Oppimisen arviointi ja tukiLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: KERI3003V24
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Katja Anttila
- Tanja Äärelä
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää oppimisen arvioinnin teoreettiset ja eettiset lähtökohdat
- ymmärtää arvioinnin tieteellisenä ja ammatillisena toimintana
- tietää arviointia ja tukea ohjaavan lainsäädännön ja säädökset
- tuntee arviointimenetelmien teoreettisen perustan
- osaa dokumentoida arvioinnin tulokset
- osaa analysoida arviointimenetelmien ominaisuuksia
- tuntee erilaiset pedagogisen tuen muodot koulutuksen eri vaiheissa
- tietää miten arvioinnin tuloksia käytetään oppimisen tuen järjestämisessä
- osaa reflektoida ja arvioida työnsä vaikuttavuutta.
Sisältö
- oppimisen arvioinnin teoreettiset ja eettiset lähtökohdat
- arviointia ja tukea ohjaavat säädökset
- arviointimenetelmien teoreettinen perusta,
- arvioinnin tulosten dokumentointi ja tuen järjestäminen
- lapsen ja nuoren kehityksen monimuotoisuuden edellyttämät pedagogiset erityistarpeet ja arviointitavat
- opetuksen eriyttäminen ja yksilöllistäminen, erilaisia pedagogisia ratkaisuja ja kuntoutuksen malleja
- lapsen ja nuoren arvioinnin etiikka
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
0 Opiskelija ei tunnista opintojakson keskeisiä käsitteitä eikä näe yhteyttä teoreettisten näkökulmien ja käytännön välillä. Hän ei tunne oppimisen arvioinnin ja tuen muuttuneita näkökulmia. Tuen tarpeiden arviointi ja tuen käytännöt ja soveltaminen ovat vain omiin kokemuksiin perustuvaa eikä niitä jäsennetä käsitteellisesti. Opiskelijan kirjallisessa tuotoksessa on selkeitä puutteita ja/tai virheitä ja se ilmentää leimaavia, negatiivisia asenteita.
Tyydyttävä (1-2)
1 Opiskelija tunnistaa joitain opintojakson keskeisiä käsitteitä ja yhteyksiä teorian ja käytännön välillä. Hän hahmottaa oppimisen arvioinnin ja pedagogisen tuen ratkaisujen välisiä yhtymäkohtia sekä oppimisen arvioinnin ja tuen teoreettisia ja eettisiä periaatteita. Soveltamista ei tapahdu tai se jää vain omia kokemuksia reflektoivaksi. Käsitteellinen jäsentäminen on vähäistä. Opiskelijan kirjallinen tuotos on hyvin kapea-alainen ja tyyliltään voittopuolisesti kirjallisuutta toistava ja kuvaileva, eikä sisällä argumentoituja sovellutuksia tai päätelmiä. Sisällössä voi esiintyä virheitä.
2 Opiskelija tunnistaa oppimisen ja arvioinnin välisiä yhteyksiä ja niiden sidonnaisuuden teoriaa. ja käytännön välillä painottuen omiin kokemuksiin. Opiskelija tietää oppimisen arvioinnin ja tuen yksittäisiä lainsäädännöllisiä ja teoreettisia periaatteita. Oppimisen arvioinnin ja tuen soveltaminen on argumentoivaa, joskin käsitteellinen jäsentäminen pinnalliseksi. Opiskelija tunnistaa oppimisen arvioinnin ja pedagogisen tuen merkityksen osana oman työn kehittämistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
3 Opiskelija tuntee monipuolisesti opintojakson keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet. Opiskelija osaa eritellä laaja-alaisesti oppimisen arvioinnin ja tuen lainsäädännöllisiä ja eettisiä seikkoja ja soveltamaan ja jäsentämään sitä koskevaa tutkimustietoa oman aikaisempaan tietämykseensä ja kokemustaustaansa sekä opittuunsa peilaten. Opiskelija on perehtynyt tutkimusperusteisiin oppimisen arviointimenetelmiin sekä osaa soveltaa ja käyttää niitä argumentoiden opetuksen arvioinnin ja tuen kysymyksiin. Hän tunnistaa oman työn kehittämisen merkityksen ja pystyy soveltamaan sen tarkasteluun käsitteellisiä jäsennyksiä. Opiskelijan kirjallinen tuotos on johdonmukainen ja kohtuullisen monipuolinen.
4 Opiskelija ymmärtää ja osaa vertailla monipuolisesti opintojakson keskeisten käsitteiden sisältöjä ja niiden välisiä yhteyksiä. Hän osoittaa asiantuntijuuttaan tarkastelemalla uusia, perusteltuja näkökulmia. Hän osaa analysoida oppimisen arvioinnin ja tuen sekä lainsäädännöllisiä että eettisiä seikkoja. Tutkimustiedon jäsentäminen ja soveltaminen on osaavaa. Opiskelija hallitsee tutkimusperustaisia pedagogisia tuen ja arvioinnin menetelmiä erotellen olennaiset seikat epäolennaisista, vertaillen ja vastakkain asetellen. Hän osaa arvioida ja argumentoida oman työnsä kehittämisen teoreettisia ja käytännöllisiä näkökulmia. Opiskelijan kirjallinen tuotos eheä ja hyvin argumentoitu, erittäin hyvätasoinen kokonaisuus.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
5 Opiskelija operoi asiantuntevasti ja laaja-alaisesti opintojakson keskeisten käsitteillä sisällöt ja niiden väliset yhteydet huomioiden. Tarkastelu on oivaltavaa, moniulotteista ja kriittistä. Opiskelija analysoi yksilöllisiä oppimisen arvioinnin menetelmiä arvioiden, vertaillen, soveltaen ja myös kehittämään pyrkien. Oman työn kehittämisen viitekehys on selkeästi argumentoitu ja opiskelija käyttää sitä luovasti oman toimintansa ja ajattelunsa kriittiseen reflektioon. Kirjallinen tuotos on akateemisesti korkeatasoinen, mallikkaasti jäsennetty ja monipuolinen kokonaisuus.
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali.