Siirry suoraan sisältöön

Designing Products and Experiences (5op)

Opintojakson tunnus: R801M22AOJ

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää tuotekehityksen eri ulottuvuudet ja tuotekehityksen aseman pohjoisen matkailu- ja ravitsemisalan tulevaisuuden kilpailuedun tuottajana. Hän tunnistaa alan kehitykseen ja asiakaskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja toimintaympäristön muutoksia.
- Matkailu- ja ravitsemisalan erityyppisten palveluiden ja tuotteiden vastuullinen ja kestävä tuotteistaminen

- Asiakaslähtöisyys ja asiakasymmärrys

- **************

- Responsible product and service development

- Cooperation in various types of networks and partnerships

- Responsible utilisation of local resources

- Customer-oriented service experience and product development

- Sustainable pricing in the hospitality business

- Creative and future-oriented development tools and methods

Sisältö

The student identifies central discussion on service development within the field of tourism research and is able to outline service development as an important part of tourism business development.

The student has basic readiness to develop and design tourism products and services based on local resources by taking into account the principles of hospitality and responsible tourism business and related issues such as meaningful experience, foresight, quality, safety, and various partnerships.
- holistic approach to tourism product development, service development,
- tourism products and services
- service innovations,
- sustainable pricing in tourism,
- operational environment and stakeholder analysis,
- service dominant logic
- co-creation and meaningful experiences
- business-to business cooperation and coopetition,
- distribution channels,
- foresight, quality and sustainability
- practical development tools,
- Finnish and international case studies

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

T 1 – 2
Opiskelija osaa suunnitella perustuotteen tai peruspalvelun ohjeistuksen mukaan. Opiskelija tunnistaa ennakoinnin työkaluja. Opiskelijalle syntyy käsitys markkinoiden kysyntätilanteiden vaihteluista. Opiskelija ymmärtää asiakaslähtöisyyden kehittämistyön perusedellytyksenä. Hän osaa soveltaa ainakin yhtä hinnoitteluperiaatetta. Hän osaa laskea arvonlisäveron käyttäen hyväkseen mallia asettaessaan myyntihinnan tuotteelle tai palvelulle. Opiskelija osaa käyttää exceliä yksinkertaisissa hinnoittelutilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H 3 – 4
Opiskelija osaa suunnitella elämyksellisen perustuotteen tai peruspalvelun. Opiskelija osaa soveltaa ennakoinnin työkaluja tuotekehityksen tukena. Opiskelijalle syntyy käsitys markkinoiden kysyntätilanteiden vaatimuksista. Opiskelija ymmärtää asiakaslähtöisyyden kehittämistyön perusedellytyksenä. Hän hallitsee katetuottohinnoittelun, kustannusperustaisen hinnoittelun sekä arvoperustaisen hinnoittelun periaatteet ja osaa soveltaa ainakin yhtä niistä hinnoittelussa. Hän osaa laskea arvonlisäveron asettaessaan myyntihinnan tuotteelle tai palvelulle. Opiskelija osaa käyttää exceliä hinnoittelun apuna.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K 5
Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää elämyksellisen tuotteen tai palvelun. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti ennakoinnin työkaluja tuotekehityksen tukena. Opiskelijalle syntyy käsitys markkinoiden kysyntätilanteiden vaatimuksista ja hän osaa toimia niiden vaatimalla tavalla. Opiskelija ymmärtää asiakaslähtöisyyden kehittämistyön perusedellytyksenä. Hän hallitsee katetuottohinnoittelun, kustannusperustaisen hinnoittelun sekä arvoperustaisen hinnoittelun periaatteet ja osaa soveltaa niitä hinnoittelussa. Opiskelija osaa kaupallistaa kehittämänsä tuotteen tai palvelun. Hän osaa laskea arvonlisäveron asettaessaan myyntihinnan tuotteelle tai palvelulle. Opiskelija osaa käyttää ja luoda hinnoittelun työkaluja, kuten excelin hinnoittelukaavioita.

Siirry alkuun