Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuuden urheiluvalmentaminenLaajuus (10 op)

Opintojakson tunnus: R705L704

Opintojakson perustiedot


Laajuus
10 op

Osaamistavoitteet

Tiedolliset osaamiset
Tämän opintojakson jälkeen osaat
• selittää valmentajan roolin johtajana ja pedagogina.
• selittää moniammatillisen asiantuntijatiimin johtamisen vaatimukset.
• kuvata oman lajisi kotimaisen ja kansainvälisen valmennusverkoston
• kertoa valmentamisestasi pedagogisia käyttöteorioita, joita käytät erilaisissa valmennustilanteissa.
• tunnistaa erilaisia polkuja, joita valmentajat ovat käyttäneet rakentaessaan valmentamisesta ammatin itselleen.

Taidolliset osaamiset
Tämän opintojakson jälkeen osaat
• analysoida erilaisten johtamisen mallien ja pedagogisten käyttöteorioiden soveltuvuutta erilaisiin valmennustilanteisiin
• laatia esimerkkejä asiantuntijatiimin vastuualueista ja työtehtävistä erilaisissa toimintaympäristöissä
• laatia suunnitelman oman lajisi kotimaisen ja kansainvälisen verkoston hyödyntämisestä oman kehittymisesi tueksi
• laatia itsellesi kehityssuunnitelmia kehittääksesi pedagogiikan eri osa-alueiden monipuolisempaa käyttöä valmennustilanteissa
• arvioida erilaisten valmentajan urapolkujen sopivuutta oman urapolun rakentamiseesi
• laatia suunnitelmia, joilla pystyt kehittämään itseäsi hyödyntääksesi urheilijan ja valmentajan välistä dialogia molempien osapuolten oppimisen mahdollistamiseksi.

Asenteellinen osaaminen
Tämän opintojakson aikana
• tunnistat, arvioit ja laadit jatkosuunnitelman osaamisesi kehittämiseksi.
• noudatat opintojaksolla annettuja ohjeita ja tehtävänantoja sekä Lapin AMKin eettisiä ohjeita.

Sisältö

• Valmentaja johtajana
• Asiantuntijatiimin johtaminen suorituskyvyn kehittämisessä
• Verkostoituva valmentaja kotimaisessa ja kansainvälisessä toimintaympäristössä
• Valmentaja pedagogina
• Valmentajan urapolun rakentaminen
• Urheilija-valmentajaparin dialogin kehittäminen
• Jatkuva oppiminen ja työssä oppiminen valmentajan menestystekijänä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteeri 1:

Valmentaja johtajana ja pedagogina
Selität valmentajan roolin johtajana ja pedagogina.
Selität moniammatillisen asiantuntijatiimin johtamisen vaatimukset.
Kerrot valmentamisestasi pedagogisia käyttöteorioita, joita käytät erilaisissa valmennustilanteissa.

Verkostoituva valmentaja
Kuvailet oman lajisi kotimaisen ja kansainvälisen valmennusverkoston.
Tunnistat erilaisia polkuja, joita valmentajat ovat käyttäneet rakentaessaan valmentamisesta ammatin itselleen.

Taidollinen osaaminen
Analysoit erilaisten johtamisen mallien ja pedagogisten käyttöteorioiden soveltuvuutta erilaisiin valmennustilanteisiin.
Laadit esimerkkejä asiantuntijatiimin vastuualueista ja työtehtävistä erilaisissa toimintaympäristöissä.
Laadit suunnitelman oman lajisi kotimaisen ja kansainvälisen verkoston hyödyntämisestä oman kehittymisesi tueksi.
Laadit itsellesi kehityssuunnitelmia kehittääksesi pedagogiikan eri osa-alueiden monipuolisempaa käyttöä valmennustilanteissa.
Arvioit erilaisten valmentajan urapolkujen sopivuutta oman urapolun rakentamiseesi.
Laadit suunnitelmia, joilla pystyt kehittämään itseäsi hyödyntääksesi urheilijan ja valmentajan välistä dialogia molempien osapuolten oppimisen mahdollistamiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arviointikriteeri 3:

Valmentaja johtajana ja pedagogina
Määrittelet selkeästi valmentajan roolin johtajana ja pedagogina.
Tiivistät selkeästi moniammatillisen asiantuntijatiimin johtamisen vaatimukset.
Esittelet esimerkkien avulla valmentamisestasi pedagogisia käyttöteorioita, joita käytät erilaisissa valmennustilanteissa ja eri kohderyhmille.

Verkostoituva valmentaja
Selität laajasti ja selkeästi lajisi kotimaisen ja kansainvälisen valmennusverkoston.
Selität monipuolisesti erilaisia polkuja, joita valmentajat ovat käyttäneet rakentaessaan valmentamisesta ammatin itselleen.

Taidollinen osaaminen
Analysoit tarkasti ja monipuolisesti erilaisten johtamisen mallien ja pedagogisten käyttöteorioiden soveltuvuutta erilaisiin valmennustilanteisiin ja erilaisiin kohderyhmiin.
Tuotat esimerkkejä asiantuntijatiimin vastuualueista ja työtehtävistä erilaisissa toimintaympäristöissä.
Tuotat perustellun ja tarkan suunnitelman oman lajisi kotimaisen ja kansainvälisen verkoston hyödyntämisestä oman kehittymisesi tueksi ja kokeilen erilaisten verkostojen kautta toimimista.
Tuotat itsellesi perusteltuja kehityssuunnitelmia kehittääksesi pedagogiikan eri osa-alueiden monipuolisempaa käyttöä valmennustilanteissa eri kohderyhmille.
Vertailet erilaisten valmentajan urapolkujen sopivuutta oman urapolun rakentamiseesi ja laadit perustellun suunnitelman urapolkusi rakentamiseen.
Tuotat monipuolisia suunnitelmia, joilla pystyt kehittämään itseäsi hyödyntääksesi urheilijan ja valmentajan välistä dialogia molempien osapuolten oppimisen mahdollistamiseksi ja kokeilet suunnitelmaa osittain käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteeri 5:

Valmentaja johtajana ja pedagogina
Erittelet selkeästi ja monipuolisesti valmentajan roolin johtajana ja pedagogina.
Määrittelet selkeästi ja monipuolisesti moniammatillisen asiantuntijatiimin johtamisen vaatimukset.
Erittelet selkeästi ja monipuolisesti esimerkkien avulla valmentamisestasi pedagogisia käyttöteorioita, joita käytät erilaisissa valmennustilanteissa ja eri kohderyhmille sekä vertailet eri käyttöteorioiden tehokkuutta.

Verkostoituva valmentaja
Määrittelet laajasti ja selkeästi lajisi kotimaisen ja kansainvälisen valmennusverkoston.
Vertaan monipuolisesti ja selkeästi erilaisia polkuja, joita valmentajat ovat käyttäneet rakentaessaan valmentamisesta ammatin itselleen.

Taidollinen osaaminen
Luokittelet tarkasti ja monipuolisesti erilaisten johtamisen mallien ja pedagogisten käyttöteorioiden soveltuvuutta erilaisiin valmennustilanteisiin ja erilaisiin kohderyhmiin.
Tuotat laajoja esimerkkejä asiantuntijatiimin vastuualueista ja työtehtävistä erilaisissa toimintaympäristöissä ja vertaat erilaisten toimintamallien tehokkuutta.
Suunnittelet perustellun ja tarkan suunnitelman oman lajisi kotimaisen ja kansainvälisen verkoston hyödyntämisestä oman kehittymisesi tueksi ja kokeilen erilaisten verkostojen kautta toimimista.
Suunnittelet itsellesi perusteltuja ja tarkkoja kehityssuunnitelmia kehittääksesi pedagogiikan eri osa-alueiden monipuolisempaa käyttöä valmennustilanteissa eri kohderyhmille ja erilaisiin toimintaympäristöihin.
Luokittelet perustellusti erilaisten valmentajan urapolkujen sopivuutta oman urapolun rakentamiseesi ja suunnittelet perustellun suunnitelman urapolkusi rakentamiseen.
Suunnittelet monipuolisia ja tarkkoja suunnitelmia, joilla pystyt kehittämään itseäsi hyödyntääksesi urheilijan ja valmentajan välistä dialogia molempien osapuolten oppimisen mahdollistamiseksi ja kokeilet suunnitelmaa käytännössä yhdistellen erilaisia menetelmiä.

Siirry alkuun