Psykofyysinen kivunhoito ja traumainformoitu kohtaaminenLaajuus (2 op)
Opintojakson tunnus: PFF22
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 2 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Erja Rahkola
Osaamistavoitteet
Oppija tietää psykofyysisenä fysioterapeuttina toimimisen lähtökohtia sekä vaatimuksia ja osaa reflektoida niitä suhteessa omaan työhönsä.
Oppija tietää traumainformoidun työotteen ja ymmärtää sen merkityksen fysioterapiassa.
Oppija tietää validoivan kohtaamisen ja vuorovaikutuksen keinoja ja osaa hyödyntää niitä työssään. Oppija osaa kohdata kipuja potevan asiakkaan ja tunnistaa psykofyysisen ja traumatietoisen kivunhoidon mahdollisuudet.
Oppija osaa hyödyntää kehotietoisuuden ja kivunsäätelyn keinoja.
Sisältö
Minä psykofyysisenä fysioterapeuttina.
Traumainformoitu malli fysioterapiassa.
Validoiva kohtaaminen.
Kipua potevan asiakaan kohtaaminen ja psykofyysinen sekä traumatietoinen kivunhoito.
Kehotietoisuuden ja kivunsäätelyn keinot.
TRE oman kasvuprosessin ja työhyvinvoinnin tukena
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Oppija tietää psykofyysisenä fysioterapeuttina toimimisen lähtökohtia sekä vaatimuksia ja osaa reflektoida niitä suhteessa omaan työhönsä.
Oppija tietää traumainformoidun työotteen ja ymmärtää sen merkityksen fysioterapiassa.
Oppija tietää validoivan kohtaamisen ja vuorovaikutuksen keinoja ja osaa hyödyntää niitä työssään. Oppija osaa kohdata kipuja potevan asiakkaan ja tunnistaa psykofyysisen ja traumatietoisen kivunhoidon mahdollisuudet.
Oppija osaa hyödyntää kehotietoisuuden ja kivunsäätelyn keinoja.
Hylätty
Oppija jättää vaadittavat tehtävät suorittamatta.
Oppijan suorittaman ennakkotehtävän, lähijakson itsereflektion sekä välitehtävän perusteella välittyy seuraavat asiat:
-Oppija ei ole lainkaan kyennyt reflektoimaan lähipäivän sisältöä omaa ammatillista taustaansa vasten.
-Oppija ei ole osoittanut kiinnostusta käynnistää omaa kehotietoisuusprosessiaan, eikä ole tehnytkokemuksistaan kirjallista reflektiota.
-Oppija ei ole kirjallisessa tuotoksessaan lainkaan pohtinut oman vuorovaikutuksensa tai turvallisen, traumainformoidun työtavan roolia omassa työssään.
-Oppija ei ole osoittanut kirjallisessa tuotoksessaan lainkaan kiinnostusta perehtyä lähijakson sisältöön niin, että olisi kokeillut kivun ja vireystilan säätelyharjoitteita asiakkaidensa kanssa.
Mikäli oppija on joutunut olemaan lähijaksolta pois perustellun syyn vuoksi, hän ei ole suorittanut poissaoloon kuuluvia korvaavia tehtäviä.
Oppimateriaalit
Kouluttajan osoittama kirjallisuus