Skip to main content

Sámi PedagogyLaajuus (5 cr)

Course unit code: LAER1238

General information


Credits
5 cr
Teaching language
Finnish
Responsible person
Erika Sarivaara

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- ymmärtää alkuperäiskansojen koulutukselliset lähtökohdat ja tarpeet
- tunnistaa ja paikantaa saamelaisopetuksen historian ja sen vaikutukset nykypäivänä
- hahmottaa saamen kielen uhanalaisen aseman ja kielenelvytyksen sekä kielenelvyttämiseen tähtäävien toimien merkityksen
- tunnistaa erilaisia kieli-ideologioita ja kielipolitiikan diskursseja sekä ymmärtää oman roolinsa kielipoliittisena toimijana
- laajentaa pedagogista osaamistaan kyvyksi soveltaa, ottaa käytäntöön ja kehittää saamelaispedagogiikkaa alkuperäiskansakulttuurin erityispiirteisiin nojautuen.

Content

- alkuperäiskansakoulutuksen pääpiirteet
- saamelaisopetuksen historia
- kielenelvyttämisen käytännöt ja pedagogiikka
- kielipolitiikka ja kieli-ideologiat
- tiedostava opettajuus ja saamelaisopetuksen käytännöt
- saamelaispedagogiikan toteuttaminen

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Go back to top of page