Rakennusten energia- ja olosuhdesimuloinnit (5op)
Opintojakson tunnus: 501RL520
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää mihin ja miten energia- ja olosuhdesimulointeja hyödynnetään rakentamisessa. Opiskelija tuntee simulointiohjelmien yleiset toimintaperiaatteet. Opiskelija tietää millaisia lähtötietoja simulointien suorittamiseen tarvitaan. Opiskelija osaa suorittaa erilaisia rakennusten energia- ja olosuhde simulointeja dynaamisella simulointityökalulla.
Sisältö
- Lämmitys- ja jäähdytystehontarpeen määritys dynaamisella simulointiohjelmalla
- Kesäajan huonelämpötilatarkastelu dynaamisella simulointityökalulla
- E-luvun laskenta dynaamisella simulointityökalulla
- Rakentamisen valintojen vaikutus E-lukuun, tarkastelu ja vertailu simuloimalla
- Erilaiset olosuhdetarkastelut simulointityökaluilla
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa selittää mihin ja miten energia- ja olosuhdesimulointeja hyödynnetään rakentamisessa pääpiirteittäin. Opiskelija tuntee simulointiohjelmien yleiset toimintaperiaatteet pääpiirteittäin. Opiskelija tietää pääpiirteittäin millaisia lähtötietoja simulointien suorittamiseen tarvitaan. Opiskelija osaa suorittaa erilaisia rakennusten energia- ja olosuhde simulointeja dynaamisella simulointityökalulla avustettuna.
ARVOSANA 1 VÄLTTÄVÄ: Kirjalliset tuotokset vastaavat välttävästi vaatimuksia. Raportointi on niukkaa ja luettelomaista. Harjoituksista suoriutuminen onnistuu pääosin avustettuna.
ARVOSANA 2 TYYDYTTÄVÄ: Kirjalliset tuotokset vastaavat tyydyttävästi vaatimuksia. Raportoinnissa on puutteita, eikä osoita kaikkien sisältöjen ymmärtämistä. Suoriutuminen harjoituksista onnistuu osittain avustettuna.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää mihin ja miten energia- ja olosuhdesimulointeja hyödynnetään rakentamisessa. Opiskelija tuntee simulointiohjelmien yleiset toimintaperiaatteet. Opiskelija tietää millaisia lähtötietoja simulointien suorittamiseen tarvitaan. Opiskelija osaa suorittaa erilaisia rakennusten energia- ja olosuhde simulointeja dynaamisella simulointityökalulla pääosin itsenäisesti.
ARVOSANA 3 HYVÄ: Raportointi on hyvää, harjoituksista suoriutuminen onnistuu itsenäisesti, ryhmätyöskentely on aktiivista.
ARVOSANA 4 HYVÄ: Raportointi on sujuvaa ja pohdiskelevaa. Harjoitusten tulokset on raportoitu huolellisesti. Opiskelija pystyy analysoimaan omaa oppimistaan suhteessa tavoitteisiin ja osallistuu aktiivisesti myös johtamiseen ryhmätilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää mihin ja miten energia- ja olosuhdesimulointeja hyödynnetään rakentamisessa. Opiskelija tuntee simulointiohjelmien yleiset toimintaperiaatteet. Opiskelija tietää millaisia lähtötietoja simulointien suorittamiseen tarvitaan. Opiskelija osaa suorittaa erilaisia rakennusten energia- ja olosuhde simulointeja dynaamisella simulointityökalulla itsenäisesti ja omatoimisesti.
ARVOSANA 5 KIITETTÄVÄ: Kirjalliset tuotokset ja harjoitusten tulokset osoittavat syvällistä ymmärrystä. Raportointi on sujuvaa ja analyyttista. Opiskelija kykenee myös johtamaan ja ohjaamaan muita harjoitustilanteissa.