Siirry suoraan sisältöön

Koulutuksella laatua ja toimintavarmuutta etähoitoonLaajuus (5 op)

Tunnus: R700CF29

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojen alussa opiskelijat tuovat palvelumuotoiluun liittyvän kehittämistehtävän omasta organisaatiostaan, joka liittyy etäpalvelujen kehittämiseen. Koulutus on jaettu kolmeen moduuliin, jotka ovat ajallisesti peräkkäin ja tukevat kehittämistyötä. Koulutuksen lopussa tuloksena on uusi toimintatapa tai palvelu, joka tapahtuu verkossa. Tavoitteena on juurruttaa uusi toimintatapa, joka on osittain tai kokonaan mahdollisuus toteuttaa verkossa.

MODUULI 1: Terveydenhuollon sähköisen palvelun osaaminen

Moduulin sisältö:
Perustieto- ja viestintätekninen osaamisen, sähköinen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluosaaminen ja eettisyys etävastaanotossa

Moduulin rakenne:
• Tietotyökalut
• Tiedonkulku ja hankintataito
• Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
• Sähköisten terveyspalvelujen hyödyllisyys
• Erilaiset sähköiset palveluympäristöt ja työvälineet
• Asiakaslähtöisen sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden roolit
• Sähköinen palvelupolku
• Sähköiset asiointipalvelut
• Etiikan perusteet
• Eettinen toimintamalli
• Digietiikka
• Tulevaisuuden Sote-alan työ ja muuttuva toimintaympäristö

Moduulin tavoitteet:
Perustieto- ja viestintäteknisen osaamisen tavoitteita ovat:
• Hallitset keskeiset tietotyökalut sosiaali- ja terveysalalta
• Osaat esittää tietoa eri tavoilla asiakasryhmä huomioiden
• Osaat ratkaista yleisimmät tietotekniset ongelmatilanteet

Sähköiseen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluosaamiseen liittyvät tavoitteet ovat:
• Tunnistat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän taustalla olevan lainsäädännön.
• Osaat vertailla ja auttaa asiakasta valitsemaan tarkoituksenmukaisen sähköisen sosiaali- ja terveyspalvelun.
• Osaat soveltaa sähköisiä palveluympäristöjä ja työvälineitä.
• Tunnistat eri palvelujärjestelmissä sähköisiä palvelupolkuja.
• Osaat vertailla käyttäjän näkökulmasta erilasia sähköisiä asiointipalveluja ja virtuaalivastaanottoja.
• Ymmärrät kustannustietoisuuteen vaikuttavia tekijöitä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa.

Etävastaanottotyön eettisyyteen liittyvät tavoitteet ovat:
• Sovellat eettistä osaamista oman työn näkökulmasta digitaalisten sovellusten käyttämiseen

MODUULI 2: Etähoitopalvelun kehittäminen asiakaslähtöiseksi

Moduulin sisältö:
kehittäminen palvelumuotoilun keinoin, verkkovuorovaikutus ja ohjaus-osaaminen, asiakaslähtöisyys / palveluosaaminen sähköisessä ympäristössä/etävastaanotolla

Moduulin rakenne:
• Palvelumuotoilu
• verkkovuorovaikutusosaaminen
• Verkko-ohjausosaaminen
• Asiakaslähtöisyys/palveluosaaminen sähköisessä ympäristössä / etävastaanotolla

Moduulin tavoitteet:
Palvelumuotoilun keinoin kehittämiseen liittyvät tavoitteet ovat:
• Ymmärrät palvelumuotoilun menetelmät
• Osaat soveltaa omaan kehittämistyöhön palvelumuotoilun menetelmiä

Verkkovuorovaikutukseen ja verkko-ohjausosaamiseen liittyvät tavoitteet ovat:
• ymmärrät verkkovuorovaikutuksen ominaisuudet
• ymmärrät, miten verkkovuorovaikutus ja suora vuorovaikutus eroavat toisistaan
• tiedät verkkovuorovaikutuksen haasteet
• osaat hyödyntää erilaisia välineitä verkkovuorovaikutuksessa
• osaat arvioida omia verkkovuorovaikutustaitojasi
• osaat verkko-ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin

MODUULI 3: Tietoturva ja tietosuoja: etähoidon ratkaisut ja sovellutukset

Moduulin sisältö:
tietosuoja, tietoturva ja tiedonhallinta, terveyden ja hyvinvoinnin seuran-taosaaminen ja etähoitotyöhon liittyvät välineet

Moduulin rakenne:
• Tietosuoja
• Tietoturva
• Tiedonhallinta
• Tekoäly
• Sensorit
• Robotiikka
• Puettava teknologia
• Etähoitotyöhön liittyvät välineet

Moduulin tavoitteet:
Tietosuojaan, tietoturvaan ja tiedonhallintaan liittyvät tavoitteet:
• Osaat tunnistaa järjestelmiä sekä tiedon liikkumista järjestelmässä, osaat hyödyntää sähköistä kirjaamista ja tunnistat tiedon käytön roolit ja vastuut

Seurantaosaamiseen liittyvät tavoitteet:
• Osaat hyödyntää seurantaosaamisessa eri teknologiaa, esim. tekoäly, puettava teknologia, testit ja mittarit, seurantatiedon tulkinta ja hyödyntäminen