Psykofyysinen fysioterapia ja palautuminen ennakoivassa terveydenhuollossaLaajuus (2 op)
Tunnus: PFF23
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Oppija tutustuu palautumiseen ja sitä kautta ennakoivan terveydenhuollon malliin.
Oppija ymmärtää, mitä tarkoittaa palautumisen monimuotoisuus ja osaa hyödyntää palautumista työssään ja omassa elämässään.
Oppija tutustuu palautumisen keinoihin psykofyysisessä fysioterapiassa, sen merkitykseen toipumisessa ja elämänmuutoksissa.
Oppija harjoittelee erilaisia kehotuntoisuus-, kehotietoisuus- ja palautumisharjoituksia sekä itse että omien asiakkaidensa kanssa.
Sisältö
Ennakoivan terveydenhuollon malli
Palautuminen ja palautumisharjoitukset.
Palautumisen keinot psykofyysisessä fysioterapiassa ja sen merkitys toipumisessa ja elämänmuutoksissa.
Kehotuntoisuus- ja kehotietoisuusharjoitukset.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Oppijan suorittaman ennakkotehtävän, lähijakson itsereflektion sekä välitehtävän perusteella välittyy seuraavat asiat:
Hyväksytty
Oppija kykenee reflektoimaan lähipäivän sisältöä omaa ammatillista taustaansa vasten. Oppija osoittaa kiinnostusta käynnistää oma prosessinsa palautumiseen suunnatun ohjeistuksen alueella ja on reflektoinut kokemuksistaan kirjallisesti.
Kirjallisessa tuotoksessaan oppija pohtii ennakoivan terveydenhoidon mallia palautumisen monimuotoisuuden näkökulmasta ja huomioi palautumisen roolia omassa työssään.
Oppijan kirjallinen tuotos osoittaa kiinnostusta perehtyä lähijakson sisältöön sekä sen harjoitusten sisäistämisen itsensä ja/tai asiakkaidensa kanssa. Oppija on palauttanut opintojakson välitehtävät.
Hylätty
Oppija ei ole lainkaan kyennyt reflektoimaan lähipäivän sisältöä omaa ammatillista taustaansa vasten.
Oppija ei ole osoittanut kiinnostusta käynnistää omaa prosessiaan palautumiseen suunnatun ohjeistuksen alueella, eikä ole tehnyt kokemuksistaan kirjallista reflektiota.
Oppija ei ole kirjallisessa tuotoksessaan lainkaan pohtinut ennakoivan terveydenhoidon mallia palautumisen monimuotoisuuden näkökulmasta tai huomioinut palautumisen roolia omassa työssään.
Oppija ei ole osoittanut kirjallisessa tuotoksessaan lainkaan kiinnostusta perehtyä lähijakson sisältöön niin, että olisi sisäistänyt jakson harjoituksia itsen tai asiakkaidensa kanssa.
Oppija ei ole palauttanut lainkaan vaadittavia välitehtäviä.
Mikäli oppija on joutunut olemaan lähijaksolta pois perustellun syyn vuoksi, hän ei ole suorittanut poissaoloon kuuluvia korvaavia tehtäviä.
Oppimateriaalit
Kouluttajan osoittama kirjallisuus.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeuttikoulutus
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 24
Tutkinto-ohjelma
- Psykofyysisen fysioterapian täydennyskoulutus
Opettaja
- Saara Koho
- Erja Rahkola
- Mira Väyrynen
Vastuuhenkilö
Erja Rahkola
Opiskelijaryhmät
-
R75PF24SPsykofyysinen fysioterapia -täydennyskoulutus, syksy 2024
Tavoitteet
Oppija tutustuu palautumiseen ja sitä kautta ennakoivan terveydenhuollon malliin.
Oppija ymmärtää, mitä tarkoittaa palautumisen monimuotoisuus ja osaa hyödyntää palautumista työssään ja omassa elämässään.
Oppija tutustuu palautumisen keinoihin psykofyysisessä fysioterapiassa, sen merkitykseen toipumisessa ja elämänmuutoksissa.
Oppija harjoittelee erilaisia kehotuntoisuus-, kehotietoisuus- ja palautumisharjoituksia sekä itse että omien asiakkaidensa kanssa.
Sisältö
Ennakoivan terveydenhuollon malli
Palautuminen ja palautumisharjoitukset.
Palautumisen keinot psykofyysisessä fysioterapiassa ja sen merkitys toipumisessa ja elämänmuutoksissa.
Kehotuntoisuus- ja kehotietoisuusharjoitukset.
Oppimateriaalit
Kouluttajan osoittama kirjallisuus.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Oppijan suorittaman ennakkotehtävän, lähijakson itsereflektion sekä välitehtävän perusteella välittyy seuraavat asiat:
Hyväksytty
Oppija kykenee reflektoimaan lähipäivän sisältöä omaa ammatillista taustaansa vasten. Oppija osoittaa kiinnostusta käynnistää oma prosessinsa palautumiseen suunnatun ohjeistuksen alueella ja on reflektoinut kokemuksistaan kirjallisesti.
Kirjallisessa tuotoksessaan oppija pohtii ennakoivan terveydenhoidon mallia palautumisen monimuotoisuuden näkökulmasta ja huomioi palautumisen roolia omassa työssään.
Oppijan kirjallinen tuotos osoittaa kiinnostusta perehtyä lähijakson sisältöön sekä sen harjoitusten sisäistämisen itsensä ja/tai asiakkaidensa kanssa. Oppija on palauttanut opintojakson välitehtävät.
Hylätty
Oppija ei ole lainkaan kyennyt reflektoimaan lähipäivän sisältöä omaa ammatillista taustaansa vasten.
Oppija ei ole osoittanut kiinnostusta käynnistää omaa prosessiaan palautumiseen suunnatun ohjeistuksen alueella, eikä ole tehnyt kokemuksistaan kirjallista reflektiota.
Oppija ei ole kirjallisessa tuotoksessaan lainkaan pohtinut ennakoivan terveydenhoidon mallia palautumisen monimuotoisuuden näkökulmasta tai huomioinut palautumisen roolia omassa työssään.
Oppija ei ole osoittanut kirjallisessa tuotoksessaan lainkaan kiinnostusta perehtyä lähijakson sisältöön niin, että olisi sisäistänyt jakson harjoituksia itsen tai asiakkaidensa kanssa.
Oppija ei ole palauttanut lainkaan vaadittavia välitehtäviä.
Mikäli oppija on joutunut olemaan lähijaksolta pois perustellun syyn vuoksi, hän ei ole suorittanut poissaoloon kuuluvia korvaavia tehtäviä.