Soveltavan kuvataiteen perusteet (5op)
Opintojakson tunnus: USOVE1001
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tunnistaa soveltavan taiteen määritelmät, tehtävät ja erilaiset toimintaympäristöt
- tunnistaa soveltavan kuvataiteen keskeisiä työskentelytapoja
- osaa kiinnittää soveltavan taiteen perinteeseen ja taidehistoriaan
- hahmottaa, kuinka soveltava taide on osa nykytaidetta ja taidekasvatusta
Sisältö
Sisältö Soveltavan taiteen asema suhteessa taidemaailmaan ja yhteiskunnan muihin sektoreihin. Soveltavan kuvataiteen suhde muihin kuvataiteen muotoihin: ympäristö- ja maataide, julkinen ja integroitu taide, yhteisötaide, yhteisöperustainen taidekasvatus.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
HYLÄTTY
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen on vähäistä. Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Osallistuminen on säännöllistä. Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Soveltavan kuvataiteen perusteista on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Osallistuminen on erittäin aktiivista. Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus
Jokela, T., Coutts, G., Huhmarniemi, M. & Härkönen, E. (eds.) (2013) COOL. Applied Visual Arts in the North.
Jokela, Huhmarniemi, Paasovaara (2020) Luontokuvaus soveltavana taiteena.
Jokela, Huhmarniemi, Haataja., Issakainen (2018) Ympäristötaidetta Lapin matkailuympäristöihin.
Huhmarniemi, M., Jokela, T., Hautala-Hirvioja, T. (2019) Arctic Art in the Time of Change.
Matarasso (2019) A restless art: How participation won, and why it matters.
Suominen, A. (toim.) (2016) Taidekasvatus ympäristöhuolen aikakaudella. Avauksia, suuntia, mahdollisuuksia. Helsinki: Aalto Arts Books.
Kurssilla jaettavat artikkelit ja kirjallisuus
Lisätiedot
Kohderyhmä 1. opintovuosi/syksy
Pakollinen
Toteutustavat
Luennot ja ryhmätyöt 50 h. Itsenäinen työskentely 85. h.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoilla ja seminaareissa, kurssiin liittyvät kirjalliset tehtävät.