Koneellisen puunkorjuun operatiivinen suunnittelu (10op)
Opintojakson tunnus: R604ML175
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
 - 10 op
 
- Opetuskieli
 - suomi
 
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa 
- laatia puunkorjuuleimikolle työmaaohjeen
- laskea ja vertailla koneellisen puunkorjuun kustannuksia leimikko kohtaisesti
- määritellä varastopaikkojen, teiden ja kääntöpaikkojen tarpeen ja vaatimukset puunkorjuuleimikolla
- huomioida puutavaran kaukokuljetuksen osana koneellista puunkorjuuta
- huomioida suunnittelussa asiakkaan, metsänomistajan ja puunkorjuun tarpeet
- valita asianmukaisen korjuukaluston puunkorjuukohteelle
- tehdä korjuun laadunmittausta.
                    
Sisältö
o Korjuun työohjeen laadinta
o Korjuun kustannuslaskenta
o Puunkorjuun kokonaisvaltainen suunnitelma
o Kaukokuljetus osana puunkorjuutyömaata
o Puutavaran tienvarsivarastoinnin suunnittelu osana puunkorjuutyömaata
o Puunkorjuunkaluston työmaiden ketjutus asiakkaan ja metsänomistajan tarpeen, sekä korjuukelpoisuuden mukaan kustannustehokkaasti.
o Koneellisen puunkorjuun laadun valvonta
o Sopivan korjuukaluston valinta korjuukohteille
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1
Opiskelija
•	toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti 
•	toimii yhteistyökykyisesti 
•	tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita 
•	hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa 
•	muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti. 
2
Opiskelija
•	toteuttaa työn oma-aloitteisesti ja ohjeiden mukaisesti 
•	toimii yhteistyökykyisesti ja vuorovaikutteisesti 
•	tarvitsee vain harvoissa tilanteissa lisäohjeita 
•	hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa tarkoituksenmukaisesti 
•	muuttaa toimintaansa saamansa palautteen ja omien havaintojen mukaisesti.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3
Opiskelija
•	toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti 
•	toimii yhteistyökykyisesti ja aloitteellisesti vuorovaikutustilanteissa 
•	selviytyy tavanomaisista ongelmanratkaisutilanteista 
•	hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti 
•	arvioi suoriutumistaan realistisesti.
4
Opiskelija
•	suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti 
•	toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa 
•	selviytyy ongelmanratkaisutilanteista hyödyntäen monipuolisia ratkaisutapoja 
•	soveltaa työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti ja perustellusti 
•	arvioi suoriutumistaan realistisesti sekä tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
•	suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti ottaen huomioon muut toimijat 
•	toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti haastavissakin vuorovaikutustilanteissa 
•	soveltaa työssä tarvittavaa tietoa ongelmanratkaisutilanteissa monipuolisesti ja kriittisesti 
•	esittää työhön ja toimintaympäristöön liittyviä perusteltuja kehittämisehdotuksia 
•	arvioi suoriutumistaan realistisesti ja esittää perusteltuja ratkaisuja osaamisensa kehittämiseen 
•	ymmärtää oman työnsä merkityksen osana laajempaa kokonaisuutta.