Siirry suoraan sisältöön

Koululiikunta: oppiminen ja opettaminen II (9op)

Opintojakson tunnus: LAER0741V24

Opintojakson perustiedot


Laajuus
9 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee ja osaa soveltaa motoristen perustaitojen, havaintomotoristen taitojen sekä liikuntataitojen oppimisen periaatteet teoriassa ja käytännössä, erilaisissa oppimisympäristöissä myös teknologiaa hyödyntäen
- hallitsee koulussa opetettavien liikuntamuotojen tiedot ja taidot niin, että hän pystyy niitä kehittämään, harjoittamaan ja korjaamaan
- tietää liikuntapedagogiikan ja soveltavan liikunnan peruskäsitteet ja teoriat sekä osaa käyttää niitä keskusteluissa sekä raportoinnissa

Sisältö

Palloilu 4 op
Perusliikunta 1 op
Voimistelu ja soveltava liikunta 2 op
Musiikkiliikunta 2 op


- Kokonaiskuvan luominen liikkumisen laajasta kentästä sekä omien tietojen ja taitojen aktiivinen kehittäminen eri liikuntaympäristöissä.
- Havaitsemiseen, liikkumiseen ja oppimiseen liittyvät mekanismit ja liikuntamuotojen keskeiset käsitteet ja niiden opettamisen erityispiirteet
- Liikkumisen perustaidot (motoriset perustaidot, havaintomotoriset taidot) ja niiden yhteydet liikuntamuotoihin ja oppimisen erityispiirteisiin.
- Monipuolisten oppimisympäristöjen rakentaminen, välineet ja niiden hankinta
- Teknologian hyödyntäminen opetuksessa
- Opetuksen eriyttäminen, erilaisuuden kohtaaminen ja soveltavan liikunnan toteutukseen tutustuminen

Esitietovaatimukset

Monialaisten opintojen liikunta LAPE0601

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

(0) Kirjalliset suoritukset eivät vastaa tehtävänantoa. Ymmärrys koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä niiden merkityksestä ovat virheellisiä. Oma toiminta ja liikuntataidot käytännön opetus- ja oppimistilanteissa ovat täysin puutteellisia.
(1) Kirjalliset suoritukset ovat suppeita, pintapuolisia tai vastaavat heikosti tehtävänantoa. Niissä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Ymmärrys koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja ovat puutteellisia ja virheellisiä. Oma toiminta ja liikuntataidot käytännön opetus- ja oppimistilanteissa tarvitsevat paljon harjoittelua.
(2) Kirjalliset suoritukset ovat pintapuolisia ja niissä käsitellään asioita yksipuolisesti. Ymmärrys koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä ovat puutteellisia. Oma toiminta ja liikuntataidot käytännön opetus- ja oppimistilanteissa vaativat vielä harjoittelua

Arviointikriteerit, hyvä (3)

(3) Kirjalliset suoritukset vastaavat tehtävänantoa, osoittavat ymmärtämistä sekä itsenäistä tiedonhankintakykyä. Opiskelijalle on muodostunut kokonaiskuva koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä. Näissä saattaa kuitenkin olla vielä puutteita. Opiskelija hallitsee opetuksen ja oppimisen kannalta olennaiset liikuntataidot kohtuullisen hyvin.
(4) Kirjalliset suoritukset vastaavat tehtävänantoa, osoittavat ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella sekä itsenäistä tiedonhankintakykyä. Opiskelijalle on muodostunut kokonaiskuva koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä. Opiskelija hallitsee opetuksen ja oppimisen kannalta olennaiset liikuntataidot riittävän hyvin. Eri liikuntamuotojen ja taitojen hallinnan osalla voi taidoissa olla vaihtelua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

(5) Kirjalliset suoritukset ovat kokonaisuuksia, joissa tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti ja ne sisältävät perusteltua omaa ajatusta tai kriittistä pohdintaa. Opiskelijalle on muodostunut selkeä kuva koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä. Näitä osataan myös soveltaa. Opiskelija hallitsee opetuksen ja oppimisen kannalta olennaiset liikuntataidot laajasti.

Oppimateriaalit

Opetusmonisteet ja luennoilla sekä harjoituksissa jaettu materiaali. Erikseen sovittavat tieteelliset artikkelit


Lisätiedot

Vastuuhenkilöt Liikuntakasvatuksen yliopistonlehtori Ari Kunnari
Liikuntakasvatuksen yliopisto-opettaja Mikko Ojanaho

Toteutustavat

Opetusprofiili on lähiopetus.

Kontaktiopetus (luennot + harjoitukset) 90 h toteutetaan lähiopetuksena.

Itsenäinen pienryhmätyöskentely 70 h
- opetuksen suunnittelu, valmistelu, toteutus sekä arviointi
- oppimisympäristöjen rakentaminen sekä opetustuokiot
- omien taitojen harjoittelu ryhmässä sekä ryhmätentteihin valmistautuminen
- videointi ja analysointitehtävät

Itsenäistä yksilötyöskentelyä 80 h
- tentteihin valmistautuminen
- tutustuminen/osallistuminen tapahtumaan, jossa on erityistä tukea vaativa tai pitkäaikaissairas oppilas sekä raportointi
- omien taitojen harjoittelu
- digitaalisen tai kirjallisen harjoituskansion täydentäminen

Suoritustavat

Aktiivinen opetukseen osallistuminen, opintotehtävien tekeminen, tentit, liikuntamuotojen hallinnan osoittamien.

Siirry alkuun