Siirry suoraan sisältöön

Pelillinen ja leikillinen oppiminenLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: C-01918-KKAS2136V24

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi
Korkeakoulu
Lapin yliopisto

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija: - ymmärtää leikin ja leikillisyyden merkityksen lasten ja aikuisten oppimisessa - tuntee pelillisen ja leikillisen oppimisen piirteitä ja lähestymistapoja - osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia leikillisen ja pelillisen oppimisen prosesseja eri kouluasteille - osaa yhdistää erilaisia digitaalisia teknologioita ja sovelluksia leikilliseen ja pelilliseen oppimiseen - ymmärtää leikillisyyden ja leikin yhteyden yksilön luovuuteen ja hyvinvointiin - tunnistaa leikillisyyden eri puolia ja osaa hyödyntää niitä työssään ja elämässään

Sisältö

Opintojaksolla opiskelija perehtyy leikin, leikillisyyden ja pelillisyyden sekä pelillisen ja leikillisen oppimisen erilaisiin teoreettisiin ja pedagogisiin lähtökohtiin. Lisäksi opiskelija perehtyy leikillisyyttä ja leikkiä koskevaan tutkimukseen luovuuden, hyvinvoinnin ja erilaisten työelämätaitojen näkökulmasta. Opintojaksolla hyödynnetään ulkopuolisia asiantuntijoita ja tehdään yhteistyötä teemaan liittyen eri organisaatioiden kanssa. Opintojaksolla tuotetaan pienryhmissä raportti ja luova tuotos valitusta aiheesta. Lisäksi opiskelija laatii esseen, jossa hän tarkastelee valitsemastaan näkökulmasta leikillistä ja pelillistä oppimista kirjallisuuteen pohjautuen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 Hylätty = Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta. 1-2 Välttävä ja tyydyttävä = Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Asiat esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4 Hyvä ja kiitettävä = Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on relevanttia ja oikeaoppista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Erinomainen = Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa monipuolista ja erinomaista.

Siirry alkuun