Musiikin perusteita (0.5op)
Opintojakson tunnus: LAPE08101
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 0.5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää musiikin oppiaineena perusopetuksen kokonaisuudessa sekä laajempana kulttuurisena ilmiönä
- ymmärtää musiikkiin liittyvän moninaisuuden, turvallisuuden sekä vastuullisuuden yksilö- ja ympäristötasolla
- osaa suunnitella ja toteuttaa musiikin opetusta opetussuunnitelman mukaisesti huomioimalla myös laaja-alaisen osaamisen alueet sekä mahdollisuuksia monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin
- ymmärtää musiikin elementit ja käsitteitä sekä toiminnan että ajattelun kautta
- tunnistaa sekä yleisimpien koulusoitinten perustekniikoita että pedagogisia mahdollisuuksia
- hahmottaa luovan musiikillisen toiminnan erilaisia mahdollisuuksia musiikkikasvatuksessa
- hahmottaa musiikkiteknologian mahdollisuuksia musiikin opetuksessa ja roolia oman musiikinopettajuuden rakentumisessa
- ymmärtää arvioinnin suhteessa musiikinopetuksen eri tavoitteisiin
- osaa toteuttaa arviointia Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti
- tunnistaa sulautuvien oppimisympäristöjen mahdollisuuksia musiikin opetuksen monipuolistamisessa
- tunnistaa musiikin etäopetuksen mahdollisuuksia ja haasteita
- osaa muokata ja tuottaa materiaalia musiikinopetukseen
Sisältö
- Musiikki Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti
- Moninaisuuden, turvallisuuden sekä vastuullisuuden huomioimiseen ohjaamista yksilö- ja ympäristötasolla
- Musiikin ja sen opettamisen opiskelua sulautuvissa oppimisympäristöissä
- Musiikin peruskäsitteitä ja merkintätapoja ml. nuotinlukemisen ja nuotintamisen perusteet
- Koulu- ja bändisoittimien perustekniikoita ja pedagogiikkaa
- Laulun opettamista
- Monenlaista luovaa musiikillista toimintaa
- Musiikin arviointikäytännöt Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti
- Äänentoistolaitteiden, vahvistimien ja sähköisten soittimien vastuullinen ja turvallinen käyttö
- Teknologian erilaisten sovellusten ja laitteiden käyttöä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0 Hylätty
1 Välttävä
Opiskelija osoittaa heikkoa motivaatiota musiikin ja sen opettamisen opiskelemista kohtaan. Opiskelijan osallistuminen oppitunneilla näyttäytyy vähäisenä, tuskin havaittavana. Opinnäytteet ovat huolimattomasti laadittuja ja epäselviä suhteessa annettuun tehtävään. Kirjalliset opinnäytteet ovat rakenteeltaan hajanaisia ja niissä on merkittäviä puutteita tai runsaasti virheitä. Kirjallisissa töissä ei tuoda esille omia näkemyksiä, vaan ainoastaan toistetaan joitakin muistamiseen tai ulkoa opetteluun pohjautuvia seikkoja. Musiikinopettamisen edellyttämät musiikilliset tiedot ja taidot (esim. motoriset taidot, musiikin hahmottaminen) sekä pedagoginen osaaminen ovat selkeästi puutteellisia, ja edellyttävät vielä paljon perehtymistä ja harjoittelua.
2 Tyydyttävä
Opiskelija osoittaa kohtalaista motivaatiota musiikin ja sen opettamisen opiskelemista kohtaan ja osallistuu oppitunneilla jonkin verran. Opinnäytteet ovat kohtalaisen huolella laadittuja ja jokseenkin tehtävänannon mukaisia. Kirjalliset opinnäytteet ovat rakenteeltaan luettelomaisia ja pintapuolisia ja ne voivat sisältää merkittäviä puutteita tai jonkin verran virheitä. Kirjalliset työt sisältävät omia näkemyksiä, mutta niiden perustelu on hataraa tai niitä ei ole perusteltu ollenkaan. Musiikinopettamisen edellyttämät musiikilliset tiedot ja taidot (esim. motoriset taidot, musiikin hahmottaminen) sekä pedagoginen osaaminen ovat suppeita ja kapea-alaisia ja edellyttävät vielä lisää perehtymistä ja harjoittelua. Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavia asioita jonkin verran ja hänelle näyttää muodostuneen alustava ymmärrys musiikin opettamisesta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 Hyvä
Opiskelija osoittaa yleensä olevansa motivoitunut musiikin ja sen opettamisen opiskelemiseen ja hän osallistuu oppitunneilla aktiivisesti. Opinnäytteet ovat havainnollisia, rakenteeltaan selkeitä ja johdonmukaisia. Kirjallisissa opinnäytteissä on huolellisesti perusteltuja omia näkemyksiä sekä kriittistä pohdintaa, ja niissä viitataan (tutkimus)kirjallisuuteen. Opiskelija osoittaa kohtalaisen monipuolisia musiikinopettamisen edellyttämiä tietoja ja taitoja (esim. motoriset taidot, musiikin hahmottaminen, eri instrumenttien hallinta, pedagogiikka), mutta ne edellyttävät vielä lisää harjoittelua. Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa oppimaansa uusiin yhteyksiin ja jonkin verran kykyä analysoida musiikillista toimintaa ja tietoa. Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavat asiat hyvin ja olevansa kiinnostunut kehittämään osaamistaan. Opiskelijalle näyttää muodostuneen käsitys yksittäisen opintojakson suhteesta musiikin opettamisen kokonaisuuteen sekä opittujen tietojen ja taitojen soveltamisesta erilaisissa yhteyksissä. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä musiikkiteknologian mahdollisuuksia opetuksen monipuolistamisessa.
4 Kiitettävä
Opiskelija osoittaa jatkuvasti olevansa motivoitunut musiikin ja sen opettamisen opiskelemiseen ja hän osallistuu oppitunneilla säännöllisesti kaikkeen toimintaan, yksilönä ja yhteisössä. Opinnäytteet ovat havainnollisia, rakenteeltaan selkeitä ja johdonmukaisia sekä sisällöllisesti laaja-alaisia. Sekä osallistuminen oppitunneilla että kirjalliset opinnäytteet sisältävät huolellisesti perusteltuja omia näkökulmia, osoittavat kyvykkyyttä kriittisesti arvioivaan ajatteluun ja tiedonkäsittelyyn sekä kykyä ymmärtää laajoja asiakokonaisuuksia. Kirjalliset opinnäytteet sisältävät useita viittauksia tutkimuskirjallisuuteen. Opiskelija osoittaa monipuolisia musiikinopettamisen edellyttämiä tietoja ja taitoja (esim. motoriset taidot, musiikin hahmottaminen, analyyttinen kuunteleminen, eri instrumenttien hallinta, laulaminen, pedagogiikka). Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä opiskeltavan asian monipuolisesti sekä kykyä arvioida musiikillista tietämystä ja toimintaa. Opiskelijalle näyttää muodostuneen hyvä käsitys yksittäisen opintojakson suhteesta musiikin opettamisen kokonaisuuteen. Hän osoittaa osaavansa soveltaa, analysoida ja arvioida musiikkiteknologian mahdollisuuksia omassa toiminnassaan ja opetuksen monipuolistamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen
Opiskelija osoittaa olevansa erittäin motivoitunut musiikin ja sen opettamisen opiskelemiseen ja hän osallistuu oppitunneilla erittäin aktiivisesti ja yhteisöllisesti rakentavasti kaikkeen toimintaan. Opinnäytteet ovat havainnollisia, rakenteeltaan selkeitä ja johdonmukaisia sekä sisällöllisesti laaja-alaisia. Sekä osallistuminen oppitunneilla että kirjalliset opinnäytteet sisältävät huolellisesti perusteltuja omia näkökulmia, osoittavat opiskelijan kyvykkyyttä kriittisesti arvioivaan, luovaan ajatteluun ja tiedonkäsittelyyn sekä kykyä ymmärtää laajoja asiakokonaisuuksia. Opiskelija osoittaa oppitunneilla ja opinnäytteissään tutkivan opettajan analyyttista ja arvioivaa, mutta myös uutta luovaa otetta. Opiskelija osoittaa opinnäytteissään innovatiivisuutta, ja kirjalliset opinnäytteet sisältävät runsaasti ajankohtaisia, relevantteja viittauksia tutkimuskirjallisuuteen. Opiskelija osoittaa monipuolisia musiikinopettamisen edellyttämiä tietoja ja taitoja (esim. motoriset taidot, musiikin hahmottaminen, musiikin analyyttinen kuuntelu, eri instrumenttien hallinta, laulaminen, musiikin eri tyylilajien tuntemus, musiikin säveltäminen ja muu luova toiminta, pedagogiikka). Opiskelijalle näyttää muodostuneen hyvä käsitys yksittäisen opintojakson suhteesta musiikin opettamisen kokonaisuuteen sekä musiikinopetuksen kehittämismahdollisuuksista. Hän osoittaa osaavansa soveltaa, analysoida ja arvioida musiikkiteknologian mahdollisuuksia luovasti omassa toiminnassaan ja opetuksen monipuolistamisessa.
Oppimateriaalit
Oppitunneilla jaettava materiaali.
Toteutustavat
Kontaktiopetusta yhteensä 50h, josta suurryhmäopetusta 30h ja pienryhmäopetusta 20h. Itsenäistä yksilöllistä ja yhteisöllistä työskentelyä 80h.
OSASUORITUKSET :
Musiikin perusteita 0,5 op (5h, pienryhmä)
Pianonsoiton perusteita 0,5 op (5h, pienryhmä, AHOT)
Koulusoittimet 0,5 op (5h, pienryhmä)
Piano pedagogisena työkaluna 0,5 op (5h, pienryhmä)
Musiikin harjoitukset 1op (10h, koko ryhmä)
Sovittaminen, säveltäminen, laulun opettaminen 1 op (10h, koko ryhmä)
Opetussuunnitelma eläväksi 1 op (10h, koko ryhmä)
Suoritustavat
- Aktiivinen läsnäolo tunneilla
- Harjoitusten ja tehtävien suorittaminen hyväksytysti
- Itsenäisten opinnäytteiden tekeminen hyväksytysti