Siirry suoraan sisältöön

Lapsen oikeudet ja asema moniammatillisissa verkostoissaLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: LKAS3113V24

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi
Vastuuhenkilö
Suvi Lakkala
Tuija Turunen

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- jäsentää lasten oikeuksien ja aseman sisältöjä ja merkityksiä moniammatillisessa yhteistyössä;
- arvioida lasten oikeuksien ja aseman todentamista moraalisesti haastavien ilmiöiden kohtaamisessa;
- hahmottaa opettajan aseman, oikeudet, velvollisuudet ja roolin moniammatillisissa ongelmanratkaisuprosesseissa;
- tiedostaa dialogisuuden ja vuorovaikutuksen merkityksiä osana moniammatillista ongelmanratkaisuprosessia;
- jäsentää tutkivaa työotetta moniammatillisessa työskentelyssä;
- paikantaa kokemusasiantuntijuuden roolin ja merkityksen ammatillisissa kohtaamisissa;
- tiedostaa opiskeluhuollollisten prosessien pitkäkestoisen luonteen.

Sisältö

-lasten oikeudet ja asema opettajan työn, sosiaalityön ja hyvinvointioikeuden näkökulmista
-moniammatillinen työskentely eri ammattilaisten asiantuntijuutta ja osaamista vaativien, moraalisesti latautuneiden ilmiöiden kohtaamisessa
-tapausanalyysit, joiden avulla paneudutaan moniammatilliseen dialogisuuteen ja vuorovaikutukseen lasten oikeuksien ja aseman arvioinnissa sekä tuen suunnittelussa
-perheen ja lapsen kokemustieto oleellisena osana tukiprosessia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tapausanalyysista tehdyn monitieteisen esityksen arviointikriteerit:
Hylätty: Oman tapauksen suunnitelma ja toteutus on puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Yhteinen päämäärä ja eri toimijoiden lähestymistavat puuttuvat. Teoreettiset näkökulmat puuttuvat kokonaan.
Välttävä 1: Suunnitelma omasta tapauksesta on jäsentymätön. Ryhmässä on tunnistettu kunkin tieteenalan perusasiat. Eri toimijoiden lähestymistavat esitellään erillisinä ja yhteinen näkemys on puutteellinen. Suunnitelma saattaa sisältää väärinkäsityksiä, jotka estävät asian ymmärtämistä. Teoreettisten näkökulmien huomioiminen on puutteellista.
Tyydyttävä 2: Suunnitelma omasta tapauksesta on jäsentymätön. Ryhmässä on tunnistettu tapauksen haasteet kunkin toimijan kannalta/tieteenalan perusasiat, ja niistä on pyritty muodostamaan yhteistä näkemystä. Sosiaalityön, pedagogiikan ja oikeustieteen näkökulmia saatetaan käsitellä suppeasti tai epäselvästi. Teoreettisten näkökulmien huomioiminen on pinnallista.

Esseen arviointikriteerit:
Hylätty: Essee on erittäin puutteellinen tai virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Se ei vastaa tehtäväksiantoa.
Välttävä 1: Esseelle asetettu kysymyksenasettelu ei vastaa oman tieteenalan näkökulmaa tai sen rajaamisessa on puutteita. Lapsen oikeuksien ja aseman tarkastelu monitoimijaisessa verkostossa on suppeaa ja kuvailevaa. Siinä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Essee voi sisältää virheitä tai väärinkäsityksiä, mitkä estävät asian ymmärtämistä. Reflektiivinen ja analyyttinen ote puuttuu. Ohjeistuksen mukaisessa tieteellisten lähteiden käytössä voi olla puutteita.
Tyydyttävä 2: Esseelle asetettu kysymyksenasettelu ei vastaa oman tieteenalan näkökulmaa tai sen rajaamisessa on puutteita. Lapsen oikeuksien ja aseman tarkastelu monitoimijaisessa verkostossa on kuvailevaa ja siinä voidaan toistaa muuta materiaalia/lähdekirjallisuutta. Siinä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Essee osoittaa kohtuullista asian ymmärtämistä, mutta reflektiivinen ja analyyttinen ote on heikko. Essee voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Ohjeistuksen mukaisessa tieteellisten lähteiden käytössä voi olla puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tapausanalyysista tehdyn monitieteisen esityksen arviointikriteerit:
Hyvä 3: Suunnitelma omasta tapauksesta on selkeä. Videon tekemisessä on tehty yhteistyötä. Omaa tapausta käsitellään eri toimijoiden työnjaon ja vastuiden kautta. Sosiaalityön, pedagogiikan ja oikeustieteen näkökulmien käsittely saattaa paikoin jäädä irralliseksi toisistaan. Moniammatillisen yhteistyön alueet hahmotetaan. Teoreettisia näkökulmia on hyödynnetty.
Kiitettävä 4: Suunnitelma omasta tapauksesta on selkeä. Videon rakenne osoittaa, että se on yhteisen keskustelun tulos. Omaa tapausta käsitellään eri toimijoiden työnjaon ja vastuiden kautta, ja niistä on muodostettu yhtenäinen suunnitelma. Sosiaalityön, pedagogiikan ja oikeustieteen näkökulmat on esitelty ja sovitettu tapaukseen sopivaksi. Moniammatillisen yhteistyön merkitys on ymmärretty osana tapauksen ratkaisua. Teoreettisia näkökulmia on hyödynnetty.

Esseen arviointikriteerit:
Hyvä 3: Esseeseen on määritetty omalle tieteenalalle relevantti ja rajattu kysymyksenasettelu, johon myös vastataan. Essee on reflektiivinen osoittaen tekijän analyyttisyyttä ja ymmärrystä käsiteltävästä aiheesta. Tarkasteltavasta asiasta muotoutuu kokonaiskuva perustasolla. Tieteellisiä lähteitä on käytetty omien näkemysten tukena.
Kiitettävä 4: Esseeseen on määritetty omalle tieteenalalle relevantti ja rajattu kysymyksenasettelu, johon myös vastataan. Essee on reflektiivinen osoittaen tekijän omaa ajattelua, analyyttisyyttä ja ymmärrystä lapsen oikeuksista ja asemasta monitoimijaisessa verkostossa. Tarkasteltavasta asiasta muotoutuu kokonaiskuva. Essee voi osoittaa ymmärrystä eri tieteenalojen merkityksestä suhteessa lapsen oikeuksiin ja asemaan. Essee on johdonmukainen kokonaisuus. Tieteellisiä lähteitä on käytetty hyvin omien näkemysten argumentoinnissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tapausanalyysista tehdyn monitieteisen esityksen arviointikriteerit:
Erinomainen (5): Eri toimijoiden panos näkyy tuotoksessa erinomaisesti. Ryhmä on ymmärtänyt yhteisen päämäärän, työnjaon ja vastuiden merkityksen tapauksen ratkaisemisessa. Sosiaalityön, pedagogisen ja oikeudellisen näkökulman merkitykset on oivallettu ja hyödynnetty. Yhteistyön ja jatkoseurannan tarve on tunnistettu ja huomioitu. Suunnitelmaa ohjaa jokin käsitteellinen kehys. Teorian yhteys käytäntöön on osoitettu ja ymmärretty hyvin.

Esseen arviointikriteerit:
Erinomainen (5): Esseeseen on määritetty omalle tieteenalalle relevantti ja hyvin rajattu kysymyksenasettelu. Tarkasteltavasta asiasta muotoutuu kokonaiskuva, joka osoittaa ilmiön laajaa ymmärtämistä, muun muassa muiden tieteenalojen näkökulmien huomioimista. Essee osoittaa itsenäistä ajattelua, analyyttisyyttä, syvää ymmärrystä ja oivallusta lapsen oikeuksista ja asemasta monitoimijaisessa verkostossa. Essee on johdonmukainen ja hyvin kirjoitettu kokonaisuus, joka sisältää moniulotteista reflektointia tai kriittistä pohdintaa. Tieteellisiä lähteitä on käytetty monipuolisesti omien näkemysten argumentoinnissa.

Oppimateriaalit

Kurssilla on laaja valinnainen kirjallisuus, joka esitellään Moodlen työtilassa eri moduulien yhteydessä. 


Lisätiedot

Opintojakso on yhteinen kasvatustieteiden tiedekunnan luokanopettajaopiskelijoille, oikeustieteiden tiedekunnan opiskelijoille ja yhteiskuntatieteiden tiedekunnan sosiaalityön opiskelijoille. Ilmoittautumisen jälkeen kaikille osallistujille lähetetään Moodlen työtilan kirjautumisavain. 

Siirry alkuun