Digitaalisen palvelun käyttäjäkokemus (5op)
Opintojakson tunnus: C-10056-DIG006AS2A
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Korkeakoulu
- Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Osaamistavoitteet
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa: 1) tunnistaa digitaalisen palvelun käyttäjäkokemuksen kannalta merkityksellisiä palvelutuokioita ja vuorovaikutustilanteita, 2) käyttää erilaisia menetelmiä käyttäjätiedon keruuseen, tiedon analysointiin ja hyödyntämiseen palveluratkaisun kehittämisessä, 3) kohdata erilaisia käyttäjiä ja olla vuorovaikutuksessa näiden kanssa, 4) tarkastella ja kehittää sekä kokonaiskokemusta että sen osia sekä 5) kuvata syntyvän käyttäjäymmärryksen ja siihen pohjautuvat suunnitteluratkaisut siten, että niistä voidaan viestiä palvelun kehittämisen eri sidosryhmille sekä testata.
Sisältö
Käyttäjäymmärryksen luominen ja hyödyntäminen digitaalisen palvelun kehittämisessä: - käyttäjäkokemuksen osatekijät - käyttäjäkeskeisen suunnittelun prosessi - käyttäjätiedon keruun menetelmät - käyttäjätiedon analysointi - ratkaisujen ideointi - ratkaisujen testaus.
Esitietovaatimukset
Opintojakso sijaitsee IT-tradenomin tutkinnon digitaalisten palveluiden suuntautumisessa. Ennen tämän opintojakson suorittamista opiskelijalla tulee olla suoritettuna Johdanto digitaalisiin palveluihin -opintojakso tai muutoin hankittuna sitä vastaava osaaminen. Tämän opintojakson jälkeen voit jatkaa konseptin tuottamista valmiiksi protoksi opintojaksolla DIG003AS2A Digitaalisen palvelun protoilu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojaksojen contact-, online- ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 %, arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään. Opiskelija tuntee osittain käyttäjäkokemuksen peruskäsitteet ja hahmottaa käyttäjäkokemuksen merkityksen palvelun käytön kannalta sekä käyttökokemuksen suunnittelun pääpiirteet. Työtavat, aineistot, analyysi ja tulokset ovat kuitenkin yleisellä tasolla ja niiden sovellusarvo jää vähäiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee käyttäjäkokemuksen peruskäsitteet, osaa kartoittaa käyttäjän kokemuksen ja siirtää kartoituksen tulokset osittain käyttäjäkokemuksen suunnitteluun. Mukana on jonkin verran yksityiskohtia ja valintoja on perusteltu.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee käyttäjäkokemuksen kokonaisuutena, osaa kartoittaa käyttäjän kokemuksen kattavasti ja hyvin sekä soveltaa taidokkaasti saamiaan tietoja käyttäjäkokemuksen suunnittelussa. Työskentely nostaa esiin merkityksellisiä yksityiskohtia, analyysi on huolellista ja valinnat perusteltuja.
Oppimateriaalit
Toteutuksella materiaaleina PowerPoint-esityksiä sekä linkkejä ulkopuolisiin verkkosivuihin, jotka löytyvät kurssin Moodle-oppimisympäristöstä. Työskentelyyn sisältyy omatoimista materiaalin keräämistä ja hyödyntämistä. Osa kurssimateriaalista on englanninkielistä. Työelämäyhteydet: Opintojaksolla voidaan tehdä asiakasprojekteja.
Toteutustavat
Opintojaksosta on tarjolla VIRTUAL INSTRUCTED -toteutuksia. Voit suorittaa opintojakson näyttämällä tai opinnollistamalla vaikka opintojaksosta ei olisi DEMO tai WORKSTUDY -toteutuksia. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta Haaga-Helian verkkosivulla: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study. Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Keskustele näytön suorittamisesta opettajan kanssa toteutuksen ensimmäisen viikon aikana. Näytön tarkoitus on osoittaa aikaisempi osaaminen esimerkiksi esittelemällä käyttäjäkokemuksen parissa tehdyt projektit. Tarkemmat ohjeet näyttöön saat opettajalta.
Suoritustavat
Tällä opintojaksolla opit kehittämään parempia digitaalisia palveluita tuomalla käyttäjän äänen mukaan palvelukehitykseen. Tuotteen tai palvelun käyttäjälle syntyvä positiivinen kokemus on liiketoiminnan yksi tärkeimmistä menestystekijöistä. Hyvä käyttäjäkokemus innostaa ja sitouttaa palvelun käyttöön. Käytännönläheisissä harjoituksissa keräät ja analysoit käyttäjätietoa ja hyödynnät sitä suunnittelutyössä myönteisten käyttäjäkokemusten mahdollistamiseksi. Samalla opit kohtaamaan käyttäjiä ja olemaan vuorovaikutuksessa heidän kanssaan.