RakennusfysiikkaLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: R501RL16OJ
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää ja tuntee rakennusfysiikan peruskäsitteet ja ilmiöt sekä osaa laskea näihin liittyviä perustehtäviä. Ymmärtää rakennusfysiikan merkityksen rakentamisen eri osa-alueilla.
Sisältö
Rakennusfysiikan opintojakson tavoitteena on oppia rakennusfysikaalisia taitoja ja tietoja, joita rakennustekniikan opiskelijan tulee hallita. Opiskelija ymmärtää ja hallitsee rakennusfysiikan merkityksen ja vaikutuksen rakentamisessa.
Hän tuntee lämmön ja kosteuden merkityksen materiaalien toimivuudelle. Hän osaa keskeisimmät rakennusalan materiaalit ja hallitsee viranomaismenetelmät ja määräykset rakentamisessa.
Opintojakso sisältää mm. lämmönjohtumisen ja siirtymisen, kosteuden siirtymisen erityyppisissä rakenteissa, ääni, akustiikka, melu, ääneneristävyys, palotekniikka, valo sekä ilman laatu aihepiireihin liittyvät teoriat. Rakennusten energiamääräykset ja energiatehokkuus ovat myös keskeistä.
Esitietovaatimukset
NULL
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.