Siirry suoraan sisältöön

Saamelainen yhteiskunta ja valtasuhteetLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: SOMA1101V24

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla tarkastellaan saamelaista nyky-yhteiskuntaa ja politiikkaa sekä saamelaisten asemaa valtioiden sisällä sääteleviä historiallisia ja nykyisiä valtasuhteita ja -rakenteita. Opintojaksolla luodaan katsaus erilaisiin kolonialismin ja assimilaation historioihin ja niiden vaikutukseen nyky-yhteiskunnassa. Lisäksi perehdytään keskeisiin oikeudellisiin, yhteiskunnallisiin ja poliittisiin periaatteisiin ja keskusteluihin, jotka vaikuttavat saamelaisten yhteisöjen ja yksilöiden asemaan. Saamelaisten kansalaisuuden eri ulottuvuudet ovat myös tarkastelun kohteena. Opintojaksolla perehdytään myös saamelaisten asemaan alkuperäiskansana ja saamelaisten poliittiseen toimintaan.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa pohjoismaisten valtioiden saamelaispolitiikan pääpiirteitä ja saamelaisen kansalaisuuden erityiskysymyksiä
- hahmottaa lähtökohdat saamelaisten itsemääräämisoikeudelle alkuperäiskansana
- jäsentää saamelaisen yhteiskunnan poliittisen historian ja nykytilanteen pääpiirteitä Suomessa
- kuvata saamelaisyhteiskunnan ja saamelaisten omien instituutioiden toimintaa ja merkitystä saamelaiskulttuurin jatkuvuuden ja saamelaisen hyvän elämän sekä yhdenvertaisuuden kannalta.

Sisältö

Saamelainen yhteiskunta ja politiikka, niitä määrittävät valtahistoriat, -suhteet ja -rakenteet sekä saamelaisten poliittinen toiminta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Opiskelija ei tunnista ja ymmärrä opintojakson teemoja, niiden edellytyksiä, merkitystä ja soveltamista sekä teemoihin liittyviä ilmiöitä saamelaisen yhteiskunnan kontekstissa. Suoritus osoittaa erittäin puutteellista perehtyneisyyttä oppimateriaaliin.

Välttävä (1): Suoritus on suppea tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija tunnistaa ja ymmärtää niukasti opintojakson teemoja, niiden edellytyksiä, merkitystä ja soveltamista sekä teemoihin liittyviä ilmiöitä saamelaisen yhteiskunnan kontekstissa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Tyydyttävä (2): Suoritus on pintapuolinen ja vastaa jossain määrin tehtävänantoa. Opiskelija tunnistaa ja ymmärtää jossain määrin opintojakson teemoja, merkitystä sekä teemoihin liittyviä ilmiöitä saamelaisen yhteiskunnan kontekstissa. Suoritus osoittaa niukkaa perehtyneisyyttä oppimateriaaliin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita. Opiskelija tunnistaa ja ymmärtää opintojakson teemoja, niiden edellytyksiä, merkitystä ja soveltamista sekä teemoihin liittyviä ilmiöitä saamelaisen yhteiskunnan kontekstissa. Suoritus osoittaa perehtyneisyyttä oppimateriaaliin.

Kiitettävä (4): Suoritus vastaa hyvin tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija tunnistaa ja ymmärtää hyvin opintojakson teemoja, niiden edellytyksiä, merkitystä ja soveltamista sekä teemoihin liittyviä ilmiöitä saamelaisen yhteiskunnan kontekstissa. Suoritus osoittaa laajaa perehtyneisyyttä oppimateriaaliin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan sijoittaa eri konteksteihin. Opiskelija tunnistaa ja ymmärtää erinomaisesti ja syvällisesti opintojakson teemoja, niiden edellytyksiä, merkitystä ja soveltamista sekä teemoihin liittyviä ilmiöitä saamelaisen yhteiskunnan kontekstissa. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Suoritus on hyvin toteutettu ja osoittaa syvällistä perehtyneisyyttä oppimateriaaliin.

Lisätiedot

Vastuutaho: Lapin yliopisto: saamen- ja alkuperäiskansatutkimus.

Siirry alkuun