Brand Management (5op)
Opintojakson tunnus: YMAR1214
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- englanti
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tehdä yhteenvedon strategisen brändin johtamisen käsitteestä
- selittää, miten brändejä rakennetaan
- analysoida brändin identiteetin ja laajennusten merkitystä
- analysoida brändiportfolion käsitettä
- eritellä brändin arvoon vaikuttavia tekijöitä
- arvioida kuluttajalähtöistä merkkituotemarkkinointia
- tulkita kuluttaja–tuottaja-suhdetta.
Sisältö
Opintojakson jälkeen opiskelijalla on käsitys brändiin liittyvistä osa-alueista: strateginen brändin johtaminen, brändin rakentaminen ja brändien merkitys osana kuluttajien arkea.
Esitietovaatimukset
YMAR1105 Markkinointiviestintä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla vähäisiä puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Oppimateriaalit
Kaksi kirjaa seuraavista:
Johansson, Johnny K. & Carlson, Kurt A. (2015) Contemporary Brand Management, 15th ed.
Malone, Chris & Fiske, Susan T. (2013) The Human Brand: How We Relate to People, Products and Companies.
Johansson, Johnny K. & Carlson, Kurt A. (2014) Contemporary Brand Management.
Millman, Debbie (2011) Brand Thinking and Other Noble Pursuits.
tai muu täsmennetty kirjallisuus.
Toteutustavat
Kirjallisuuskurssi: itsenäinen työskentely (160 h).
Suoritustavat
Annettuun kirjallisuuteen pohjautuva kirjallinen essee.