Siirry suoraan sisältöön

Terveyden lukutaito aivoterveyden edistämisessä ja muistipalveluissa (5op)

Opintojakson tunnus: C-02472-BJ00DW92

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Korkeakoulu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa - määritellä mitä terveyden lukutaito tarkoittaa ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen - selittää organisaation merkityksen terveyden lukutaidossa sekä esittää keinoja, joilla organisaatio voi edistää terveyden lukutaitoa - määrittelee tunnetut aivoterveyttä edistävät tekijät ja toimet - selittää terveyden lukutaidon yhteyttä aivoterveyteen - arvioida kriittisesti kirjallisen, suullisen ja verkossa olevan aivoterveyteen ja muistipalveluihin liittyvän informaation ymmärrettävyyttä, luotettavuutta ja käytettävyyttä - soveltaa terveyden lukutaitoa tukevia vuorovaikutusmenetelmiä tukeakseen informaation ymmärtämistä ja hyödyntämistä - hyödyntää vaikuttavia vuorovaikutusmenetelmiä periaatteita aivoterveyttä edistävässä elämäntapaohjauksessa - hyödyntää tutkimustietoa jalkauttaessaan aivoterveyttä edistäviä käytäntöjä ja suunnitellessaan, toteuttaessaan ja kehittäessään ihmiskeskeisiä muistipalveluja.

Sisältö

- Terveyden lukutaito yksilön ja yhteisön/organisaation resurssina - Aivoterveyttä edistävät tekijät tutkimusnäytön perusteella - Aivoterveyteen liittyvän informaation arviointi terveyden lukutaidon näkökulmasta - Terveyden lukutaidon tukeminen - Aivoterveyttä edistävä elämäntapaohjaus - Aivoterveyttä edistävien toimintamallien jalkauttaminen ja muistipalvelujen kehittäminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija määrittelee terveyden lukutaidon mekaanisesti ja tunnistaa muutamia siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelijan ymmärryksessä korostuu enemmän terveyden lukutaito yksilö- kuin organisaatiotason asiana. Opiskelija kuvaa niukasti organisaation keinoja tukea terveyden lukutaitoa. Opiskelija tunnistaa joitakin tunnetuimpia aivoterveyttä edistäviä tekijöitä ja toimia. Opiskelija selittää terveyden lukutaidon yhteyttä aivoterveyteen yleisellä tasolla. Opiskelija arvioi kirjallisen, suullisen ja verkossa olevan informaation ymmärrettävyyttä, luotettavuutta ja käytettävyyttä perustasolla. Opiskelija soveltaa terveyden lukutaitoa tukevia ja vaikuttavaksi todettuja elintapaohjauksen vuorovaikutusmenetelmiä vähäisesti. Opiskelija hyödyntää tutkimustietoa rajoitetusti käyttäen saatavilla olevaa suomenkielistä tietoa aivoterveyttä edistävien käytäntöjen jalkauttamisessa ja muistipalvelujen kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija määrittelee terveyden lukutaidon selkeästi ja tunnistaa useita siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija selittää organisaation merkityksen terveyden lukutaidossa ja esittää joitakin konkreettisia keinoja sen edistämiseksi. Opiskelija määrittelee useita tunnettuja aivoterveyttä edistäviä tekijöitä ja toimia sekä selittää terveyden lukutaidon yhteyden aivoterveyteen. Opiskelija pystyy arvioimaan kriittisesti kirjallisen, suullisen ja verkossa olevan informaation ymmärrettävyyttä, luotettavuutta ja käytettävyyttä ja hyödyntää tätä arviointia osittain valinnoissaan ja päätöksissään. Opiskelija soveltaa terveyden lukutaitoa tukevia ja vaikuttavaksi osoitettuja elintapaohjauksen vuorovaikutusmenetelmiä hyvin. Opiskelija hyödyntää jonkin verran myös kansainvälistä tutkimustietoa aivoterveyttä edistävien käytäntöjen jalkauttamisessa ja muistipalvelujen kehittämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija määrittelee terveyden lukutaidon erinomaisesti ja tunnistaa kattavasti siihen vaikuttavat tekijät. Opiskelija selittää organisaation merkityksen terveyden lukutaidossa syvällisesti ja esittää innovatiivisia keinoja sen edistämiseksi. Opiskelija määrittelee kattavasti tunnetut aivoterveyttä edistävät tekijät ja toimet sekä pohtii monipuolisesti terveyden lukutaidon yhteyttä aivoterveyteen. Opiskelija arvioi kriittisesti ja kirjallisen, suullisen ja verkossa olevan informaation ymmärrettävyyttä, luotettavuutta ja käytettävyyttä ja tekee perusteltuja valintoja ja päätöksiä tämän arvioinnin perusteella. Opiskelija soveltaa terveyden lukutaitoa tukevia ja vaikuttavaksi todettuja elintapaohjauksen vuorovaikutusmenetelmiä oivaltavasti ja monipuolisesti. Opiskelija hyödyntää myös kansainvälistä tutkimustietoa erinomaisesti ja laaja-alaisesti aivoterveyttä edistävien käytäntöjen jalkauttamisessa ja muistipalvelujen kehittämisessä.

Siirry alkuun