Siirry suoraan sisältöön

Koululiikunta: oppiminen ja opettaminen I (9op)

Opintojakson tunnus: LAER0740

Opintojakson perustiedot


Laajuus
9 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Liikunnan sivuaineopintojen tavoitteena on monialaisten opintojen liikuntaa laajentaen ja syventäen tarjota laaja ammatillinen valmius peruskoulun kuuden alimman luokan liikunnanopetustyöhön. Tämän myötä opiskelija:
- tuntee ja osaa soveltaa motoristen perustaitojen, havaintomotoristen taitojen sekä liikuntataitojen oppimisen periaatteet teoriassa ja käytännössä, erilaisissa oppimisympäristöissä myös pohjoisen luontoa ja olosuhteita sekä teknologiaa hyödyntäen
- hallitsee koulussa opetettavien liikuntamuotojen tiedot ja taidot niin, että hän pystyy niitä kehittämään, harjoittamaan ja korjaamaan
- tietää liikuntapedagogiikan ja soveltavan liikunnan peruskäsitteet ja teoriat sekä osaa käyttää niitä keskusteluissa sekä raportoinnissa
-ymmärtää ja osaa hyödyntää koulun ulkopuolisen oppimisympäristön tarjoamat mahdollisuudet

Sisältö

Luontoliikunta 2 op
Suunnistus 2 op
Talviliikunta: hiihto ja laskettelu 2 op
Talviliikunta: luistelu ja jääpelit 1 op
Vesiliikunta 2 op

- Kokonaiskuvan luominen liikkumisen laajasta kentästä sekä omien tietojen ja taitojen aktiivinen kehittäminen eri liikuntaympäristöissä.
- Havaitsemiseen, liikkumiseen ja oppimiseen liittyvät mekanismit ja liikuntamuotojen keskeiset käsitteet ja niiden opettamisen erityispiirteet
- Liikkumisen perustaidot (motoriset perustaidot, havaintomotoriset taidot) ja niiden yhteydet liikuntamuotoihin ja oppimisen erityispiirteisiin.
- Monipuolisten oppimisympäristöjen rakentaminen, välineet ja niiden hankinta
- Teknologian hyödyntäminen opetuksessa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Kirjalliset suoritukset ovat suppeita, pintapuolisia tai vastaavat heikosti tehtävänantoa. Niissä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Ymmärrys koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä koulun ulkopuolisista oppimisympäristöjen hyödyntämisestä ovat puutteellisia tai virheellisiä. Oma toiminta ja liikuntataidot käytännön opetus- ja oppimistilanteissa tarvitsevat paljon harjoittelua.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Kirjalliset suoritukset vastaavat tehtävänantoa, osoittavat ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella sekä itsenäistä tiedonhankintakykyä. Opiskelijalle on muodostunut kokonaiskuva koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä koulun ulkopuolisten oppimisympäristöjen mahdollisuuksista. Näissä saattaa kuitenkin olla vielä puutteita. Opiskelija hallitsee opetuksen ja oppimisen kannalta olennaiset liikuntataidot riittävän hyvin. Eri liikuntamuotojen ja -taitojen hallinnan osalla voi taidoissa olla vaihtelua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kirjalliset suoritukset ovat kokonaisuuksia, joissa tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti ja ne sisältävät perusteltua omaa ajatusta tai kriittistä pohdintaa. Opiskelijalle on muodostunut selkeä kuva koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä koulun ulkopuolisten oppimisympäristöjen mahdollisuuksista. Näitä osataan myös soveltaa. Opiskelija hallitsee opetuksen ja oppimisen kannalta olennaiset liikuntataidot laajasti.

Oppimateriaalit

Opetusmonisteet ja luennoilla sekä harjoituksissa jaettu materiaali.
Erikseen sovittavat tieteelliset artikkelit
Aulio, O. (2008) Suuri retkeilykirja. Jyväskylä: Gummerus.

Lisätiedot

Vastuuhenkilöt Liikunnan didaktiikan yliopistonlehtori Ari Kunnari
Liikunnan didaktiikan yliopisto-opettaja Mikko Ojanaho

1. ja 2. periodi

Toteutustavat

Kontaktiopetus (luennot + harjoitukset) 90 h

Itsenäinen pienryhmätyöskentely 80 h
- retkien ja opetuksen suunnittelu, valmistelu, toteutus sekä arviointi
- oppimisympäristöjen rakentaminen sekä opetustuokiot
- omien taitojen harjoittelu ryhmässä sekä ryhmätentteihin valmistautuminen
- videointi ja analysointitehtävät

Itsenäistä yksilötyöskentelyä 70 h
- tentteihin valmistautuminen
- retkiin valmistautuminen
- omien taitojen harjoittelu
- digitaalisen harjoituskansion täydentäminen

Suoritustavat

Aktiivinen opetukseen osallistuminen, opintotehtävien tekeminen, tentit, liikuntamuotojen hallinnan osoittamien.

Siirry alkuun