Siirry suoraan sisältöön

Säveltämisen pedagogiikkaa (1op)

Opintojakson tunnus: LAER1033V24

Opintojakson perustiedot


Laajuus
1 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Ymmärtää säveltämiskasvatuksen monimuotoisuutta musiikkikasvatuksen kokonaisuudessa
- Osaa erilaisia tapoja tulkita ja ohjata musiikin säveltämistä luovana toimintana suunnittelun sekä oman aktiivisen toiminnan näkökulmasta
- Osaa soveltaa musiikkiteknologiaa säveltämiskasvatuksessa
- tunnistaa luovan toiminnan ja tuotosten arvioinnin keskeisiä periaatteita perusopetuksessa

Sisältö

- Säveltämiskasvatus käsitteenä
- Luovan toiminnan ja säveltämisen ohjaamiseen kannustavia harjoituksia ja tehtäviä
- Musiikkiteknologiaa hyödyntävien säveltämiskasvatuksen oppimisympäristöjen suunnittelemista ja järjestelemistä
- Luovan toiminnan ja tuotosten arvioinnin keskeisiä periaatteita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 Hylätty

1 Välttävä
Opiskelijan osallistuminen oppitunneilla on vähäistä. Opinnäytteet ovat huolimattomasti laadittuja ja niissä on merkittäviä puutteita tai runsaasti virheitä.
Opinnäytteissä ainoastaan toistetaan joitakin muistamiseen tai ulkoa opetteluun pohjautuvia seikkoja.

2 Tyydyttävä
Opiskelija osallistuu oppitunneilla jonkin verran.
Opinnäytteet ovat kohtalaisen huolella laadittuja, mutta pintapuolisia ja ne voivat sisältää puutteita tai jonkin verran virheitä. Opinnäytetyöt sisältävät omia näkemyksiä, mutta niiden perustelu on hataraa tai niitä ei ole perusteltu ollenkaan. Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavia asioita jonkin verran ja hänelle näyttää muodostuneen alustava ymmärrys opiskeltavasta aihealueesta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 Hyvä
Opiskelija osoittaa olevansa motivoitunut aihealueen opiskelemiseen ja osallistuu oppitunneilla aktiivisesti.
Opinnäytteet ovat havainnollisia ja selkeitä. Opinnäytteissä on päättelyyn perustuvia omia näkemyksiä.
Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavat asiat hyvin ja olevansa kiinnostunut kehittämään osaamistaan.

4 Kiitettävä
Opiskelija osoittaa jatkuvasti olevansa motivoitunut aihealueen opiskelemiseen ja osallistuu säännöllisesti toimintaan, yksilönä ja yhteisössä. Opinnäytteet ovat havainnollisia ja selkeitä.
Opinnäytteet sisältävät huolellisesti perusteltuja omia näkökulmia sekä kriittistä pohdintaa.
Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavat asiat hyvin ja olevansa kiinnostunut kehittämään osaamistaan.
Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa oppimaansa uusiin yhteyksiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Erinomainen
Opiskelija on erittäin motivoitunut aihealueen opiskelemiseen ja osallistuu oppitunneilla erittäin aktiivisesti ja yhteisöllisesti rakentavasti kaikkeen toimintaan. Opinnäytteet ovat havainnollisia ja selkeitä sekä sisällöllisesti laaja-alaisia. Opinnäytteet sisältävät huolellisesti perusteltuja omia näkökulmia, kriittistä ja luovaa pohdintaa, sekä kykyä ymmärtää laajoja asiakokonaisuuksia. Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavat asiat hyvin ja olevansa kiinnostunut kehittämään osaamistaan. Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa oppimaansa uusiin yhteyksiin. Opiskelija osoittaa tutkivan opettajan analyyttista ja arvioivaa, mutta myös uutta luovaa otetta.

Oppimateriaalit

Säveltäjäksi kasvattaminen. Pedagogisia näkökulmia musiikin luovaan tekijyyteen. Ojala, J, & Väkevä, L, (toim). Opetushallitus, 2013.



Oivalluksia säveltämisestä ja musiikkipedagogian ääreltä. Unkari-Virtanen (toim), Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisuja TAITO-sarja n:o 43, 2020. 

Saatavissa: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/341280/2020%20TAITO%2043%20Oivalluksia%20s%C3%A4velt%C3%A4misen%20ja%20musiikkipedagogiikan%20%C3%A4%C3%A4relt%C3%A4.pdf?sequence=2&isAllowed=y 



Partti & Ahola, 2016: Säveltäjyyden jäljillä. Musiikintekijät tulevaisuuden koulussa. 

Saatavissa: https://www.researchgate.net/publication/313420769_Saveltajyyden_jaljilla_Musiikintekijat_tulevaisuuden_koulussa_In_the_footsteps_of_creative_music_making_Composers_in_schools_of_the_future



Hartikainen S. (Ed)., (2017). Reseptejä säveltämisen ohjaukseen. , Metropolia Ammattikorkeakoulu. Saatavissa: URN:ISBN:978-952-328-051-9



Musiikkikasvattaja. Kohti reflektiivistä käytäntöä.

M.-L. Juntunen, Nikkanen H., H. Westerlund (toim), PS-kustannus, 2013.



Muu kurssilla esitelty oppimateriaali.


Lisätiedot

Korvaavuudet
Ei korvaavuuksia.

Lisätiedot

Toteutustavat

- Ryhmäopetus 10h. Lähiopetus.
- Ohjattu itsenäinen yksilöllinen ja yhteisöllinen työskentely 17h.

Suoritustavat

Kurssin alussa esiteltävien kurssilla edellytettävien opinnäytteiden laatiminen ja toteuttaminen.

Siirry alkuun