Siirry suoraan sisältöön

Yhteisö- ja osallistava taide (5op)

Opintojakson tunnus: USOVE1004V24

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
englanti

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
-kuvailla yhteisö- ja osallistavan taiteen erilaisia muotoja ja osallistamisen keinoja nykytaiteessa
-arvioida yhteisö- ja osallistavaa taidetta erityisesti eettiset, esteettiset, sosiaaliset ja kulttuuriset näkökulmat huomioiden
-suunnitella, toteuttaa ja raportoida yhteisötaiteellisen osallistavan prosessin

Sisältö

Yhteisö- ja osallistavan taiteen käsitteitä ja muotoja, toteutusta ja työmenetelmiä; dialogista estetiikkaa ja performatiivisuutta. Paikallisia ja kansainvälisiä esimerkkejä yhteisö- ja osallistuvan taiteen käytännöistä käistellään visuaalisten materiaalien ja kirjallisuuden avulla. Opiskelijoita rohkaistaan kokeilemaan ja harjoittamaan ja kehittämään taitojaan taiteena julkisissa tiloissa ja yhteistyössä paikallisten yhteisöjen kanssa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

HYLÄTTY
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen on vähäistä. Tehtävien toteutus on suppeaa, pintapuolista tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Raportoinnissa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Osallistuminen on säännöllistä. Taiteellisten ja kirjallisten tehtävien toteutus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Integroidusta ja julkisesta taiteesta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)
Osallistuminen on erittäin aktiivista. Taiteellisissa ja kirjallisissa suorituksissa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Produktiot ja raportit osoittavat itsenäistä otetta ja oivallusta sekä yhteistyön taitoja. Raportointi sisältää perusteltua omaa ajattelua ja kriittistä pohdintaa. Produktio ja siitä raportointi on viimeistelty huolellisesti.

Oppimateriaalit

Hiltunen, M. (2009) Yhteisöllinen taidekasvatus.

Kantonen (toim.) (2010) Ankaraa ja myötätuntoista kuuntelua.

Rantala, P. & Jansson, S.-M. (toim.) (2013) Taiteesta toiseen.



Coutts, G., Harkonen, E., Huhmarniemi, M., Jokela, T., tiedekunta, T., & Design, F. o. A. a. (2018). The Lure of Lapland: A handbook of Arctic Art and Design. Lapin yliopisto.



Jokela, T., Coutts, G., Huhmarniemi, M., Harkonen, E., tiedekunta, T., & Design, F. o. A. a. (2013). Cool: Applied visual arts in the North. Lapin yliopisto.



Lacy, S. (1995). Mapping the terrain: New genre public art. Bay Press.

Matarasso, F. (2019). A restless art: How participation won, and why it matters. Calouste Gulbenkian Foundation.



Matarasso (2019). Restless art. https://arestlessart.files.wordpress.com/2019/03/2019-a-restless-art.pdf



Relate North publications


Lisätiedot

Kohderyhmä 2. opintovuosi/syksy SOVE, AAD1, AAD2, KUVO International students

Vastuuhenkilö Taiteiden tiedekunta

Pakollisuus Pakollinen

Toteutustavat

Luennot 10 h, työpajat 30 h, itsenäinen työskentely 95 h. Opetus järjestetään lähiopetuksena.

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luennoille, harjoituksiin ja työpajoihin. Kuvallisten ja kirjallisten harjoitustöiden suorittaminen.

Siirry alkuun