Siirry suoraan sisältöön

Taidekasvatuksen syventävä kirjallisuusLaajuus (3 op)

Opintojakson tunnus: UKUV0604

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op
Opetuskieli
suomi
Vastuuhenkilö
Elina Härkönen

Sisältö

Perehtyminen taidekasvatuksen alan keskeiseen kirjallisuuteen. Erilaiset näkemykset taidekasvatuksessa ja sen tutkimuksessa. Alan kirjallisuuden käyttäminen kriittisesti omassa tutkimustyössään.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

5-1/hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Oppimateriaalit

a ) Kaksi seuraavista:

Anttila, Eeva (toim.), 2011. Taiteen jälki. Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä

Coutts, Glen & Eça, Teresa, 2019. Learning Through Art: Lessons for the 21st Century? InSEA Publications - InSEA :
https://insea.org/wp-content/uploads/2021/09/Learning-through-art-lessons-for-the-21-century.pdf

Granö, Päivi; Hiltunen, Mirja & Jokela, Timo, 2018. Suhteessa maailmaan. Ympäristöt oppimisen avaajina



b ) Lisäksi yksi seuraavista väitöstutkimuksista:

Erkkilä, Jaana, 2012. Tekijä on toinen - Kuinka kuvallinen dialogi syntyy

Hiltunen, Mirja, 2009. Yhteisöllinen taidekasvatus. Performatiivisesti pohjoisen sosiokulttuurisissa ympäristöissä

Kallio-Tavin, Mira, 2013. Encountering the Self, Other and Third: Re- searching the Crossroads of Art Pedagogy, Levinasian Ethics and Disability Studies

Koivurova, Anniina, 2010. Kuvien rajat. toivotut ja torjutut kuvat kuvataidetunnin sosiaalisessa tilassa

Venäläinen, Päivi, 2019 Nykytaide oppimisen ympäristönä. Näkemyksiä nykytaiteesta, oppimisesta ja niiden kohtaamisesta

Heikkilä, Elina, 2019. Ehkä taide, ehkä kasvatus. Kasvatus ja vallan mahdollisuus nykytaiteen toimintatapojen valossa

Pusa, Tiina, 2012. Harmaa taide. Taiteen ja vanhuuden merkityssuhteita

Lisätiedot

Lisätiedot
Kirjallisuus tentitään yhtenä kirjapakettina Exam-tenttinä tai ryhmätenttinä erikseen sovittuna aikana.

Mikäti tentit Examissa, ilmoita tentittävät kirjat kurssin vastuuopettajalle, niin hän tekee sinulle tentin.

Ryhmätentti järjestetään kerran vuodessa ja siihen tentitään tentaattorin ilmoitettamat kirjat. Ryhmätentin ajankohdasta ilmoitetaan kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden takas-listalla.

Siirry alkuun