TULE-asiakkaan fysioterapiaprosessin lähtökohdat ja kliinisen fysioterapia- ja ohjausosaamisen syventäminen: lanneranka, lantio, lonkka (8op)
Opintojakson tunnus: TSF11
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 8 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Oppija:
- tuntee erilaisia kliinisen päättelyn muotoja
- osaa muodostaa hypoteeseja asiakkaan TULE-ongelmasta kokonaisvaltaisesti
- ymmärtää kivun kroonistumisen monimuotoisen biopsykososiaalisen viitekehyksen ja kontekstitekijät
- osaa erotella kliinisesti eri kipumekanismien kliiniset mallit ja tunnistaa ne asiakkaillaan
- lannerankaperäisten vaivojen epidemiologian, nykyevidenssin ja osaa myös käytännössä toteuttaa näyttöön perustuvaa ongelmanratkaisua
- hallitsee lannerangan, lantion sekä lonkan tutkimisen ja hallitsee erilaisia hoitotekniikoita sekä terapeuttisia harjoitteita ko. asiakkaille
- hallitsee TULE-asiakkaiden tutkimisen ja hoitosuunnan alaselkäpotilailla
Sisältö
Johdanto: Kliininen päättely ja moderni TULE viitekehys & nykyevidenssi
Kipufysiologia ja explain pain
Kudoksen paraneminen, sidekudosfysiologia (tendinopatiat) ja harjoittelu: Kuormitusparametrit ja voimaharjoittelu
Lannerankavaivojen epidemiologia, nykyevidenssi sekä käypähoitolinjaukset
Kliininen tutkiminen ja terapiaosaaminen: Lanneranka, neurodynamiikka, neuropatiat ja radikulopatiat, lantio
Kliininen tutkiminen ja terapiaosaaminen: Lonkka
Lannerangan, lantionalueen sekä lonkan terapeuttiset harjoitteet sekä annostelu
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Kaikkiin viitekehykseen liittyviin osatekijöihin on otettu kantaa, muodostettu hypoteeseja sekä pohdittu kyseisen tekijän osuutta asiakkaan oirekuvaan. Mahdollisia lisäkysymyksiä asiakaan tarinan tarkentamiseen on esitetty. Mahdollisia fyysisiä löydöksiä sekä hoitolinjauksia on esitetty. Teksti on selkeästi jaoteltu alaotsikoin ja se on helposti ymmärrettävää ja sopii selkeästi kyseiseen asiakastapaukseen.
Hylätty
Esitettyä asiakastapausta ei tunnista tekstistä. Eri osa-alueita on jäänyt käsittelemättä. Teksti on heikosti kirjoitettu eikä punaista lankaa ole tunnistettavissa. Teksti on selkeästi liian lyhyt tai liian pitkä (yli tai alle 40 % pyydetystä).
Oppimateriaalit
Luomajoki, H. (toim.), Koho, P., Ojala, T., Holopainen, R., Röning, T., Tarnanen, S., Takatalo, J., Kouri JP., Ekström, K. & Mikkonen, J. 2020. Ammattilaisen kipukirja (pain book for professionals). Lahti: VK-Kustannus; Luomajoki H. 2022. Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. 2. Edition ed. Lahti: VK-Kustannus. Luomajoki H. & Sievinen A. 2021. Taltuta kipu - istuvan ihmisen käsikirja. Helsinki: WSOY. Pasanen, K., Haapasalo, H., Halen, P. & Parkkari, J. 2021. Urheiluvammojen -ehkäisy, hoito ja kuntoutus. Lahti: VK-Kustannus. Lisäksi kouluttajan osoittama muu oppimateriaali ja kirjallisuus.
Lisätiedot
Lähiopetuksen sekä etäpäivien lisäksi omaehtoista reflektointia sekä itseopiskelua opettajien antamien materiaalien sekä omavalintaisen materiaalinen käyttö.
Tehtävä:
Esseemuotoinen arvio annetusta asiakastapauksesta seuraten TULE-fysioterapian viitekehystä Mitchellin et al. mukaan. Viitekehys käydään läpi luennoilla ja annetaan ohjeet tehtävän tekemiseen. Laajuus 4–5 sivua sekä 3–5 lähdettä. Tekstikoko 12, riviväli 1.5 Arial.