Siirry suoraan sisältöön

Lapsioikeuden ajankohtaisia kysymyksiä (5op)

Opintojakson tunnus: OTMVAL0067V23

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa lapsioikeuden keskeiset osa-alueet ja niiden yhteydet muihin oikeudenaloihin sekä niitä ohjaavat keskeiset säädökset.
• osaa soveltaa ja tulkita lapsioikeuden eri osa-alueiden säädöksiä konkreettisessa ja moniongelmaisessa tapauksessa/tilanteessa.
• osaa soveltaa lapsioikeuden yleisiä oppeja sekä oikeustieteen argumentaatio- ja tulkintamenetelmiä konkreettisen ongelman avaimena.
• osaa yhdistää muiden oikeuden alojen relevantteja osa-alueita/sisältöjä/argumentaatiomalleja lapsioikeudellisen ongelman tulkintaan.

Sisältö

Opintojaksossa syvennytään konkreettisen tapauksen tai ongelman avulla lapsioikeuden osa-alueeseen tai alueisiin.

Esitietovaatimukset

ONPOOL12 Hyvinvointioikeuden pooli

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tehtävän arvioinnissa kiinnitetään huomiota oikeudenalat ylittävään argumentaatioon, yleisten oppien sekä tulkintamenetelmien hyödyntämiseen, käytetyn lähdeaineiston monipuolisuuteen sekä annetun ongelman innovatiiviseen ja itsenäiseen työstämiseen.

Tehtävästä annetaan opiskelijalle yksilöllinen palaute.

Oppimateriaalit

Kirjallisuusluettelo ilmoitetaan tehtävänannon yhteydessä.


Toteutustavat

Kurssi suoritetaan Moodle-oppimisympäristössä. Kurssin alkaessa annetaan taustamateriaali ja moniongelmainen, laajasti tulkittuna lapsioikeuden alueelle sijoittuva, tehtävä tai ongelma sekä kysymykset/teemat, joita on tarkoitus käsitellä.

Tehtävän yhteydessä ilmoitetaan tarkemmin käytettävästä kirjallisuudesta. Tehtävän yksi arvioitava suoritus on myös opiskelijan itsenäinen tiedonhaun soveltaminen ja tarkoituksenmukaisen lähdeaineiston hyödyntäminen.

Kurssi / kurssin tehtävä aukeaa suoritettavaksi helmikuun alussa. Tehtävän työstämiseen on aikaa kuusi viikkoa. Tehtävänannon avautumisen jälkeen sekä suoritusajan viimeisillä viikoilla järjestetään verkon yvälityksellä ohjaustunteja. Ohjaustapaamisissa opettaja käy läpi ongelmaan liittyviä erityiskysymyksiä ja lähestymistapoja; niissä voidaan käsitellä myös opiskelijoiden esille nostamia tehtävän ongelmia.

Suoritustavat

Verkkotyöskentely ja ohjaustunnit

Siirry alkuun