Siirry suoraan sisältöön

Opetussuunnitelma, arviointi ja koulutuksen kehittäminenLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: LKAS3103V24

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Kurssin suoritettuaan opiskelija
• osaa arvioida erilaisia opetussuunnitelmamalleja ja –tasoja sekä niiden merkitystä
• osaa arvioida opetussuunnitelman koulutuspoliittisia yhteyksiä ja merkityksiä
• tuntee koulutuksen kehittämisen teoreettiset lähtökohdat ja osaa soveltaa niitä
• hallitsee pragmaattisten, koulutuksen kehittämiseen tähtäävien metodologisten suuntausten lähtökohdat ja keskeiset piirteet
• tuntee koulutuksen arvioinnin eri muotoja, tasoja ja menetelmiä ja osaa soveltaa niitä omassa työssään
• ymmärtää arvioinnin merkityksen osana koulutuksen ja oman työnsä kehittämistä

Sisältö

• opetussuunnitelman käsite ja opetussuunnitelman yhteiskunnalliset kytkökset
• opetussuunnitelmateoreettiset lähestymistavat
• opetussuunnitelman tasot
• kehittämisen käsite ja kehittämisen teoreettinen tausta
• pragmaattiset metodologiset lähestymistavat ja koulutuksen kehittäminen
• arviointi koulutuksen kehittämisen välineenä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0. Opiskelija ei tunnista kurssin keskeisiä käsitteitä. Koulutuksen muutoksen ymmärtäminen on hajanaista, eikä opiskelija näe yhteyttä teoreettisten näkökulmien ja käytännön välillä. Opetussuunnitelman, arvioinnin ja koulutuksen kehittämisen soveltaminen on vain omiin kokemuksiin perustuvaa, eikä niitä jäsennetä käsitteellisesti. Oman työn kehittäminen on näköalatonta.

1. Opiskelija tunnistaa kurssin keskeisiä käsitteitä ja niiden yhtymäkohtia kasvatuksen ja koulutuksen muutosten ymmärtämiseen. Opetussuunnitelman, arvioinnin ja koulutuksen kehittämisen soveltaminen jää omia kokemuksia reflektoivaksi ja käsitteellinen jäsentäminen vajavaiseksi. Opiskelija ymmärtää oman työn kehittämisen merkityksen, mutta ei osaa käsitteellistää sitä.

2. Opiskelija tunnistaa opetussuunnitelmatyön, arvioinnin ja koulutuksen kehittämisen väliset yhteydet. käsitteitä ja niiden välisiä yhteyksiä. Hän pystyy argumentoiden tarkastelemaan yksittäisiä niihin liittyviä ilmiöitä. Opiskelija jäsentää käsitteellisellä tasolla opetussuunnitelman ja koulutuksen kehittämisen ja ymmärtää niiden yhteyden yhteiskunnallisiin muutoksiin. Opetussuunnitelman, arvioinnin ja koulutuksen kehittämisen soveltaminen on argumentoivaa, joskin käsitteellinen jää pinnalliseksi. Opiskelija tunnistaa joitakin oman työn kehittämiseen liittyviä käsitteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3. Opiskelija ymmärtää kurssin keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet ja soveltaa niitä argumentoiden kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksiin. Hän osaa soveltaen tarkastella ja vertailla opetussuunnitelman, arvioinnin ja koulutuksen kehittämiseen liittyviä teoreettisia jäsennyksiä ja niiden yhteiskunnallisia kytköksiä. Opiskelija osaa soveltaa argumentoiden teoreettisia jäsennyksiä käytännön kehittämiskohteisiin. Hän tunnistaa oman työn kehittämisen merkityksen ja pystyy soveltamaan sen tarkasteluun käsitteellisiä jäsennyksiä.

4. Opiskelija kykenee arvioimaan kurssin keskeisten käsitteiden sisältöjä, niiden välisiä suhteita ja rakentamaan argumentoidun kokonaiskuvan niiden yhteyksistä. Hän käyttää tätä kokonaiskuvaa opetussuunnitelmaan, arviointiin ja koulutuksen kehittämiseen liittyvien yhteiskunnallisten kysymysten tarkastelussa ja käytännön sovelluksissa. Opiskelija kykenee arvioimaan ja argumentoimaan oman työnsä kehittämisen teoreettisia ja käytännöllisiä näkökulmia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5. Opiskelija arvioi kriittisesti opetussuunnitelmaan, arviointiin ja koulutuksen kehittämiseen liittyviä keskeisiä käsitteitä ja rakentaa niistä perustellun käsitekokonaisuuden. Hän käyttää tätä käsitekokonaisuutta argumentoiden kasvatuksen ja koulutuksen kysymysten tarkastelussa. Opiskelija rakentaa koulutuksen kehittämisen viitekehyksen luovalla tavalla ja hyödyntää tätä viitekehystä käytännön sovelluksissa. Opetussuunnitelman, arvioinnin ja koulutuksen kehittämisen ilmiöiden tarkastelu on oivaltavaa, moniulotteista ja kriittistä. Oman työn kehittämisen viitekehys on selkeästi argumentoitu ja opiskelija käyttää sitä oman toimintansa ja ajattelunsa kriittiseen reflektioon.

Siirry alkuun