Ihmisen kasvu, kehitys ja kasvatusLaajuus (5 op)
Tunnus: KKAS1112V24
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija
1. ymmärtää kasvatuspsykologian roolin osana kasvatustiedettä ja kasvatuspsykologisen tutkimustiedon merkityksen kasvatuksessa
2. tuntee ihmisen sosiaalisen, älyllisen ja moraalin kehityksen vaiheet
3. tunnistaa kasvatuspsykologisen tutkimuksen peruslinjat ja tavoitteet
Sisältö
Tutustutaan kasvatuspsykologisiin teorioihin ja tutkimuksiin ihmisen kehityksestä eri elämänvaiheissa ja osa-alueilla. Tarkastellaan, minkälaista kasvatuspsykologista tutkimustietoa kasvatuksessa tarvitaan. Tutustutaan kasvatuspsykologisiin ilmiöihin sekä tutkimustiedon ja teorian sovellutuksiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asteikko (essee):
Hylätty
0 Opiskelija ei ymmärrä kasvatuspsykologian peruskäsitteitä tai tutkimuksen ominaispiirteitä. Ymmärrys kasvatuspsykologisesta näkökulmasta kasvatukseen ja tiedon soveltamiseen on hatara. Essee on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Tyydyttävä (1-2)
1 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän kasvatuspsykologian peruskäsitteet sekä tutkimustiedon merkityksen kasvatuksessa ja tunnistaa kasvatuspsykologisen tutkimuksen peruslinjat ja tavoitteet. Essee on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Esseessä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään ilmiöitä yksipuolisesti, eikä essee sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä soveltaa kasvatuspsykologian peruskäsitteitä ja tutkimukseen liittyvän teorianmuodostuksen ominaispiirteitä kasvatuksessa ja kehityksessä. Opiskelija ymmärtää kasvatuspsykologisen tutkimuksen peruslinjat ja tavoitteet. Essee on soveltava ja päättelevä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
3 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa kasvatuspsykologian käsitteistön ja siihen liittyvän kasvatuspsykologisen teorianmuodostuksen rakenteita ja malleja sekä ihmisen sosiaalisen, älyllisen ja moraalin kehityksen vaiheet. Opiskelija jäsentää argumentoiden kasvatuksen ja kehityksen tutkimusta ja ominaispiirteitä osana kasvatuspsykologista ja kasvatustieteellistä keskustelua. Hän tunnistaa syy-seuraussuhteita, osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, vertailee ja asettaa vastakkain. Essee vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella.
4 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä ideoiden ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksityisestä yleiseen ja tarkastelemaan kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallisia ja eettisiä ilmiöitä kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
5 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä arviointien tekemiseen perusteltujen argumenttien pohjalta. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan kasvatuspsykologisen käsitteenmuodostuksen keskeisiä piirteitä tutkimukseen nojaten. Esseessä hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Essee osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Essee on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Essee on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Ilmoittautumisaika
02.09.2024 - 11.10.2024
Ajoitus
01.10.2024 - 28.02.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoin yliopisto
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 210
Opettaja
- Satu Uusiautti
- Sanna Hyvärinen
- Päivi Salmela
- Helena Aho
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija
1. ymmärtää kasvatuspsykologian roolin osana kasvatustiedettä ja kasvatuspsykologisen tutkimustiedon merkityksen kasvatuksessa
2. tuntee ihmisen sosiaalisen, älyllisen ja moraalin kehityksen vaiheet
3. tunnistaa kasvatuspsykologisen tutkimuksen peruslinjat ja tavoitteet
Sisältö
Tutustutaan kasvatuspsykologisiin teorioihin ja tutkimuksiin ihmisen kehityksestä eri elämänvaiheissa ja osa-alueilla. Tarkastellaan, minkälaista kasvatuspsykologista tutkimustietoa kasvatuksessa tarvitaan. Tutustutaan kasvatuspsykologisiin ilmiöihin sekä tutkimustiedon ja teorian sovellutuksiin.
Aika ja paikka
Opiskelijat voivat osallistua myös lähiluennolle. Luennot tallennetaan ja ovat kuunneltavissa tallenteina Moodle työtilassa aikaisintaan luentoa seuraavana päivänä.
Katso luentojen aikataulu oppaasta toteutukselta:
KKAS1112V24-3001 Ihmisen kasvu, kehitys ja kasvatus / TUTKINTO-OPISKELIJOILLE
Lisätietoja opiskelijoille
Lapin ammattikorkeakoulun läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin yliopiston tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin yliopiston Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-lay.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/. Valitse vasemmasta valikosta ensin ”Opintotarjonta” ja sen jälkeen sen alta ”LUC opinnot YO”, jolloin näet koko tarjonnan. Valitse kyseinen opintokokonaisuus ja ilmoittaudu
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asteikko (essee):
Hylätty
0 Opiskelija ei ymmärrä kasvatuspsykologian peruskäsitteitä tai tutkimuksen ominaispiirteitä. Ymmärrys kasvatuspsykologisesta näkökulmasta kasvatukseen ja tiedon soveltamiseen on hatara. Essee on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Tyydyttävä (1-2)
1 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän kasvatuspsykologian peruskäsitteet sekä tutkimustiedon merkityksen kasvatuksessa ja tunnistaa kasvatuspsykologisen tutkimuksen peruslinjat ja tavoitteet. Essee on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Esseessä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään ilmiöitä yksipuolisesti, eikä essee sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä soveltaa kasvatuspsykologian peruskäsitteitä ja tutkimukseen liittyvän teorianmuodostuksen ominaispiirteitä kasvatuksessa ja kehityksessä. Opiskelija ymmärtää kasvatuspsykologisen tutkimuksen peruslinjat ja tavoitteet. Essee on soveltava ja päättelevä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
3 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa kasvatuspsykologian käsitteistön ja siihen liittyvän kasvatuspsykologisen teorianmuodostuksen rakenteita ja malleja sekä ihmisen sosiaalisen, älyllisen ja moraalin kehityksen vaiheet. Opiskelija jäsentää argumentoiden kasvatuksen ja kehityksen tutkimusta ja ominaispiirteitä osana kasvatuspsykologista ja kasvatustieteellistä keskustelua. Hän tunnistaa syy-seuraussuhteita, osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, vertailee ja asettaa vastakkain. Essee vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella.
4 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä ideoiden ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksityisestä yleiseen ja tarkastelemaan kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallisia ja eettisiä ilmiöitä kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
5 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä arviointien tekemiseen perusteltujen argumenttien pohjalta. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan kasvatuspsykologisen käsitteenmuodostuksen keskeisiä piirteitä tutkimukseen nojaten. Esseessä hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Essee osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Essee on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Essee on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.