Skip to main content

Psychophysical Pain Management and Trauma-informed ApproachLaajuus (2 cr)

Course unit code: PFF22

General information


Credits
2 cr
Teaching language
Finnish
Responsible person
Erja Rahkola

Objective

Oppija tietää psykofyysisenä fysioterapeuttina toimimisen lähtökohtia sekä vaatimuksia ja osaa reflektoida niitä suhteessa omaan työhönsä.
Oppija tietää traumainformoidun työotteen ja ymmärtää sen merkityksen fysioterapiassa.
Oppija tietää validoivan kohtaamisen ja vuorovaikutuksen keinoja ja osaa hyödyntää niitä työssään. Oppija osaa kohdata kipuja potevan asiakkaan ja tunnistaa psykofyysisen ja traumatietoisen kivunhoidon mahdollisuudet.
Oppija osaa hyödyntää kehotietoisuuden ja kivunsäätelyn keinoja.

Content

Minä psykofyysisenä fysioterapeuttina.
Traumainformoitu malli fysioterapiassa.
Validoiva kohtaaminen.
Kipua potevan asiakaan kohtaaminen ja psykofyysinen sekä traumatietoinen kivunhoito.
Kehotietoisuuden ja kivunsäätelyn keinot.
TRE oman kasvuprosessin ja työhyvinvoinnin tukena

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty
Oppija tietää psykofyysisenä fysioterapeuttina toimimisen lähtökohtia sekä vaatimuksia ja osaa reflektoida niitä suhteessa omaan työhönsä.
Oppija tietää traumainformoidun työotteen ja ymmärtää sen merkityksen fysioterapiassa.
Oppija tietää validoivan kohtaamisen ja vuorovaikutuksen keinoja ja osaa hyödyntää niitä työssään. Oppija osaa kohdata kipuja potevan asiakkaan ja tunnistaa psykofyysisen ja traumatietoisen kivunhoidon mahdollisuudet.
Oppija osaa hyödyntää kehotietoisuuden ja kivunsäätelyn keinoja.

Hylätty
Oppija jättää vaadittavat tehtävät suorittamatta.
Oppijan suorittaman ennakkotehtävän, lähijakson itsereflektion sekä välitehtävän perusteella välittyy seuraavat asiat:
-Oppija ei ole lainkaan kyennyt reflektoimaan lähipäivän sisältöä omaa ammatillista taustaansa vasten.
-Oppija ei ole osoittanut kiinnostusta käynnistää omaa kehotietoisuusprosessiaan, eikä ole tehnytkokemuksistaan kirjallista reflektiota.
-Oppija ei ole kirjallisessa tuotoksessaan lainkaan pohtinut oman vuorovaikutuksensa tai turvallisen, traumainformoidun työtavan roolia omassa työssään.
-Oppija ei ole osoittanut kirjallisessa tuotoksessaan lainkaan kiinnostusta perehtyä lähijakson sisältöön niin, että olisi kokeillut kivun ja vireystilan säätelyharjoitteita asiakkaidensa kanssa.
Mikäli oppija on joutunut olemaan lähijaksolta pois perustellun syyn vuoksi, hän ei ole suorittanut poissaoloon kuuluvia korvaavia tehtäviä.

Materials

Kouluttajan osoittama kirjallisuus


Go back to top of page