tekstissä on käsitelty aiheeseen liittyviä keskeisiä kysymyksiä, mutta käsittely on luettelomaista ja mekaanista. Tarkastelu voi olla liian suppea, laaja, epälooginen tai huonosti rajattu. Työn rakenne on osin jäsentymätön.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Suoritus vastaa tehtävänasettelua, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Aiheeseen liittyviä keskeisiä kysymyksiä on käsitelty, mutta työssä on joitakin puutteita tai epäloogisuutta. Tekstin rakenne on jäsentynyt, mutta tieteellisessä argumentaatiossa saattaa olla puutteita.
Kiitettävä (4): Suoritus vastaa tehtävänasettelua, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Tekstissä käytetyt käsitteet on selkeästi esitelty. Tekstin rakenne on jäsentynyt ja työ osoittaa kykyä itsenäiseen, kriittiseen argumentaatioon. Tieteellinen argumentaatio on moitteetonta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Tekstin käsitteistö on perusteltu osoittaen erityistä perehtyneisyyttä. Käytetyn kirjallisuuden käsittely ja tulkinta ovat huolellista ja monipuolista. Työn rakenne ja sisältö kertoo taidosta jäsentää ja toteuttaa tieteellistä argumentaatiota. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa.
Ilmoittautumisaika
13.08.2024 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 500
Opettaja
- Pälvi Rantala
Vastuuhenkilö
Pälvi Rantala
Opiskelijaryhmät
-
UKULperusKulttuurihistoria perusopinnot
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa historiankirjoituksessa ja -tutkimuksessa sovellettua tapaa tarkastella menneisyyttä periodeina, aikakausina ja epookkeina
- analysoida ja arvioida kriittisesti periodisointiin liittyviä haasteita ja erityiskysymyksiä
- tunnistaa antiikkiin / keskiaikaan / uuteen aikaan / uusimpaan aikaan / lähihistoriaan liittyviä keskeisiä ilmiöitä ja kysymyksiä.
Sisältö
Opiskelija perehtyy kulttuurihistorian periodeihin erilaisista näkökulmista, jotka valottavat kunkin aikakauden epookkiluonnetta, mentaliteetteja, yksittäisiä tapahtumia ja/tai erityisiä elämänalueita. Opintojakso tutustuttaa periodisoinnin ajatukseen sekä tietyn periodin historiaan ja sen tutkimukseen.
Kokonaisuus on laajuudeltaan 15 op. Viiden vaihtoehtoisen 5 op:n laajuisen opintojakson kokonaisuudesta opiskelija valitsee kolme itseään eniten kiinnostavaa opintojaksoa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso on suoritettavissa itsenäisesti periodeissa 1.-4. sekä kesäopintoina.
Suoritukseen valmistautuminen sisältää lukemisen lisäksi perehtymisen kahteen verkkoympäristö Moodlen työalueella olevaan luentoon:
- johdantoluento pohjustaa periodisoinnin ajatusta
- virikeluento tutustuttaa uusimman ajan kulttuurihistorian tutkimuksen peruskysymyksiin.
Suoritustapoina ovat lukupäiväkirja, tentti tai essee. Tarkemmat ohjeet suorittamiseen löytyvät Moodlen työalueelta.
Exam-tenttiin voi ilmoittautua silloin, kun se itselle sopii. Tenttikirjallisuus on pakollinen.
Lukupäiväkirjan ja esseen tekemistä varten löytyy Moodlen työalueelta lista oheiskirjallisuudesta.
Pakollinen tenttikirjallisuus:
1 Lähdesmäki, Heta: Susien paikat. Ihminen ja susi 1900-luvun Suomessa. Jyväskylän yliopisto 2020.
2 Sjö, Karoliina: Kirjoitettu minä. Kirsti Teräsvuoren nuoruusajan päiväkirjakertomus 1916–1923. Turun yliopisto 2023.
3 Kaartinen, Marjo, Salmi, Hannu & Tuominen, Marja (toim.) (2016). Maamme. Itsenäisen Suomen kulttuurihistoria.
Lisätietoja opiskelijoille
Lapin ammattikorkeakoulun läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin yliopiston tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin yliopiston Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-lay.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/. Valitse vasemmasta valikosta ensin ”Opintotarjonta” ja sen jälkeen sen alta ”LUC opinnot YO”, jolloin näet koko tarjonnan. Valitse kyseinen opintojakso ja ilmoittaudu.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Kieliasu on heikko ja työn rakenteessa on puutteita.
Välttävä (1): Osoittaa jonkin osa-alueen hallintaa, mutta tekstin tarkoitus, tavoitteet ja käsitteistö saattavat puuttua tai jäädä epäselviksi. Kieliasu on heikko ja työn rakenteessa on puutteita.
Tyydyttävä (2): Tekstissä on käsitelty aiheeseen liittyviä keskeisiä kysymyksiä, mutta käsittely on luettelomaista ja mekaanista. Tarkastelu voi olla liian suppea, laaja, epälooginen tai huonosti rajattu. Työn rakenne on osin jäsentymätön.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Suoritus vastaa tehtävänasettelua, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Aiheeseen liittyviä keskeisiä kysymyksiä on käsitelty, mutta työssä on joitakin puutteita tai epäloogisuutta. Tekstin rakenne on jäsentynyt, mutta tieteellisessä argumentaatiossa saattaa olla puutteita.
Kiitettävä (4): Suoritus vastaa tehtävänasettelua, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Tekstissä käytetyt käsitteet on selkeästi esitelty. Tekstin rakenne on jäsentynyt ja työ osoittaa kykyä itsenäiseen, kriittiseen argumentaatioon. Tieteellinen argumentaatio on moitteetonta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Tekstin käsitteistö on perusteltu osoittaen erityistä perehtyneisyyttä. Käytetyn kirjallisuuden käsittely ja tulkinta ovat huolellista ja monipuolista. Työn rakenne ja sisältö kertoo taidosta jäsentää ja toteuttaa tieteellistä argumentaatiota. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa.