Uusi aika ja uusin aikaLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: UKUL1014
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Esitietovaatimukset
UKUL1011 Kulttuurihistorian perusteet (suositeltava)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Aiheesta on muodostettu kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Oppimateriaalit
Tenttikirjallisuudeksi valitaan yksi kirjapaketti seuraavista vaihtoehdoista:
1. Suolahti, Gunnar (1991). Elämää Suomessa 1700-luvulla, s. 7–352.
Kaartinen, Marjo (2006). Arjesta ihmeisiin. Eliitin kulttuurihistoriaa 1500–1800-luvun Euroopassa.
2. Davis, Natalie Zemon (1997). Kolme naista kolme elämää 1600-luvulla.
Vainio-Korhonen, Kirsi (2018). Musta-Maija ja Kirppu-Kaisa. Seksityöläiset 1800-luvun Suomessa.
3. Salmi, Hannu (2002). Vuosisadan lapset. 1800-luvun kulttuurihistoria.
Kaartinen, Marjo, Salmi, Hannu & Tuominen, Marja (toim.) (2016). Maamme. Itsenäisen Suomen kulttuurihistoria. (2. painos.)
Lukupäiväkirjan/esseen lähde- ja kirjallisuusaineistosta sovitaan vastuuopettajan kanssa.
Lisätiedot
Korvaavista luennoista ja seminaareista ilmoitetaan oppiaineen sähköpostilistalla ja Pepissä. Korvaavuuksista on aina sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa.