Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen toiminnan ja liikkumisen häiriöiden perusteet (5op)

Opintojakson tunnus: R705F4OJ

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija ymmärtää toiminnan ja liikkumisen häiriöiden patologisia, patofysiologisia ja lääketieteellisiä taustatekijöitä (sairauksien synty, rakenteelliset muutokset, patologisen prosessin perusmalli, sairauksien etiologiset tekijät, sairauden paranemisen yleiset lainalaisuudet). Hän ymmärtää WHO:n ICF-mallin (International Classification of functioning, disability and health) lähestymistapana ihmisen toimintakyvyn häiriöiden tarkastelussa ja luokittelussa. Opiskelija osaa englannin ja ruotsinkielellä kertoa itsestään ja fysioterapeutin koulutuksesta, käyttää terveysalan sanastoa kuvaillessaan tervettä ja sairasta ihmistä sekä viestiä englannin ja ruotsin kielellä fysioterapeutin työhön liittyvissä yhteyksissä.
Opiskelija osaa tutkia ja analysoida asiakaslähtöisesti terveyden ja toimintakyvyn edellytyksiä ja toimintarajoitteita eri-ikäisten ihmisten toimintaa ja liikkumista sekä toiminnan ja liikkumisen häiriöitä haastattelemalla, havainnoimalla, palpoimalla ja mittaamalla. Hän ottaa käyttöön näyttöön perustuvan fysioterapian lähestymistavan toiminnassaan. Opiskelija osaa etsiä ja käyttää ruotsin ja englanninkielistä kirjallisuutta aihealueen tiedonhankinnan yhteydessä. Opetus toteutetaan integroiden opintojaksoon Ihmisen toimintaan ja liikkumiseen vaikuttaminen, harjoittelu.
Teemat:
•Toiminnan ja liikkumisen häiriöt / Movement and functioning disorders
•Toiminnan ja liikkumisen häiriöiden analysointi / Analysis of movement and functioning disorders

Sisältö

Tieto puuttuu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Asteikolla 0-5

Tyydyttävä (1-2)
Hyvä (3-4)
Kiitettävä (5)
Opiskelija
Opiskelija
Opiskelija
tuntee ja kykenee hyödyntämään pintapuolisesti ICF-mallia eri-ikäisten ihmisten toimintakyvyn arviointiin ja määrittelyyn liittyvissä yhteyksissä.
tuntee ja kykenee hyödyntämään pääsääntöisesti tarkoituksenmukaisella tavalla ICF-mallia eri-ikäisten ihmisten toimintakyvyn arviointiin ja määrittelyyn liittyvissä yhteyksissä.
tuntee ja kykenee hyödyntämään systemaattisesti ja perustellusti ICF-mallia eri-ikäisten ihmisten toimintakyvyn arviointiin ja määrittelyyn liittyvissä yhteyksissä.
kuvaa näyttöön perustuvan fysioterapian perusteita ja hyödyntää näyttöön perustuvaa fysioterapia-alan tietoa pintapuolisesti tutkiessaan, analysoidessaan ja arvioidessaan ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön toimintaa ja toimintahäiriöitä eri yhteyksissä.
kuvaa näyttöön perustuvan fysioterapian perusteita ja hyödyntää näyttöön perustuvaa fysioterapia-alan tietoa tarkoituksenmukaisella tavalla tutkiessaan, analysoidessaan ja arvioidessaan ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön toimintaa ja toimintahäiriöitä eri yhteyksissä.
kuvaa näyttöön perustuvan fysioterapian perusteita ja hyödyntää näyttöön perustuvaa fysioterapia-alan laaja-alaisesti ja perustellusti tutkiessaan, analysoidessaan ja arvioidessaan ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön toimintaa ja toimintahäiriöitä eri yhteyksissä.
selviytyminen vieraan kielen (ruotsi, englanti) käyttöä edellyttävissä tiedonhankinnan ja viestinnän ammatillisissa yhteyksissä ja opiskeltaessa yllä mainittuja sisältöjä on haasteellista.
selviytyy pääsääntöisesti tarkoituksenmukaisella tavalla vieraan kielen (ruotsi, englanti) käyttöä edellyttävissä tiedonhankinnan ja viestinnän ammatillisissa yhteyksissä ja opiskeltaessa yllä mainittuja sisältöjä.

selviytyy sujuvasti ja taitavasti vieraan kielen (ruotsi, englanti) käyttöä edellyttävissä tiedonhankinnan ja viestinnän ammatillisissa yhteyksissä ja opiskeltaessa yllä mainittuja sisältöjä.

Siirry alkuun