Myynnin prosessitLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: T31L62OJ
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Ymmärrät myynnin strategisia vaihtoehtoja ja myyntiin liittyviä digitaalisia muutoksia. Ymmärrät myyntiin liittyviä psykologisia tekijöitä. Osaat suunnitella monikanavaisia myyntiprosesseja ja -kampanjoita hyödyntäen CRM-järjestelmää. Ymmärrät CRM-järjestelmän yhteydet muihin liiketoiminnan järjestelmiin. Ymmärrät asiakasdatan muodot ja niiden merkityksen. Osaat huomioida tietosuojan koskien asiakasdataa. Osaat mitata myyntitoimintaa.
Sisältö
Liiketalouden 3. lukukauden teemana on myynnin ja ostamisen polkujen rakentaminen digitalisoituvassa liiketoimintaympäristössä. Houkutteleva brändi ja laadukas asiakaskokemus toimivat myynnin perustana. Myynnin prosessit täytyy huolella suunnitella ja hyödyntää tämän tukena digitaalisia työkaluja. Verkkopalvelu toimii myynnin tekijänä ja sen toteuttamista lähestytään tarpeellisista näkökulmista.
Opintojakson keskeinen sisältö:
- Myynnin strategiat
- Myynnin prosessit ja kampanjat monikanavaisessa ympäristössä
- Myynnin psykologia
- Myyntityö
- Myynnin johtaminen
- CRM-järjestelmät ja asiakasdata myynnin suunnittelussa ja tulosten mittaamisessa
- Asiakastietoon liittyvät tietosuojakysymykset
Esitietovaatimukset
NULL
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä
Arvioinnin kohde: Myynnin merkitys liiketoiminnassa
Tunnistat keskeisiä myyntiin liittyviä strategisia vaihtoehtoja. Ymmärrät joitain keskeisiä myyntiin liittyviä psykologisia tekijöitä
Arvioinnin kohde: Myynnin suunnittelu
Ymmärrät myyntiprosessin luonteen ja sen keskeiset vaiheet. Ymmärrät myyntikampanjan rakenteen ja sen tuloksen mittaamisen. Osaat hyödyntää CRM-järjestelmää myyntityön tukena. Tunnistat tietosuojan asettamat keskeiset vaatimukset myyntiin ja asiakastietoihin liittyen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä
Arvioinnin kohde: Myynnin merkitys liiketoiminnassa
Pystyt arvioimaan myynnin strategisia vaihtoehtoja käytännön liiketoiminnan kannalta. Osaat hyödyntää myyntiin liittyviä psykologisia tekijöitä käytännössä.
Arvioinnin kohde: Myynnin suunnittelu
Osaat suunnitella myyntiprosessin ja kampanjoita hyödyntäen CRM-järjestelmää. Osaat hyödyntää asiakasdataa. Tunnistat relevantit yhteydet eri järjestelmien välillä. Osaat mitata myyntiprosessin ja kampanjan tulosta. Osaat vastata keskeisiin tietosuojan asettamiin vaatimuksiin myynnin toteutuksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioinnin kohde
Kiitettävä
Arvioinnin kohde: Myynnin merkitys liiketoiminnassa
Pystyt perustelemaan myynnin strategisia vaihtoehtoja käytännön liiketoiminnassa. Osaat hyödyntää luovalla ja tuloksekkaalla tavalla myynnin psykologiaa
Arvioinnin kohde: Myynnin suunnittelu
Osaat suunnitella yksityiskohtaisia myyntiprosesseja ja kampanjoita asiakkaita houkuttelevalla tavalla. Osaat hyödyntää CRM-järjestelmää myynnin toteuttamisessa. Tunnistat relevantit yhteydet eri järjestelmien välillä. Osaat mitata myynnin tuloksellisuutta. Osaat vastata laajasti tietosuojan asettamiin vaatimuksiin myynnin toteutuksessa.