Suorituksen soveltava analysointiLaajuus (10 op)
Opintojakson tunnus: R705L703
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 10 op
Osaamistavoitteet
Tiedolliset osaamiset
Tämän opintojakson jälkeen osaat
• selittää biomekaniikan osa-alueita, jotka vaikuttavat erilaisten urheilussa tarvittavien liikkeiden laatuun.
• nimetä eri urheilulajeissa käytettäviä taktista osaamista mittaavia työkaluja ja tunnistaa lajianalyysin pohjalta taktisen osaamisen osa-alueita eri urheilulajeista.
• selittää eri urheilumuodoissa vaadittavia lajiteknisiä osaamisvaatimuksia ja niiden opettamisen periaatteita.
• nimetä eri aistien toimintaperiaatteet sekä eri aistien painottumisen erot eri urheilumuodoissa ja liikuntalajeissa.
Taidolliset osaamiset
Tämän opintojakson jälkeen osaat
• analysoida laadullisilla arviointikriteereillä eri liikkujien biomekaanisia osa-alueita.
• analysoida urheilijoiden taktista osaamista vähintään yhdestä urheilulajista.
• käyttää soveltuvaa teknologiaa liikkeen laadun analysoinnissa.
• käyttää psyykkistä kyvykkyyttä mittaavia kyselylomakkeita ja haastattelupohjia sekä analysoida saatuja tuloksia laatiessasi psyykkisen valmennuksen yksilöllisiä kehitysprosesseja.
• käyttää erilaisia menetelmiä urheilijoiden havaintomotorisia taitoja kehitettäessä.
Asenteellinen osaaminen
Tämän opintojakson aikana
• tunnistat, arvioit ja laadit jatkosuunnitelman osaamisesi kehittämiseksi.
• noudatat opintojaksolla annettuja ohjeita ja tehtävänantoja sekä Lapin AMKin eettisiä ohjeita.
Sisältö
• Biomekaniikan eri osa-alueiden rooli ihmisen liikkumisessa.
• Liikkeen laadun analysointi teknologian avulla.
• Taktisen osaamisen osa-alueet eri urheilumuodoissa ja erilaisten taktista osaamista mittaavien työkalujen käyttö.
• Lajitekniikan vaatimukset eri urheilumuodoissa ja lajitekniikan kehittämisen periaatteet.
• Psyykkisen kyvykkyyden vaatimukset ja niiden kehittämisprosessit.
• Valmentajan katsekäyttäytyminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteeri 1:
Biomekaniikka
Selität biomekaniikan osa-alueita, jotka vaikuttavat erilaisten urheilussa tarvittavien liikkeiden laatuun.
Taktisen osaamisen osa-alueet ja työkalut mittaamiseen
Nimeät eri urheilulajeissa käytettäviä taktista osaamista mittaavia työkaluja ja tunnistat lajianalyysin pohjalta taktisen osaamisen osa-alueita eri urheilulajeista.
Lajitekniikan osaamisvaatimukset ja niiden opettaminen
Selität eri urheilumuodoissa vaadittavia lajiteknisiä osaamisvaatimuksia ja niiden opettamisen periaatteita.
Aistit havaintomotoriikan työkaluina
Nimeät eri aistien toimintaperiaatteet sekä eri aistien painottumisen erot eri urheilumuodoissa ja liikuntalajeissa.
Taidollinen osaaminen
Analysoit laadullisilla arviointikriteereillä eri liikkujien biomekaanisia osa-alueita.
Analysoit urheilijoiden taktista osaamista vähintään yhdestä urheilulajista.
Käytät soveltuvaa teknologiaa liikkeen laadun analysoinnissa.
Käytät psyykkistä kyvykkyyttä mittaavia kyselylomakkeita ja haastattelupohjia sekä analysoit saatuja tuloksia laatiessasi psyykkisen valmennuksen yksilöllisiä kehitysprosesseja.
Käytät erilaisia menetelmiä urheilijoiden havaintomotorisia taitoja kehitettäessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arviointikriteeri 3:
Biomekaniikka
Määrittelet biomekaniikan osa-alueita, jotka vaikuttavat erilaisten urheilussa tarvittavien liikkeiden laatuun.
Taktisen osaamisen osa-alueet ja työkalut mittaamiseen
Käytät ohjatusti eri urheilulajeissa käytettäviä taktista osaamista mittaavia työkaluja ja kuvailet lajianalyysin pohjalta taktisen osaamisen osa-alueita eri urheilulajeista.
Lajitekniikan osaamisvaatimukset ja niiden opettaminen
Kuvailet lajianalyyseihin pohjautuen eri urheilumuodoissa vaadittavia lajiteknisiä osaamisvaatimuksia ja niiden opettamisen periaatteita ja laadun arvioinnin mittareita.
Aistit havaintomotoriikan työkaluina
Kuvailet eri aistien toimintaperiaatteet sekä eri aistien painottumisen erot eri urheilumuodoissa ja liikuntalajeissa.
Taidollinen osaaminen
Analysoit laadullisilla arviointikriteereillä eri liikkujien biomekaanisia osa-alueita monipuolisesti ja lähteiden kautta perustellen.
Analysoit urheilijoiden taktista osaamista vähintään yhdestä urheilulajista suhteessa lajianalyysiin.
Käytät tarkoituksenmukaisesti soveltuvaa teknologiaa liikkeen laadun analysoinnissa.
Käytät psyykkistä kyvykkyyttä mittaavia kyselylomakkeita ja haastattelupohjia sekä analysoit saatuja tuloksia monipuolisesti ja suhteessa tutkittuun tietoon laatiessasi psyykkisen valmennuksen yksilöllisiä kehitysprosesseja.
Käytät monipuolisesti erilaisia menetelmiä urheilijoiden havaintomotorisia taitoja kehitettäessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteeri 5:
Biomekaniikka
Luokittelet biomekaniikan osa-alueita, jotka vaikuttavat erilaisten urheilussa tarvittavien liikkeiden laatuun.
Taktisen osaamisen osa-alueet ja työkalut mittaamiseen
Käytät itsenäisesti eri urheilulajeissa käytettäviä taktista osaamista mittaavia työkaluja ja määrittelet lajianalyysin pohjalta taktisen osaamisen osa-alueita eri urheilulajeista.
Lajitekniikan osaamisvaatimukset ja niiden opettaminen
Määrittelet monipuolisesti ja lajianalyyseihin pohjautuen eri urheilumuodoissa vaadittavia lajiteknisiä osaamisvaatimuksia ja niiden opettamisen ja laadun arvioinnin mittareita kriittisesti pohtien.
Aistit havaintomotoriikan työkaluina
Määrittelet monipuolisesti eri aistien toimintaperiaatteet sekä eri aistien painottumisen erot eri urheilumuodoissa ja liikuntalajeissa kriittisesti pohtien.
Taidollinen osaaminen
Analysoit laadullisilla arviointikriteereillä eri liikkujien biomekaanisia osa-alueita monipuolisesti vertaillen sekä yhdistelet tutkittua tietoa perustellessasi analyysiäsi.
Analysoit tarkoilla mittareilla urheilijoiden taktista osaamista vähintään yhdestä urheilulajista suhteessa lajianalyysiin ja tutkittuun tietoon.
Käytät tarkoituksenmukaisesti ja monipuolisesti soveltuvaa teknologiaa liikkeen laadun analysoinnissa.
Käytät psyykkistä kyvykkyyttä mittaavia kyselylomakkeita ja haastattelupohjia sekä analysoit saatuja tuloksia monipuolisesti ja suhteessa tutkittuun tietoon laatiessasi psyykkisen valmennuksen yksilöllisiä kehitysprosesseja.
Käytät monipuolisesti ja tavoitteellisesti erilaisia menetelmiä urheilijoiden havaintomotorisia taitoja kehitettäessä.