Siirry suoraan sisältöön

Tieteellisen kirjoittamisen perusteet (2op)

Opintojakson tunnus: NSUO0001

Opintojakson perustiedot


Laajuus
2 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakso auttaa opiskelijaa
1. suhteuttamaan tutkimusprosessin ja kirjoittamisen toisiinsa eli tunnistamaan ja nimeämään erilaisia vaiheita niin tutkimus- kuin kirjoittamistyöstäkin
2. tunnistamaan erilaisia tiedonkäyttötapoja ja käyttämään niitä tarkoituksenmukaisesti tekstissään
3. tunnistamaan ja suhtautumaan kriittisesti oman tieteenalansa kielen ja kirjoittamisen konventioihin sekä esittämään vaihtoehtoisia kielellisiä, tyylillisiä ja rakenteellisia valintoja
4. antamaan omasta ja toisen tekstistä asiantuntijamaista palautetta, ottamaan palautetta vastaan sekä muokkaamaan omaa tekstiään saamansa palautteen perusteella.

Sisältö

Kurssilla käsitellään kirjoittamista oleellisena, mutta toisaalta myös itsenäisenä osana tutkimuksen tekemistä. Kurssilla harjaannutaan tunnistamaan kirjoittamisen eri vaiheet ja käyttämään niitä suhteutettuna tutkimusprosessiin. Kurssilla lähestytään tekstiä tekstilajin ja lukijan näkökulmasta. Tekstejä muokataan yhdessä niin, että ne täyttäisivät tutkielman tekstilajille ominaiset tavoitteet. Kurssilla ohjataan opiskelijaa ymmärrettävän ja oikeakielisen suomenkielisen tutkimustekstin tuottamiseen.

Esitietovaatimukset

Lukio tai vastaavat opinnot.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttyyn suorittamiseen kuuluu tehtävien tehtävänannon mukainen tekeminen ja aktiivinen läsnäolo.

Oppimateriaalit

Oheislukemistoksi suositellaan: Akateemisten tekstitaitojen kotisivut http://www.ulapland.fi/FI/Yksikot/Kielikeskus/Opinnot/Akateemiset-tekstitaidot Iisa, Katariina, Piehl, Aino & Oittinen, Hannu: Kielenhuollon käsikirja. 2012. Itkonen, Terho: Uusi kieliopas. 2011. Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas. 2017. tai www.kielitoimistonohjepankki.fi


Lisätiedot

Kohderyhmä: 3. vuoden opiskelijat.

Toteutustavat

Kurssi koostuu luento-opetuksesta ja pienryhmätyöskentelystä sekä itsenäisestä työskentelystä. Pienryhmissä ja itsenäisessä työskentelyssä aktivoituu opiskelijan aikaisempi tietämys. Niissä myös muut opiskelijat kartuttavat yksittäisen jäsenen tietämystä. Jokainen opiskelija tuo ryhmän ja opettajan käsiteltäväksi erilaisia suunnitelmia ja kandidaatintutkielmatekstiä.

Suoritustavat

Kurssin tehtävien tekeminen, läsnäolo alkuluennoilla ja kaikissa pienryhmien kokoontumisissa sekä aktiivinen osallistuminen tekstien työstämiseen.

Siirry alkuun