Elämäkertanäkökulmia koulutukseen (5op)
Opintojakson tunnus: AKAS3103
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakso auttaa opiskelijaa: 1. perehtymään elämäkertaan sekä tutkimuksellisena otteena että yksilöiden kasvatus- ja koulutushistorioina 2. perehtymään elämäkertaa koskeviin teorioihin ja käsitteisiin.Opintojakson suoritettuaan opiskelija: 1. omaa valmiudet soveltaa elämäkertaa tutkimuksessa 2. pystyy sijoittamaan yksilölliset kokemukset laajempaan yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen yhteyteen 3. on tietoinen sukupuolen ja muiden erojen merkityksestä kasvatuksessa ja koulutuksessa.
Sisältö
Elämäkerta tutkimustapana tarjoaa yksilöllisten kokemusten tarkastelun suhteessa teoreettisiin keskusteluihin. Yhteiskunnallisesta näkökulmasta tarkastelu kohdistuu esimerkiksi koulutuksen suuriin kertomuksiin, koulutuspolitiikkaan, koulutuksen ja työelämän kohtaamiseen sekä sukupuolen merkitykseen kasvatuksessa ja koulutuksessa. Ohjatussa opintopiirissä tutustutaan myös analyysitapoihin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
5-1/hylätty
Oppimateriaalit
Lisätietoja kirjallisuudesta ja muusta materiaalista
1.Davies, B. & Gannon, S. 2006. Doing collective biography. Investigating the production of subjectivity.Bathmaker, A-M & Harnett, P. (eds.) 2010. Exploring learning, identity, and power through life history and narrative research.Merrill, B. & West, L. 2009. Using biographical methods in social research.Mitchell, C., Weber, S. & O’Reilly-Scanlon, K. 2005. Just who do we think we are? Methodologies for autobiography and self-study in teaching. 2.Knuuttila, S. & Piela, U. 2007. Menneisyys on toista maata.Mäkiranta, M. 2008. Kerrotut kuvat: Omaelämäkerralliset valokuvat yksilön, yhteisön ja kulttuurin kohtauspaikkoina.Sääskilahti, N. 2011. Ajan partaalla. Omaelämäkerrallinen aika, päiväkirja ja muistin kulttuuri.Tuomaala, S. 2004. Työtätekevistä käsistä puhtaiksi ja kirjoittaviksi: Suomalaisen oppivelvollisuuskoulun ja maalaislasten kohtaaminen. 3.Keskitalo-Foley, S. 2004. Kohti kuulumisen maisemia. Toimijuuden tilat ja paikat lappilaisen maaseudun naisten elämäkerroissa.Kuronen, I. 2010. Peruskoulusta elämänkouluun: Ammatillisesta koulutuksesta syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten tarinoita peruskoulusuhteesta ja elämänkulusta peruskoulun jälkeen. http://ktl.jyu.fi/img/portal/17787/Tutkimuksia_26_netti.pdf?cs=1275980650 Vanttaja, M. 2002. Koulumenestyjät. Tutkimus laudaturylioppilaiden koulutus- ja työurista.Vaattovaara, Virpi 2015. Elämänkulku ja toimijuus: Lapin maaseudun nuorista aikuisiksi 1990-2011.Saatavana verkossa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-823-7
Toteutustavat
Opintojakso suoritetaan joko kirjatenttinä tai esseenä tai osallistumalla ohjattuun opintopiiriin (johdantoluentoja 4 h, opintopiirityöskentelyä 12-16 h sekä essee, joka perustuu vähintään kahteen luettelosta valittuun teokseen). Laajuus 133 h itsenäistä työskentelyä TAI 20 h (luennot ja opintopiiri) sekä 110 h itsenäistä työskentelyä. Huom! Ohjattua opintopiiriä luentoineen ei järjestetä joka vuosi.
Suoritustavat
Tenttiminen tai essee tai osallistuminen opintopiiriin.Tenttiä tai esseetä varten valitaan yksi teos kirjallisuuden joka kohdasta.Teokset ilmoitetaan tentaattorille, jolta saa tarkemmat ohjeet esseen kirjoittamista varten.