Siirry suoraan sisältöön

Kiertotalouden edistäminen (3op)

Opintojakson tunnus: C-10065-LX00GK95

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op
Korkeakoulu
Metropolia Ammattikorkeakoulu

Osaamistavoitteet

Missio Tavoitteena on tarjota teoreettinen viitekehys, työkalut ja terminologia, jotka mahdollistavat osaavan toiminnan liiketoiminnan ja insinööritieteiden rajapinnassa toteutettavissa projekteissa – erityisesti liiketoimintamallien ja markkinointisuunnitelmien suunnittelussa ja kehittämisessä. Opiskelijat pääsevät työskentelemään todellisessa kiertotalouteen liittyvässä liiketoiminta–insinöörihankkeessa ideasta tuotteen kehittämiseen saakka. Samalla kurssi tarjoaa mahdollisuuden vastavuoroiseen tiedonvaihtoon eri koulutusohjelmien välillä, kuten liiketalouden ja tekniikan aloilla. (Huom. Kurssi suoritetaan samanaikaisesti projektikurssin ja kolmannen kiertotaloutta käsittelevän kurssin kanssa.) Tavoitteet • Korostaa sosiaalisen vastuun hyötyjä käytännön esimerkkien kautta, erityisesti kiertotalouden näkökulmasta • Ymmärtää kiertotalouden liiketoimintamalleja sekä alan eri toimintaympäristöjä ja tuotteita • Ymmärtää toimitus- ja arvoketjujen toimintaa – materiaalien kulku raaka-aineista loppukäyttäjälle • Osata kehittää liiketoimintamalli sekä kattava markkinointi- tai liiketoimintasuunnitelma • Saada yleiskuva liiketoiminnan tieteellisistä ja psykologisista perusteista • Saada syvällinen ymmärrys markkinoinnin johtamisprosessista, markkinointijärjestelmästä, sen keskeisistä osista sekä ulkoisista PESTLE-tekijöistä • Ymmärtää edellä mainitut prosessit strategisen yrittäjyyden ja yritysstrategian näkökulmasta • Kehittää perusosaamista liiketoimintaviestinnässä ja strategisessa ajattelussa • Saada konteksti olemassa olevan monialaisen osaamisen syventämiselle ja soveltamiselle • Kehittää viestintä- ja vuorovaikutustaitoja, erityisesti työskenneltäessä uusien ihmisten, eri kulttuurien, tieteenalojen ja taustojen kanssa • Omaksua projektinhallinnan periaatteet (PMBOK*) ja PMP-osaaminen; ymmärtää projektityön, organisaatioiden ja kulttuurien kansainvälinen näkökulma sekä soveltaa näitä taitoja niin opinnoissa kuin työelämässä * PMBOK = Project Management Body of Knowledge (IPMA = International Project Management Association)

Sisältö

Painopistealueet: • Kiertotalouden liiketoimintamallit • Kestävät yhteiskunnat • Katsaus: innovaatiotoiminnan perusteet • Katsaus: projektinhallinnan perusteet • Teollisen projektin elinkaari ja toteutettavuustutkimus • Katsaus: liiketoiminnan perusluonne • Suunnittelu ja strategian muodostaminen • Markkinoinnin kilpailukeinot ja strategiat • Liiketoimintamallit, työkalut ja suunnitelmat

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija • on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi • tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja • ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija • on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää • osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä • on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa • ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija • on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi • hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit • osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä • on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa • osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija • on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi • tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja • ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Siirry alkuun