Siirry suoraan sisältöön

Kehittyvä ja toimiva ihminen (10op)

Opintojakson tunnus: R705F2OJ

Opintojakson perustiedot


Laajuus
10 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opintojakson jälkeen opiskelija hahmottaa ihmisen kasvun ja kehityksen sekä kehon ja eri elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan pääpiirteet kokonaisuutena. Hän tuntee anatomian ja fysiologian kotimaisen, latinan- ja englanninkielisen terminologian. Opiskelija ymmärtää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja toiminnan. Opiskelija ymmärtää ihmisen motorisen kehityksen ja toiminnan pääpiirteet eri ikävaiheissa ja osaa havainnoida eri-ikäisten ihmisten motorista käyttäytymistä. Opiskelija hallitsee asennon, liikkeen ja liikesuoritusten biomekaniikan perusteet. Opiskelija osaa hankkia, tuottaa ja jakaa tietoa aihealueelta. Opiskelija osaa nimetä ruotsiksi ja englanniksi elinjärjestelmiä ja niiden rakenteita.
Teemat:
- Kehon rakenne ja toiminta / Body structures and functions
- Ihmisen asennon, liikkeen ja toiminnan havainnointi / Fundamentals of physiotherapeutic observation
- Ihmisen kasvu ja kehitys / Growth and development

Sisältö

- ihmisen kasvu,kehitys ja motorinen toiminta
- kehon rakenne ja toiminta
- kehon asennon ja toiminnan havainnointi
- englanti
- ruotsi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Asteikolla 0-5

Tyydyttävä (1-2)
Hyvä (3-4)
Kiitettävä (5)
Opiskelija
Opiskeli(ja
Opiskelija
tuntee pintapuolisesti keskeisen teoreettisen tietoaineksen ihmisen eri elinjärjestelmistä, kehon rakenteesta ja toiminnasta, kasvusta ja kehityksestä, toiminnan ohjauksesta sekä anatomiasta ja fysiologiasta.
Tuntee ja määrittelee keskeisen teoreettisen tietoaineksen ihmisen eri elinjärjestelmistä, kehon rakenteesta ja toiminnasta, kasvusta ja kehityksestä, toiminnan ohjauksesta sekä anatomiasta ja fysiologiasta.
kuvaa ja määrittää laaja-alaisesti keskeisen teoreettisen tietoaineksen koskien ihmisen eri elinjärjestelmiä, kehon rakennetta ja toimintaa, kasvua ja kehitystä, toiminnan ohjausta sekä anatomiaa ja fysiologiaa.
pyrkii vaihtelevasti arvioimaan tiedonhankintaa tai omaa ja ryhmän toimintaa ja oppimista.
pyrkii pääsääntöisesti arvioimaan tiedonhankintaa, omaa toimintaa ja oppimista sekä edistämään omaa ja ryhmän oppimista.
pyrkii tarkoituksenmukaisella tavalla jatkuvaan kriittiseen tiedon arviointiin sekä aktiivisella ja vastuullisella tavalla edistämään omaa ja oppimista.
keskeisen tietoaineksen hyödyntäminen eri tiedonhankinta- ja ongelmanratkaisutilanteissa on pintapuolista.
keskeisen tietoaineksen hyödyntäminen eri tiedonhankinta- ja ongelmanratkaisutilanteissa on tarkoituksenmukaista.
keskeisen tietoaineksen hyödyntäminen eri tiedonhankinta- ja ongelmanratkaisutilanteissa on perustelua ja laaja-alaista.

Siirry alkuun