Svenska för IT-ingenjörerLaajuus (5 op)
Tunnus: R504TL126
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää kieli- ja viestintätaidon merkityksen osana ammattitaitoaan. Hän osaa kertoa taustastaan, koulutuksestaan ja työstään ruotsiksi sekä selviytyy keskeisistä työelämän ja tieto- ja viestintätekniikan viestintätilanteissa. Hän tuntee ja osaa hakea tietoa alansa keskeisistä tiedonlähteistä sekä tutustuu pohjoismaiseen toimintaympäristöön. Opiskelija saavuttaa kielitaitolaissa (kielilaki 424/2003) määritellyn suullisen ja kirjallisen taidon. Tavoitteena on sellainen "ruotsin kielen taito, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) mukaan vaaditaan korkeakoulututkintoa edellyttävään virkaan kaksikielisellä virka-alueella ja joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen." (A352/2003, 8§).
Sisältö
- Oma tausta ja opiskelu
- Alan työpaikat
- Tuote-esittely
- Neuvottelu
- Työnhaku
- Ammattialan sanasto
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kertoo ymmärrettävästi, mutta lyhyesti ja yksipuolisesti taustastaan, koulutuksesta, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa; hakee tietoa helppolukuisista lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kertoo keskeiset asiat taustastaan, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena sekä selviytyy kohtalaisen hyvin toimenkuvansa suullisista ja kirjallisista työelämäkontakteista ja viestintätilanteista; hakee ja ymmärtää tietoa alan keskeisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kertoo monipuolisesti taustastaan, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä osallistuu luontevasti neuvottelutilanteisiin; hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisella tyylillä toimenkuvansa suullisia ja kirjallisia työelämäkontakteja ja viestintätilanteita sekä hakee ja jäsentää itsenäisesti tietoa alansa eri lähteistä
Oppimateriaalit
Moodle-materiaali
Lisämateriaali:
Verkkokurssit: Nätfräsch, Bud- Bygg upp din svenska, Språknät
Kirjat ja oppaat: Flexteknik, Kokous- ja neuvottelutaidon käsikirja, Liikeviestinnän käsikirjat - viestit vaihtoon 7 kielellä
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 18.08.2024
Ajoitus
15.08.2024 - 27.10.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Opettaja
- Päivi Saari
Vastuuhenkilö
Päivi Saari
Opiskelijaryhmät
-
RA54T22STieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää kieli- ja viestintätaidon merkityksen osana ammattitaitoaan. Hän osaa kertoa taustastaan, koulutuksestaan ja työstään ruotsiksi sekä selviytyy keskeisistä työelämän ja tieto- ja viestintätekniikan viestintätilanteissa. Hän tuntee ja osaa hakea tietoa alansa keskeisistä tiedonlähteistä sekä tutustuu pohjoismaiseen toimintaympäristöön. Opiskelija saavuttaa kielitaitolaissa (kielilaki 424/2003) määritellyn suullisen ja kirjallisen taidon. Tavoitteena on sellainen "ruotsin kielen taito, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) mukaan vaaditaan korkeakoulututkintoa edellyttävään virkaan kaksikielisellä virka-alueella ja joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen." (A352/2003, 8§).
Sisältö
- Oma tausta ja opiskelu
- Alan työpaikat
- Tuote-esittely
- Neuvottelu
- Työnhaku
- Ammattialan sanasto
Aika ja paikka
Syksy -24
Oppimateriaalit
Moodle-materiaali
Lisämateriaali: Verkkokurssit: Nätfräsch
Kirjat ja oppaat: Flexteknik, Kokous- ja neuvottelutaidon käsikirja, Liikeviestinnän käsikirjat - viestit vaihtoon 7 kielellä, Kontakt - teknisk svenska
Opetusmenetelmät
ZOOM-tunnit, materiaali Moodlessa
Oppimistehtävät: 2 suullista ja 1-2 kirjallista harjoitustehtävää ja EXAM-tentti
Itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Exam-tentti opintojakson lopuksi
Lisätietoja opiskelijoille
Tee mielellään lähtökysely ennen opintojakson alkua, Moodle avautuu hieman ennen sisältöön tutustumista varten
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kertoo ymmärrettävästi, mutta lyhyesti ja yksipuolisesti taustastaan, koulutuksesta, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa; hakee tietoa helppolukuisista lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kertoo keskeiset asiat taustastaan, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena sekä selviytyy kohtalaisen hyvin toimenkuvansa suullisista ja kirjallisista työelämäkontakteista ja viestintätilanteista; hakee ja ymmärtää tietoa alan keskeisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kertoo monipuolisesti taustastaan, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä osallistuu luontevasti neuvottelutilanteisiin; hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisella tyylillä toimenkuvansa suullisia ja kirjallisia työelämäkontakteja ja viestintätilanteita sekä hakee ja jäsentää itsenäisesti tietoa alansa eri lähteistä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiperusteet: Hyväksytysti suoritetut suulliset (2 kpl) ja kirjalliset harjoitustyöt (1-2 kpl), tentti sekä jatkuva näyttö. Arviointiasteikko 0-5. Opintojakso täyttää Kielilain (423/2003) edellyttämän ruotsin kielen taidon, joka arvioidaan T/H (suullinen ja kirjallinen taito erikseen)ja merkitään päättötodistuksen liitteelle. Arvosanat 1-3 vastaavat tyydyttävää ja 4-5 hyvää arvosanaa. Arviointi perustuu eurooppalaisen viitekehyksen ruotsin kielen kuvauksiin.
Ruotsin taitotasokuvaukset
Tyydyttävä (1)
Kertoo lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia lähteitä apuna käyttäen ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
Tyydyttävä (2)
Osaa kertoa keskeisiä asioita koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia ruotsin kielellä ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
Hyvä (3)
Osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistä sekä alansa organisaatioista eheänä kokonaisuutena sekä selviytyy kohtalaisen hyvin toimenkuvansa työelämäkontakteista, palvelutilanteista sekä alan ruotsinkielisistä lähteistä.Tuntee kohtalaisen hyvin pohjoismaista kulttuuri- ja elinkeinoaluetta.
Hyvä (4)
Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista suhteellisen luontevasti ja asianomaisella tyylillä. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa eri ruotsinkielisistä lähteistä.
Kiitettävä (5)
Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista luontevasti asianomaisella tyylillä ja on aloitteellinen. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.
Englanniksi